1 518 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hur ersätta brusten dragtråd?
Medlem
· Västra Götaland
· 10 inlägg
På tomten finns två hus. Telet går in i det ena, det andra är nybyggt´. I samband med bygget lade jag ner slang för bl.a. tele, och när det häromdagen var dags att dra kabeln brast dragtråden.
Avståndet är ca 150 meter.
Jag har hört något om att man kan fästa en fiskelina vid en pingpongboll och blåsa igenom den med tryckluft...
Tips emottages gärna, för att gräva ner den där slangen var inte gratis. (Men elkabeln i en annan slang får proffs ta hand om.)
Avståndet är ca 150 meter.
Jag har hört något om att man kan fästa en fiskelina vid en pingpongboll och blåsa igenom den med tryckluft...
Tips emottages gärna, för att gräva ner den där slangen var inte gratis. (Men elkabeln i en annan slang får proffs ta hand om.)
Medlem
· Västra Götaland
· 10 inlägg
Tack för alla tips. Jag har pratat med elektriker-Svenne. Det var han som nämnde om pingpongbollen. Och ja, säger han, det funkar på de avstånden, men man måste dra igenom grövre och grövre dragtrådar tills man har ner en 3 mm wire. Med lite fiffiga infästningar i elkabeln och en winsch fixar man lätt 150 meter.
Såvida slangen inte är skadad.
Å andra sidan, säger han också, hade det varit praktiskt om ni dragit kablarna medan schakten var öppna och grävmaskinen på plats.
Såvida slangen inte är skadad.
Å andra sidan, säger han också, hade det varit praktiskt om ni dragit kablarna medan schakten var öppna och grävmaskinen på plats.
Lite synd att du inte talade med elektrikern tidigare. Elkabel brukar man lägga direkt i marken.
När man blåser (opto)kabel med tryckluft svävar kabeln i luftströmmen så att den glider genom röret helt friktionsfritt flera kilometer. Detta handlar dock om ytterst dyr utrustning (miljoner).
När man blåser (opto)kabel med tryckluft svävar kabeln i luftströmmen så att den glider genom röret helt friktionsfritt flera kilometer. Detta handlar dock om ytterst dyr utrustning (miljoner).
Redigerat:
Klicka här för att svara