Grund & Markarbeten
hheheh: [citat] Om ni har termostater på elementen så kommer inte värmen att öka, men driftskostnaden kommer att sjunka något.
tjommeost: ;)100 kvm körs med sugbil på ca.1h. Kan vara värt att tänka på när man skottar och sliter i flera dagar.
klima: Ingen som vet? Vi ska välja geotexil snart för tillbyggnaden. Grävaren kommer imorgon. Tack.
öbotoo: Läs installationsanvisningen på Trygghetsvaktens hemsida. Där står det bl a: "Se till att du har ca: en ventil (15x15cm) per fem meter yttervägg i hela grunden".
cheetah1: Tänk på att man måste ha en speciell betongkvalitet i carporten så att den tål allt den utsätts för. Ganska dyrt vill jag minnas.
Tigersågen: Är ingen expert, men det verkar rimligt att gräva diket djupare ner än dräneringsröret.
Stefan_i_Sthlm: har en gammal kåk med en betongtrappa på 6 steg där vi förvarar en hel del grejor under. Har sett bilder på andra kåkar där dom byggt nån typ av skydd (antingen öppningsbart eller helt borttagbart) så att man slipper se skräpet från utsidan. Är det någon som har byggt ett dylikt skydd? Hur har ni isåfall fäst det i trappen och hur har ni gjort vid avslutningen ned mot mark?
bekin: Ska bygga en ganska stor carport (5x7 meter) det är tänkt att den ska stå på 6 plintar och ha plasttak, alltså en inte så tung konstruktion. Marken består av; överst ca 8 cm gårdsgrus, därunder ca 30 cm packat bärlagergrus, sedan en markduk på lera (lerjord). Carporten ska byggas samman med ett befintligt garage byggt på gjuten platta 1968. Marken är ganska "vattensjuk" men några
daviden: Då blir plintgrunden en krypgrund med allt vad det innebär av risk för fukt. Snyggt och vanligt är en vägg av lecablock.
anaitis: Visst blir den starkare med förstärkning, men för ditt ändamål räcker det fint med bara en platta.
pette: använd rör o trä på stolpspjuten ju längre rör desto mer moment får du att orka styra till stolpspjut
Suhagg: Jag ska i en hundgård ha något material som dränerar bra ner i marken. Vill inte ha vassa stenar eller små runda stenar då en unghund ser dessa som godis. Nu är underlaget packad jord som jag lagt dit. Inget grundvatten eller vatten från någon annan plats rinner via denna yta idag då den ligger högre än allt annat Kan jag ha något material och sedan blanda med stenmjöl eller liknande
hempa111: [citat] Du kan antagligen tacka ditt värmeläckage ner i krypgrunden för att du inte har några fuktproblem i din krypgrund, när du har värmt luften i krypgrundet har du sänkt RF% därnere och därmed klarat dig ifrån fuktproblem. Om du tänker sänka temperaturen i ditt krypgrund med en rejäl bjälklagsisolering som jag förstått att du vill göra så skulle jag se till att ha en HELT
patrik659: Vi behöver plana till och fylla ut vår tomt en del och skulle behöva tips på ngn bra entrepenör. Är det någon här som känner till någon bra, eller någon man skall akta sig för att anlita??
jan_af_lisoe: Jag har investerat i ett nytt tak till min bod på landet (6x4 meter) och sedan upptäckte jag att bodens grundläggning (reglar direkt på marken) är helt genomrutten. Jag vet att jag är en åsna som skulle ha kollat grunden innan jag investat i ett nytt tak och lite annat, så det behöver ni inte påpeka för mig. Men nu efterlyser jag tips hur jag på ett bra sätt åtgärdar grunden. Det
MathiasS: [citat] Nja. Överlast är ett uppsåtsbrott vad jag vet och som jag förstår det måste polisen visa att du visste att du hade för mycket på flaket. Mao klarar man sig hyggligt första gången genom att spela dum och lasta av tillräckligt mycket på plats. Kör man en pall med lecablock där det står på förpackingen av lasten väger är man ju rökt, men för lösa massor funkar det nog
Stefan N: 7 cm bruk funkar inte, kan du inte göra en enkel gjutform och ta betong i botten?
ivar40: Hej! Jag håller på att renovera en liten stuga på 50 kvm och plintarna är ganska sneda. nu försöker jag hitta en säker lösning. Man har tydligen grävt ner en plint ( 60 cm ) och på den ställt en likadan plint på 60 cm, marken är en kombination av sand och matjord. Funderar på att gräva ner en rejäl "krage" runt om varje plintfot ( den under mark ) med kvalitetscellplast ( 70 cm )
GoEk: Aningens Bump men trappen gick helt tillbaka, ska gräva ur och isolera korrekt innan vintern.
Annelunn: Har nyligen gjutit igen golvet i mitt badrum. Jag förordar att byta det som går att byta mot prisol. Oisolerade i eps- cementen blev min lösning. Har inte hittat något som talar mot detta. Minimera antalet skarvar och de som finns svetsas om möjligt. Fördel att gjuta upp lite med eps är att det har isolerande egenskaper.
LinaoMarkus: Är inte fina grusgångar alltid otrevliga att gå på för att de blir "sandstrand"? Dett finare bärlager blir hårt och bra, men kanske inte är tillräckligt fint. Hos oss, där inget blir klart och allt ser ut som en byggarbetsplats, finns ett område med 16/32 och även det rör på sej för mycket för att vara bekvämt. + att det är grovt och kantigt förståss.
Mikael_L: Färdig betong har jag kollat med, än så länge ligger dom bra till. Jag ska kolla med Luja betong, det kan vara nåt. Finns fler förslag så mottages dom tacksamt. Jag kan avsluta denna tråd, förhoppningsvis lite innan midsommar med lite info om vad det blev. :) Men som sagt, vet du om någon fler leverantör så skriv bara ... :)
Tigersågen: En rekommendation är att ha samma grundtyp på tillbyggnaden som den ursprungliga byggnaden har. I ditt fall blir det källargrund.
husnils: Hur får man reda på vilka sprängningsarbeten som genomförs i närheten? Finns det något anmälningspliktigt register man kan kolla av eller liknande? Och hur pass nära måste ev sprängare informera grannar?
gaia: [citat] det skulle få räcka för mej att avstå om det inte är en billig renoveringsobjekt där golven ska rivas upp ändå. Fläkten i grunden är en nödlösning som hindrar luktspridning till bostaden och gör inte mer nytta än så här. Ytlig "huskärlek" blir dyrt :)
marre_x: Nej jag vet inte riktigt hur långt ner det är till berget just på den sidan av huset, jag skall snart dit och gräva, borra och mäta då kommer jag ha en mer klar bild över hur markgrunden ser ut, men det du säger låter som det absolut bästa att försöka hitta berg på bägge sidor av huset. Kommer med mera info inom kort, tack så länge, bra funderingar kring detta d^_^b