Tänker göra ett pannrum ute i timmerladan. rummet kommer att bli ca 12 kvm och stå fritt från ladans väggar och tak.
Idag är det plankgolv, men tänker ta ut detta och gräva och gjuta en platta, regla upp väggar osv.
kollat runt på lite olika alternativ. t.ex var jag först inne på L-kantelement, men det känns ju lite väl overkill för detta.
I-element är ju ett alt. men jag vet inte, kostar ju lite det också :S.
Lecablock, då måste man mura, känns inte lockande.

Kan man använda cellplast som kantelement om man gör en ram runt för att staga osv? Eller blir det för klent?
Tänker mig att fuktförhållandena inte är desamma när det är "inomhus". och rent estetiskt så spelar det ju ingen som helst roll hur det ser ut.
Förslag?

Det går bra att göra som du är inne på att "härma" L / I-elements iden, med en form invändigt klädd med frigolit.Tänk bara på att fasa överkanten av friggan så som L/I-elementen är. Det går ju sedan utmärkt att putsa på utsidan när formen är riven.
Du är ju inte så pigg på att mura, men för att få upp syllen från plattan speciellt i ett sånt där utrymme så bör du ju mura ett varv ändå sedan? Därför föreslår jag att du biter i det sura och gjuter en kantbalk, murar 2 (?) varv på den och sedan gjuter golvet på lämplig nivå inuti. Isolering under enl. tycke och behov:)

men för att få upp syllen från plattan speciellt i ett sånt där utrymme så bör du ju mura ett varv ändå sedan?
Kan man inte ha syllen direkt på plattan? eller måste den upp av nån anledning?

Jo det kan du ha, men jag tror det kan vara skönt med en sockel i garage och liknande utrymmen där man kanske slabbar med vatten sen så att inte det rinner in mellan platta och syll.Dessutom så kommer ju panelen på utsidan väldigt nära marken om du överlappar plattan med tex 5 cm, det kanske inte gör så mycket där i ladan men ändå..du slipper ju ligga på mage för att slå i panelspiken längst ner sen:)
Om du iallafall inte vill mura så tycker jag dock att du bör lämna plattkanten rå och med några järn upp så du kan gjuta en sockel på åtminstånde 5cm att lägga syllen på...

Redigerat:
Blir nog en kant som du säger, antingen mura eller gjuta, men då p.g.a eventuellt vattensull. Kommer inte att slå på nån ytterpanel då det är "inomhus"om det inte är ett måste. Är det så så får det bli plåt isf.

Kör hårt! Ha det bra.

Absuolut. Tack så mkt för hjälpen!d^_^b

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.