Jag har en vän som skall bygga en Smålandsvillan på en bergstomt och som har bett om råd. Jag har gett ett förslag som följer men det är verkligen lite unika markförhållanden så det hade varit intressant att höra andras åsikter.

Tomten:

Rengrävt (och vältvättat) berg. Berget har djupa hål och fåror som går tvärs huset. Vissa fåror är 2 meter djupa. Höjden (avstånd mellan berg och bjälklag) i den blivande krypgrunden kommer att variera mellan 0.4 och 1.8 meter. Det finns ingen möjlighet att dränera ut vatten ur håligheterna med naturligt fall. Plansprängning uteslutet.

Mitt (högst lekmannamässiga) förslag:

1. Placera pumpbrunnar så att samtliga håligheter utanför murarna kan hållas torra. Pumpbrunnarna placeras i makadam, i övrigt fylls de djupa hålen med betong med fall mot brunnarna.

2. Dränera på "vanligt" sätt med naturligt fall där det är möjligt.

3. Håligheter utanför grunden som inte är fullt så djupa fylls med betong så att fall mot brunnarna bildas.

4. Fyll med betong i håligheter under/inne i grunden där murar, mittmurar och plintar skall placeras. Ställa vissa delar av huset på berg och andra på makadam känns inte rätt.

5. Gjut en armerad sula i betong. Sulan skall vara minst 200 mm högre än den nivå som pumparna klarar att tömma till.

6. Täta mellan berg och sula med kallasfalt (som man gjorde förr) för att minimera vatteninträngning i grunden via sulan.

7. På sulan placeras fuktspärr av syllpapp.

8. Murarna byggs upp med leca-block (armering var tredje skift).

9. Under mark isoleras sula och mur med platonmatta eller liknande, ovan mark EPS utvändigt med puts på.

Tanken är att stänga ute så mycket fukt som möjligt och isolera så gott det går (inte lätt mot berget) så att minimalt med fukt kommer in utifrån och grunden skall kunna hållas relativt varm även på vintern för att undertrycka RH.

Verkar detta vettigt? Någon annan med erfarenhet av krypgrund på berg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.