3 638 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
återfylla med grus vs jord?
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Har satt ut kantelement till garaget och håller på med isoleringen. När jag skall återfylla, skall det vara grus hela vägen upp, eller räcker det med 15 cm makadam över dräneringen och sedan schaktmassor upp till rätt nivå, och grusa en kant runt om för att undvika växtlighet? Läste någonstans att man leder ner onödigt mycket regnvatten om man låter drängruset gå hela vägen upp till ytan...
Lägg grus eller singel närmast kantelementet, med närmast menar jag de 2-3 dm som oftast skyddas av takfoten.Om du vill kan du sedan lägga ngn form av sten eller plattor längst upp som lutar lite utåt mot omgivande mark som ju också ska luta lite från huset/garaget.
Setillatthadetbra!
Setillatthadetbra!
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
ok. då får det bli att köpa mera grus
antar att man lägger jord först för att "bygga upp" spalten på 2 dm för att kunna lägga gruset i? Lär väl ge sig.
em massontskiva eller så är inte så dumt i detta läge. Den drar man sen upp i samma takt man fyller på båda sidorna.Osäker på om man inte bör sätta en markduk där också så att man inte får jordinträngning i gruset
Ville inte säga ngt om duk eftersom du verkade hunnit förbi det momentet :blushing: men markduken borde ha gått ut från under dränlagret under plattan vidare under dränrören och sedan upp runt dränmassorna och bildat en "säck" med grus/singel på väg upp
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
det är lugnt, duken är på plats sedan länge, puh! 
Kuggfrågan kommer här: Jag kommer att randisolera också, och då bryter man ju ändå "passagen med dränerande material från toppen. Tanken är att jag gör en lagom "sluttning" av makadam så att randisoleringen får stöd under hela ytan, och sluttar bort från väggen. över isolerskivan borde borde väl gruset bara ha effekten att motverka att det växer närmaste huset, eller?
Kuggfrågan kommer här: Jag kommer att randisolera också, och då bryter man ju ändå "passagen med dränerande material från toppen. Tanken är att jag gör en lagom "sluttning" av makadam så att randisoleringen får stöd under hela ytan, och sluttar bort från väggen. över isolerskivan borde borde väl gruset bara ha effekten att motverka att det växer närmaste huset, eller?
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Som på sidan 5/6 bild 8 visar i denna pdf: http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Byg10b_3046.pdf
Ja och och så håller ju betongen på elementen sig säkert frächare om den slipper suga markfukt.
Att göra som de gör på länken är naturligtvis helt ok, men messerschmitten:blushing: i mig tycker att det borde varit "samma" geoduk obruten från under plattan, runt och upp.
Glöm inte att ta bort frigga ur elementen där porten ska vara
Att göra som de gör på länken är naturligtvis helt ok, men messerschmitten:blushing: i mig tycker att det borde varit "samma" geoduk obruten från under plattan, runt och upp.
Glöm inte att ta bort frigga ur elementen där porten ska vara
Klicka här för att svara