3 527 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Granitgrund
Vi är ev spekulanter på ett gammalt hus från 1800 talet med en torpargrund byggd med fina massiva granitstenar. Tomten ligger mycket soligt i söderläge. Finns inga kattgluggar/ventilationsgluggar som jag upptäckt i grunden. Utifrån ser den mycket fin och stabil ut med cement i skarvar och utan sättningar.Vad säger ni kunniga om en sådan grund i granit jmf med en vanlig torpargrund? Är det vanligt att en sådan granitgrund inte har kattgluggar. Tilläggas kan att det luktar mycket fräscht i huset. Har dessutom ngt att jämföra med då jag tidigare ägt ett gammalt torp som användes som fritidshus med problem i grund och då haft både jord och mögellukt.
Jögge
Jögge
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om det inte finns någon som helt tendens till att lukta illa, sä är det nog ganska bra. Finns det inget sätt att komma åt grunden, t.ex. en matkällare eller något liknande?
Jag har en bagarstuga, som snart ska renoveras. Den har en granitgrund, står fint i nedförsbacke, men saknar helt ventilationshål. Så har den säkert varit de 40 senaste åren. Det luktar inte mycket uppe i stugan, men har man en känslig näsa så identifierar man mögel/fuktlukten. När jag nu kontrollerat så kan jag konstatera att såväl syll som största delen av trossbotten måste bytas.
Jag kan inte rekommendera "torpargrund" utan ventilation.
Jag har en bagarstuga, som snart ska renoveras. Den har en granitgrund, står fint i nedförsbacke, men saknar helt ventilationshål. Så har den säkert varit de 40 senaste åren. Det luktar inte mycket uppe i stugan, men har man en känslig näsa så identifierar man mögel/fuktlukten. När jag nu kontrollerat så kan jag konstatera att såväl syll som största delen av trossbotten måste bytas.
Jag kan inte rekommendera "torpargrund" utan ventilation.
Borde det inte vara en fördel med en bra, solig söderläges granitgrund utan kattgluggar och ventilation med tanke på att det oftast är den inkommande varmare luften vår-sommar-höst som ger en ökad fuktighet i en krypgrund då den kondencerar?
Det kan ju vara en riktig torpargrund och inte en uteluftsventilerad krypgrund. Har huset stått sedan 1800-talet och grunden verkar fräsch så är den nog fungerande. Denna äldre grundtyp saknar ventiler utåt. Däremot är golven otäta och dåligt isolerade. Genom golvbjälklaget läcker värme ner i grunden och eventuell fukt kan komma upp i huset. Så länge man inte lägger in täta golv skall det fungera bra.
Erik
Erik
Klicka här för att svara