H
holmertz: Är huset sedan 67 är grunden troligen bestruken med asfalttjära på utsidan. Fukten tränger då inte utifrån och in. Däremot har fukt som kondenserar mot de kalla källarväggarna ingen möjlighet att vandra ut genom grunden Så länge källaren inte uppvärms är det nog inte så stora problem. Börjar man värma källaren kommer problemen. Går det inte att mäta fukten där
1 svar · 1,7k läst
M
mrpos: Känns skönt, då vågar vi gjuta. Tjälfritt nära Mälaren borde väl räcka med cirka en meter hoppas jag. Då räcker jordborren precis:) Tack!
2 svar · 4,8k läst
A
AnetteL: Vilka mått ska det vara på VA-schakt i Skåne?
0 svar · 2,8k läst
D
dosken: Jo fallet är ju självfallet (!) bort från huset, men jag antar att man menar att det är bättre att låta ytvattnet rinna bort längs ytan än att det sipprar ner genom makadamet längs väggen. Nej isodrän känns lite överdrivet i mitt fall, iaf inte aktuellt att isolera denna källare, fick räcka med "platon". Jag pratar sommarstuga här så det är knappt överdelen är isolerad ens ;)
7 svar · 5,5k läst
J
jhenrikj: [citat] De flesta plattor jag har sett brukar synas mellan 5 och 10cm....
28 svar · 15,1k läst
L
livsnjutaren: Problem solved. Hittade ett bra grustag i Ucklum, Scan Pile. 200kr så fick jag släpet fullt.
1 svar · 2,1k läst
W
Wester: kålla på maskinisten.net där e det flera med egna maskiner som har gjort alla möjliga grunder mm
2 svar · 1,4k läst
J
Jimbo79: Hej! Jag har fått bygglov på ett garagebygge och när jag nu kollar genom gamla ritningar över huset ser jag att det ska finnas en dagvattenbrunn precis där jag ska gräva och gjuta plattan för garaget. Jag har alltså inte kollat detta ännu men det stämmer säkert eftersom den finns inritad på en ritning. Frågan är om det är någon som vet vad jag kan göra åt det. Kan man skarva på
0 svar · 1,4k läst
J
JanneL: Om du gör en ränna borde du kunna baxa undan dem. En minigrävare har inte så stor skopa för den storleken på stenar, men knuffa dem borde gå bra om det är i samma plan.
2 svar · 1,9k läst
A
aimless: Du kan börja med att göra en ordentlig mätning av betongen. 800 vad ? vilken skala kan man få upp i 800, kanske nån gammal fuktindikator men ta ut någon som kan utföra en ordentlig fuktmätning åt dig så du vet hur det ser ut i plattan.
1 svar · 990 läst
A
aimless: Men du har utfört mätningar i väggen med en fuktkvotsmätare eller har du mätpunkter ? Antar fuktkvot, vilket inte kan mätas på det sättet som du gör.
9 svar · 1,5k läst
A
anaitis: Så har man byggt i väldigt många år! Vanligaste metoden fram till ca 60-talet. PS Var på Åland bygger du? DS
1 svar · 2,9k läst
·
P
pbengtsson: Gabioner har jag ingen erfarenhet av, det lilla jag läst mig till är att de är mer för synligt bruk. Känns lite tråkigt att ha den synliga sidan in under huset. Funderar på att mura, och förankrar armeringen i plintarna.
2 svar · 1,6k läst
A
anaitis: Lägg dräneringsrör djupt runt hela huset så löser det dig nog. Under huset behövs bara i extrema fall (berg i dagen med vatten från sprickor).
1 svar · 1,4k läst
A
aimless: Om man omvandlar Relativ fuktighet till Fuktkvot så är 70% rf ca 15-16% och det finns vissa mögelsorter som möglar vid 70%
12 svar · 6,3k läst
·
M
Mats: Jag ahr platsgjutit en mur som är lite störrre än din dock med varierande höjd. Den klädde jag sen med tryckimpregnerad trall på insidan för att få bort betongutseendet
1 svar · 1,1k läst
A
aimless: Du bör ju ha en avfuktare iallafall för att försöka få ett undertryck i krypgrunden. Emissioner från tryckimpregnerat kan ge problem med dofter vilket kan smittas till ytterväggsisolering och golvbjälklaget. Så ta ett prov tycker jag för att undvika att det redan är luktsmittat.
