Vi har byggt en mur av lecablock. Muren ska fyllas igen på ena sidan med fyllnadsmassor (innan dess platonmatta, dräneringsrör, makadam och markväv).
Vi har slammat och putsat muren samt gjutet hålkärl. Frågan är vad jag ska på utsidan av muren.
Vi har kollat på nätet, där säger dom ett membran som penslas på hålkärlet samt ca 50 cm upp på muren, sen platonmattan.
På den stora bygghandeln sa dom kallasfalt hela vägen upp där platonmattan ska sitta.

Vi vill att denna mur ska hålla länge så vi vill göra på rätt sätt, men vad är rätt?

Den där bygghandeln ska du nog inte lyssna på mer...men membran är bra i nederdelen.
mvh David

Vad är det för membran som ni syftar på? Har oxå liknande frågeställning som TS.

Behövs detta verkligen för att förlänga livslängden?
Platon används primärt för att skydda och ventilera källarväggar, en mur utomhus kan ju inte behöva ventileras?
Leca är dessutom okänslig mot fukt och sönderfrysning.

Dom vi kollat med har förordat platonmatta för att undvika frostsprängning av muren. Rätt eller fel?
Detta är ett utrymme som kommer vara under en altan där vi kommer ha ståhöjd, muren är alltså vara ganska hög (men inte ända upp till altangolvet), vi kommer ha en spalje mellan muren och altangolvet. Stolpskorna till altanplintarna kommer gjutas fast på muren och utsidan kommer att återfyllas.
Det membranet jag syftar på är som en svart "massa" som penslas på och finns att köpa i liknande färgburkar (är dock inte kallasfalt jag menar).

Vi använde detta membran när vi dränerade källaren med podränplattor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.