Enligt papper som vi har fått ta del av är huset uppfört 1944 på gjuten platta som står på lera. Huset är dränerat 1981 med dräneringsslang, kapillärbrytande grus / singel och platonmatta. Källargolven har plastmatta i alla rum förutom tvättstuga (f.d pannrum där nytt klinkergolv har lagts på flytspackel / våtrumsspärr och elektrisk golvvärme) / dusch som har klinker respektive någon slags våtrumsfärg på betongen. Lyfte på plastmattan där jag kom åt och såg någon slags masonitskiva som verkar ligga ovanpå ytterligare trämaterial (kanske plankgolv?). Avloppsstammar från toalett är i gjutjärn och går ner i plattan, det verkar finnas en inspektionslucka / renslucka precis innan röret går ner i golvet. Från början var källaren just källare med garage, pannrum, tvättstuga, matkällare och badrum. 1973 gjordes garaget om till hobbyrum. I början av 1980-talet gjordes hobbyrum och tvättstuga om till sovrum och i samband med det sattes det upp några nya innerväggar som verkar vara gjorde i trä.

Huset i sig sägs vara ett kataloghus som förmodligen är byggt efter 40-talets vedertagna modeller. Frågan är vad man bör göra för att undersöka fuktproblem etc i golven? Ska man ta dit någon som borrar upp provhål och mäter eller ska man kallat räkna med att det blir till att riva ut allt och lägga blå platon eller liknande. Att bila upp, gräva ut, isolera etc hela källaren blir nog ett för stort projekt för oss (ca 62 kvm yta).

Redigerat:
Är det ett egnahem, så finns det många bilder på ett sönderplockat sådant på vår hemsida http://www.pinebar.com bland byggdagböckerna.

Ett så gammalt hus har troligen inga problem om det inte märks mkt tydligt. Dvs om det inte renoverats/reparerats.
En enkel koll på hur det står till under golvet får man om man tar bort några golvlister och lägger näsan till och luktar.
OBS Tänk på att även en frisk betongplatta har en karakteristisk betonglukt. Det man inte vill hitta är mögellukten.

Lyfte på allt som gick och det luktar ganska skarpt under plastmattan, men jag kan inte avgöra vad det luktar. Jag får nog ta dit någon som är mer erfaren.

Jag misstänker att dina golv i källaren inte är från byggåret (-44) utan av senare datum, och då kan det vara i princip vad som helst därunder. Min källare från -43 fick golv senare (ingen aning när, men gissningsvis på 70-talet). När jag rev bort det nu bestod det av (underifrån):
- betongplattan
- avjämningssand
- svart byggplast för att stoppa markfukt
- 20 mm cellplast (frigolit)
- 22 mm golvspånskivor
- golvbeläggning (plastmatta i ett rum, heltäckningsmatta i ett annat)

Det var faktiskt i riktigt bra skick med undantag närmast väggarna, där spånskivorna kommit i kontakt med fukt från ytterväggarna. De 5 yttersta centimetrarna av golvspånet var uppblöttnat och luktade inte rosor precis.
Avjämningssanden var också ganska fuktig, och dörrtrösklarna mådde inte heller bra undertill.

I matkällaren ser man vad jag tror måste vara betongplattan, ut mot golvet i svalen skiljer det cirka 3 cm så det verkar som att det ligger plankor, masonit och sedan plastmattan. På en del av väggarna sitter det 13 mm spånskiva (även mot yttervägg). Vi får nog helt enkelt ta dit någon som provborrar och mäter fukten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.