Hej
jag försökte på en annan del av forumet men fick ingen respons, kanske går det bättre här? Grundfrågan är hur murar man en "kanonstabil" upprättstående en meter hög 200mm tjock Lecamur med en betongplatta som underlag?

"Hej

vi håller på att bygga hus i platsgjuten betong. I går gjöts takbjälklaget och nu måste jag jobba på för att få huset tätt! På hela (det låglutande) taket ska vi ha en takterrass, för att vi ska ha något att isolera mot och vika upp tätskiktet mot har jag tänkt mig att mura en ca 1m hög mur av 200mm Leca längs hela ytterkanten av bjälklaget. Ovanpå denna mur kommer sedan räcket att fästas. Frågan är nu hur muren ska förankras i betongbjälklaget och armeras för att bli "kanonstabil"?
Mycket tacksam för hjälp"

Stenper

Vik upp en del av plattans armering så att den kan hamna inne i muren.
Du kommer alltså att få göra hål i blocken så att de passar in mot armeringen.
Gör hålen överstora och gjut igen dem under murningen.
Armera också horisontellt på vanligt sätt.

anaitis, anser du att det är lämpligt, eller t o m nödvändigt, att vika upp armering till lekaväggarna i en "normal" källare med 1,5-plans villa ovanpå?

Nej, då behövs det inte om väggarna har stöd av innerväggar eller kontreforter.
Tyngden av huset och den horisontella armeringen håller källarväggarna på plats.

Litet tillägg om källarmurar: Det kan dock vara bra att dubba fast källarmuren i plattan med jämna mellanrum.

Ursäkta att jag stjäl tråden lite men det är iaf ett angränsande ämne :)

Min utbyggnad inkl källare förlänger huset 5m och huset är 7m brett. Den nya källardelen ska inte ha några innerväggar.

Inga kontreforter, slät platta, för att göra det så enkelt som möjligt.

Dubba eller låta armering sticka upp låter som bästa lösningen! Några förslag på hur man enklast dubbar? Räcker det t ex att skruva fast betongexpanders i plattan och mura fast dessa i borrade hål i lecan ungefär som din armeringslösning?

Hej och tack för råden!
Tyvärr är bjälklaget redan gjutet så det går inte at vika upp isoleringen! Jag har från ett annat håll fått tipset att mura och horisontalarmera som vanligt men lämna en 200 mm "lucka" ca var tredje meter. I "luckorna" borrar man ner vertikala järn i bjälklaget och plintarmerar. Sist så formar man och gjuter igen "luckorna", verkar förståndigt och inte så jobbigt tycker jag, vad säger ni?
Enklare och billigare att dubba tycker jag det är att borra 20mm hål i plattan och gjuta "med expanderbetong" fast 12mm järn.

Stenper

Stenper skrev:
Hej och tack för råden!
Tyvärr är bjälklaget redan gjutet så det går inte at vika upp isoleringen! Jag har från ett annat håll fått tipset att mura och horisontalarmera som vanligt men lämna en 200 mm "lucka" ca var tredje meter. I "luckorna" borrar man ner vertikala järn i bjälklaget och plintarmerar. Sist så formar man och gjuter igen "luckorna", verkar förståndigt och inte så jobbigt tycker jag, vad säger ni?
Enklare och billigare att dubba tycker jag det är att borra 20mm hål i plattan och gjuta "med expanderbetong" fast 12mm järn.

Stenper
1 Du bör nog se till att murens horisontalarmering får fäste i dina plintar.

2 För dubbning tänker du helt rätt. Men det räcker med vanlig betong för att fästa dubbarna.

Tack för råden anaitis!
Ja en bra ide är väl att murens horisontalarmering dras genom "luckorna" och sedan gjuts fast när pelaren gjuts?

Stenper

Stenper skrev:
Tack för råden anaitis!
Ja en bra ide är väl att murens horisontalarmering dras genom "luckorna" och sedan gjuts fast när pelaren gjuts?

Stenper
Det var så jag tänkte!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.