Vi har haft lite problem med fukt i krypgrunden och har därför gjort en del åtgärder (avfuktare, isolering, tilltäppta ventiler, plast på marken). Nu har vi en mätare där nere som vi kan läsa av från huset. Nu är det runt -5 grader ute och i krypgrunden är det +9 och fukthalten är ca 69%. Jag tycker det låter högt? Bor i stockholmsområdet.

Vad har ni andra för fuktighetshalter och temperaturer i era krypgrunder?

9,5 grader och 61% RF, med plast på golvet och 5 cm isolering på övre delen av väggarna, täppta ventiler och en avfuktare som vintertid endast går dagtid.

Om det var nyss ni utförde åtgärderna så tar det nog ett tag innan fuktigheten går ner.

55% 5,5grader -7grader ute.

Ok, tack för info! Någon mer som kan ge lite info?

svartöra - det är en vecka sedan nu, trodde det skulle ha givit effekt nu?

Mitt bidrag...

Från Oregon-sensorer:
Söder: 6.6 grader, 64% RH
Norr: 6.8 grader, 67% RH

Temperatur utomhus:
-14 grader

Övrigt:
Ingen avfuktare ha varit i drift på någon månad nu...

Raggis: Vet du hur mycket RF förändrats under veckan? Kan ju ta ett bra tag att fukta av en fuktig grund...

• Gilla
andreasj
  • Laddar…
Andra här brukar väl säga 1-2 månader innan det har ordentlig effekt, men under alla omständigheter är väl 69% RF och "svalt" i krypgrunden inte någon grogrund för mögel. Problemen blir under vår och sommar när det är varmt ute och kallare i krypgrunden.

Antar att du sett diagram som t ex detta: http://www.lfs-web.se/hygrostat-hygropro.htm

För min del tog det en månad efter installation för RF att gå från 85 til 65%, men det var på hösten så jag vet inte om det var kvarvarande fukt eller uteklimatet som styrde detta.

Mellan 41 - 51% RF sista veckan. Avfuktaren avstängd sedan ca 2v.

-10 ute och +10 i grunden. tilltäppta ventiler och byggplast på marken. ingen isolering mot kantbalkar.

Är ett 8 år gammalt älvsbyhus (Mimer)

Hur ser era värden i krypgrunden ut nu när det är ännu kallare ute?

I umeå har vi haft kring -20 några dagar.
just nu -22 ute, +8 i grunden och 47% RF.

Avfuktaren helt avstängd sedan i början av december.

/Benny

40% RH och +1 C

kan säga lite om konstruktionen oxå
10cm frigolit på yttermur och 10 cm frigolit mot marken ovan plast. ingen avfuktare finns installerad. Grunden är uteluftsventilerad och jag har inte pluggat ventilerna inför vintern. (Har varit för slö)

Bytte från Clas Ohlsons hygrometer till Oregons. Då sjönk luftfuktigheten med 10-15%... Eller den sjönk väl inte men troligen fick vi ´
mer korrekta värden :) Nu har vi strax under 50% och 8-9 grader.

har en givare som följde med huset, Har också funderar skaffa ytterligare en och placera i andra ändan av grunden , mest för att undvika ev. mätfel.

Oregon verkar ju onekligen vara lite bättre grejor, något tips på inköpställe och priser/modeller ?

/benny

Benny - jag köpte den på Järnia. Den finns på NetOnNet också men inte i lager just nu. Kostade 599. Det fanns två varianter - en vit med stor display. En svart med display med väderprognos också. Jag tog den vita som bara visar temperatur plus fukt.

Nu visar den 55% och ca 10 grader C. så nu hoppas jag att syllen torkar upp? Syllen hade en fuktkvot på ca 16% för 6 veckor sedan. Nån som vet hu lång tid det tar för den att torka upp? Räcker det med avfuktare eller ska man torka ut med någon byggfläkt månntro?

+8C och 58% Rh. Min Munters avfuktare har stått still sen i november - brukar vara så på vintern. Den tuffar igång till våren när Rh stigit till inställd startnivå på hygrometern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.