Hej!

Har en halvmeter snö runt huset. Tänker att fukttrycket på grunden kommer bli
rätt högt när allt börjar att smälta.

Är det nåron som tror att man vinner på att skotta bort snön närmast huset
och en meter ut?

Mvh
kalle

Hej, är det väldränerat har det nog ingen större betydelse men det kan ju knappast skada! Och gratis träning :) 50 cm snö är ändå ca 50 mm regn

Men inte förrän det är dags att snön smälter. Nu isolerar den och skyddar din grund istället och har du en normal välgjord dränering runt din grund så ska den ju ta hand om vattnet och leda bort det från huset.

Låt snön ligga, inte skottar vi bort den här i norrland då. Iofs kanske det beror på att vi skottat hela vintern... men det tror jag inte

Nar jag var ung hade vi grannar som gjorde tvartemot, de skotta upp snon runt hela huset (upp till andra vaningen) och sparade manga staplar ved pa det sattet. Vi eldade for fullt och hade det snorkallt inomhus, dom eldade knappt alls och hade det varmt och gosigt. Snon isolerar valdigt bra tydligen. Sen att dom struntade i att fasaden tog skada ar en annan sak, men dom skulle anda riva ner fasaden inom nagra ar och bygga om.

Nä, inte behöver du skotta bort snön. Snön smällter ju stegvis under våren och skulle det skapa problem då har du mycket värre andra problem att hantera med ditt hus.

Beror ju lite på hur tomten ser ut också. Jag skottar därför att det lutar ut från huset vilket gör att jag får frysande smältvatten där jag ska gå och nä jag vill inte åka kana nedför infarten :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.