Grund & Markarbeten
Gallianoman: Kan man på något smart sätt veta om en sten är en sten eller berg? :S Jag ska förmodligen bygga en frigga och ska då gjuta plintar, men vid ett hörn har jag en h*lvettes stor sten... Det klart att jag kan gräva utmed kanten på den och se om den är fortsätter i all evighet, eller åtminstonne ner under frostfritt... men annars hade man ju velat borra ner ett "ben" i stenen... Finns det
thojak: Det är en klass C plattor med betong som har hållfasthetsklass C28/35 med 16 sten. Nu vet jag inte om det spelar roll men vi hann inte att slipa husplattan(147m2) innan det började regna vilket betyder att den plattan blev gropig och till största delen grusig. Garageplattan blev helt perfekt. /Thommy
funkisen: Jag har en vän som skall bygga en Smålandsvillan på en bergstomt och som har bett om råd. Jag har gett ett förslag som följer men det är verkligen lite unika markförhållanden så det hade varit intressant att höra andras åsikter. Tomten: Rengrävt (och vältvättat) berg. Berget har djupa hål och fåror som går tvärs huset. Vissa fåror är 2 meter djupa. Höjden (avstånd mellan
MangeH: Nej du vill få så bra cirkulation på luften som möjligt i grunden. Du tätar ventilerna ut och lägger plast på marken för att få grunden tät. (Annars kommer avfuktaren att gå förfullt konstant och försöka avfukta hela kvarteret)
Quart_666: Håller på och bygger hus. Kollade hur det har gått med grunden idag. Såg då att isolering ifrån kantbalken var bortskuren på 3 ställen. Frågade då varför och fick då till svar att det var för att punktlasten var så hög på de ställena. Kan förstå det då det var vid entren och uteplatsen, dessa är under tak så taket kommer vila på dessa punkter. Kommer ha golvvärme och ser
Suomenneito: Hej! Räknar budget och skulle behöva veta vad som är rimligt att tänka sig betala för en gjuten platta på marken alternativt torpargrund. Vi kommer att ha en vattenmantlad kakelugn som förhoppningsvis håller grunden torr och varm - det är därför jag vågar tänka på torpargrund. Tycker mig ha sett att platta på marken kan kosta väldigt olika, beoende på husföretag. Är 370.000
qvirre: Om ni inte har problem med sättningar i markstenen så är underarbetet redan väl utfört och då behövs inte mer än att lägga duk på sanden och lägga på grus (men lägg max 5cm annars blir det jobbigt att gå på det). Rensa ogräs i sanden känns onödigt då det dör när duken kommer på. Rensa ogräs efter bytet till grusgång kommer ni inte att slippa, det frodas där med kan jag
Ante76: Hej på er Har ett sommar ställe i skärgården där jag ska bygga nytt men marken där är väldigt blöt varje vår då det trycker på väldigt från skogen bakom. Marken är av slaget pinnmo och väldigt tät , funderar på att gräva ner dräneringsslang och lägga singel och mindre sten ovanpå med fiberduk runt hela paketet och vore tacksam för tipps osv. Tex hur grov slang behöver jag
byggankan: Har tidigare fått en offert på grunden inkl rördragningar och en del markarbeten som jag tyckte verkade bra så vi har bestämt att gå vidare med den entreprenören. (430 000 för 160 kvm husplatta, 40 kvm garageplatta samt grovplanering och en stenkista). Efter att han nu kollat på va-ritningarna så skickar han ett mail om att han beräknar kostnaden för dessa till nästan 140 000! Att
Tompa74: Jag funderar lite på att bygga ett Älvsbyhus Regin. Istället för krypgrund skulle jag vilja ha källare. Någon som har koll på vad det skulle kosta? Alltså bara mura upp väggar och gjuta platta. Ska inte värmas upp i dagsläget iallafall. Pris mellan tummen och pekfingret alltså? Borde kanske isolera plattan och lägga golvvärme? Eller skita i golvvärme eftersom resten av huset ändå
RoughChuck: Ja och och så håller ju betongen på elementen sig säkert frächare om den slipper suga markfukt. Att göra som de gör på länken är naturligtvis helt ok, men messerschmitten:blushing: i mig tycker att det borde varit "samma" geoduk obruten från under plattan, runt och upp. Glöm inte att ta bort frigga ur elementen där porten ska vara:)
walderama: Det är nog int nån direkt dränering men plattan ser hyffsat torr ut...