7 svar · 4,3k läst
P
Peter_K: Vi har precis gjort en stor stenkista 1,5x2m och ca 1,5m djup fyld med sten och singel men vi gjorde även ett långt dike efter stenkistan som bara är ca 50-60cm djupt med singel i botten och ett 6m långt hålborrat dagvattenrör för takavvattningen. Har inte regnat så mycket ännu så vi får väl se hur det fungerar.
4 svar · 759 läst
H
hheheh: Tror inte det är en bra idé att ha bråttom efter dräneringen. Jag tänker då vänta med att bygga altan och lägga plattor till nästa vår. Vi har dränerat nu under våren.
3 svar · 4,3k läst
L
John J: [citat] Betong blandar man med vattenglas för att det skall bli vattentätt.
6 svar · 5,6k läst
F
Forbo: Kan uppdatera här med att jag körde vinkelslip med diamantklinga på urberget nu i helgen...det var som att skära i smör faktiskt, 3-4 cm djupa skåror 3-4 cm isär, och sen en huggmejsel och handslägga som spräcker bort stora flisor. Skulle inte rekommendera det för att ta bort stora stenar, men för att skära en liten kanal i berget, definitivt!
17 svar · 13,5k läst
Bezt
Bezt: [citat] Vad jag vet tätskiktar man bara duschområdet ner till brunnen och inte något mer, hur menade du med att spara en rektangel?
13 svar · 6,9k läst
G
gromit42x: Tack för tipset. Sprängstenen kanske får åka tillbaks i botten när jag återfyller men då det skall bli plantering ovanpå så vill man inte ha alltför mycket håligheter inunder. -h
4 svar · 3,2k läst
·
R
R_Strandberg: Pratade med beställaren(snickaren) av en nybyggd villa där kunden hade sagt att elrören med mera skulle radonsäkras? Någon som vet något om det eller är det bara där dom kommer upp hur själva plattan det är aktuellt med skyddet? /Förvirrad elektriker:P
0 svar · 886 läst
M
Mats: Skulle säga att det är omöjligt att svara på utan mer information. Hos mig räcker det med att skrapa bort ytjorden och ersätta den med 5 cm grus så är infarten klar. På andra ställen måste man gräva ur ordentligt och bygga upp en vägkropp först
2 svar · 1,4k läst
v-g
v-g: Gabbe1:Du tur du ;) Men rent generellt så gäller det jag säger, men får man _lov_ av kommunen att göra så så är det ju deras problem. Vissa kommuner behöver ju det extra vattnet i ledningarna då för _lite_ vatten också kan vara ett problem.
11 svar · 7,1k läst
J
Jan-Å: Oj, jäkligt snyggt ser det ut. Jag fatta första gången men är för dålig på ventilation för att svara tyckte jag men ingen annan skriver nåt så här får Du min reflektion. Jag tror att Du försämrar ventilationen med den lösningen utifrån att det sitter 4 ventiler från början så är det väl så många man behöver? Nu får Du bara en på sätt och vis. Är det omöjligt att dra
2 svar · 926 läst
·
tihimas
tihimas: Om du får en homogen singelränna från botten och upp kan du skippa markduken. Annars var det rätt. Att sätta kullersten handlar bara om känsla. Det kan vara svårt i början, men låt det ta tid. När du får in snitsen går det fort. Använd lång och kort rätskiva och kolla hela tiden båda ledderna. Det lättaste är att gå en eller ett par meter i förväg från en färdig bit och
15 svar · 22,6k läst
M
Mikado: Hej Ska till att gjuta stallgolv. Ska även ha spolspilta med golvbrunn. Hur får jag till ett fall till brunnen på bästa sätt? Tacksam för svar
0 svar · 1,7k läst
H
Hekne: Hej! Har ett litet sommarprojekt som går ut på att göra en ny uteplats med en rund mur (halvcirkel) med radie 1,7m, höjd c:a 80cm. Fick tag i begagnat mexxitegel från en rivning och hade tänkt använda det samt putsa efteråt. Lite frågor: Hade tänkt göra en sula med 8-25 sten i botten, men hur gör jag enklast en rund gjutform? Funderar på om det går att använda typ masonitskivor som
0 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.