Zoot: Hej. Har en betongaltan på marken ihop med min villa. Altanen är en utbyggnad som är "ihålig" då det är ett förråd i källaren som även ryms i altanen. Nu i vintras märke jag att det är problem med denna altanen (första vintern i huset.) Snön rasade ner över altanen. Då källaren är varm så läckte det värme genom betongen och det blev vattensamlingar som läckte in i källaren.
chrille112: Vi har ett hus från 20-talet som står på stora granitblock. En liten tillbyggnad på 6 m2 är gjord, och den har en murad grund i lättbetong. Nu ska vi bygga till cirka 4 m2, och även bygga en veranda cirka 7x2 m. Balkongen kommer att fortsätta ut från tillbyggnaden till verandan, så verandan kommer att ha bärande stolpar som håller uppe balkongtaket. Borde vi mura grunden till
injonil: Det skadar inte att diskutera frågorna istället för att bara skriva hur man "ska" göra; bättre att veta varför! En normal platta på mark mår sannolikt bättre av ett kapilärbrytande lager makadam närmaste 10-20cm ända upp till marknivå. Det kan inte leda till någon skada och det gör att grunden torkar upp snabbare efter regn. För en källarvägg med isodrän eller motsvarande finns
MathiasS: Att blanda det annat än med spade blir inte aktuellt. Det ligger inte speciellt tjockt, ett par decimeter. Tänkte nästan att det skulle få blanda sig mha regn....fast det kanske är att hoppas för mycket. Alternativt så skyfflar jag bort 8-16 och ersätter med rätt material. Nåja, det kanske kan funka att blanda lite själv!
apankoko1: Hej! Om jag har plastfärg på en putsad källarvägg måste ju denna tas ner. En person jag snackade med sa att jag inte behöver slipa ner ALLT utan att det räcker med att göra punktvisa hål för fukten att tränga ut. Dessa ska sedan spacklas och sen målar man hela väggen med silikatfärg. Kommer fukten att tränga ut ur de hålen eller fungerar det inte alls? Måste jag i så fall slipa
sandos: Ska bygga 2 st plank på 3m som har en sektion om 1m som är 180 hög, sedan sluttar det ner mot ~140, alternativt kanske det blir ner mot 120. Dessa två ska sammanbindas av ett staket på dryga meter. Vi tänkte från början köpa 70-plintar till planken och stolpspjut till staketet, 3 plintar på 3m plank. Men sedan hörde vi av ena grannen att det var svårgrävt. Så då fegade vi ur och
mycke_nu: Lite synd att du inte talade med elektrikern tidigare. Elkabel brukar man lägga direkt i marken. När man blåser (opto)kabel med tryckluft svävar kabeln i luftströmmen så att den glider genom röret helt friktionsfritt flera kilometer. Detta handlar dock om ytterst dyr utrustning (miljoner).
Tokyoboy: Haller med Gabbe1. Det ser inte ut som att det dar roret ens ar tankt att dranera hela din grasmatta, sa dumma kan dom sa la det ngn gng pa 80-talet knappast bli. Jag tror du kan bortse fran roret och helt enkelt fortsatta dranering enlight din ursprungliga plan.
BigGitt: Riv asfalten, riv underlaget, ner med asfalten, ner med stenkrosset, stenmjöl +sten. Sand o grus kan du använda till annat.
mgga: Undrar om det är någon som vet var luktan kan komma ifrån?Har nyss köpt en stuga som står på gjutna plintar på berg det är ca 40-60cm öppet under stugan,75%av bjälklaget är det spikat frigolit underifrån mesta delen är täckt med singel och vissa ytor är det typ jordmassor.Stugan står i sluttande mark så det rinner smältvatten på våren understugan och vidare .det kan stå kvar
jooje: Hej har tängt ställa min tunna på marken men där den skall stå är marken full av vattnig lera =Gunnig lera. hur gör jag för att få det stabilt? har tängt isolera under tunnan.:( taksam för svar
jhenrikj: [citat] Så länge du inte bygger P-hus utan det är en bostadsplatta är det helt ofarligt.
RoughChuck: Nedåt 100mm är inga problem, det är gjort på högst en fm om det är leka eller betonghålsten alltså högst ett par tusen utfört av firma (+ fönster och det montaget då).Är det armerad betong så tar det upp till dubbla tiden beronende på vilka maskiner man kommer åt med. Skall ni höja öppningen så blir det lite struligare, för då kan ni stöta på "bryggan" över öppningen och
injonil: Nej, inga spikar. Bara två skikt i detta bygge; 20cm till källargolv ska räcka 1,5m under marken tycker jag, och det är ju jag som är KA ;) Ville bara veta om du fått PM'et :)
Åsa: Dom vi kollat med har förordat platonmatta för att undvika frostsprängning av muren. Rätt eller fel? Detta är ett utrymme som kommer vara under en altan där vi kommer ha ståhöjd, muren är alltså vara ganska hög (men inte ända upp till altangolvet), vi kommer ha en spalje mellan muren och altangolvet. Stolpskorna till altanplintarna kommer gjutas fast på muren och utsidan kommer att