K
Kapetan: Vet nån en bra byggfirma i Götebrgtrakten som kan golv, fukt, syll?
3 svar · 3,6k läst
H
Historyx: Hejsan, Köpte ett hus i våras med 100 kvm inredd källare, på besiktninggen tyckte våran besiktningsman att källaren var "ovanligt fint skick" förutom en fuktindikation på gillestugans trägolv, och att det var tapetserat direkt på yttervägg i det rummet, så det tyckte vi var okey och relativet enkelt att fixa, men efter en månad så dök det upp bubblor på färgen i det rummet, + 2
0 svar · 1,1k läst
T
tjommeost: Det enda sättet att göra det på är att ta bort ALLT som har varit fuktigt eller mögligt. Du bör även ta bort allt som ligger i riskzonen för att bli fuktigt så det inte uppstår igen, då är ju allt jobb i onödan. Spruta sedan allting med Borocol för att "döda" mögelsporerna.
1 svar · 1,2k läst
A
Alexej: 18 plintar då? [bild]
7 svar · 1,4k läst
K
Krawk: Nej, det är inte rätt material. Leta upp någon form av konstruktionslim istället.
1 svar · 2,2k läst
A
anaitis: [citat] Med rörelsefog så ska du inte dubba. Då måste du se till på annat sätt att muren blir stabil. Detta kan man fixa med tex kontrefor.
8 svar · 1,8k läst
A
anaitis: Priser beror på var i landet man vill bygga. Norra Halland berörs av byggkonjunkturen i Göteborg med omnejd. Där har det hänt en hel del den senaste tiden, företagen har fått fler uppdrag, uppgången lär fortsätta. Detta medför högre priser och mindre intresse att ta småjobb.
6 svar · 3,6k läst
K
kosen: Tack för alla förslag. Ringde i dag och kollade med Bender som tillverkar färdiga betongplintar. Enligt deras produktblad verkar ju dessa vara mest för staket och plank som är förankrade i en byggnad. Fick telenr till personen som konstruerat plintarna. Vill kolla att samma data gäller på avstånd/hållfasthet som för gjutna plintar. Ska ringa på måndag. Fast egentligen tror jag det
9 svar · 4,8k läst
G
Gallianoman: Hej! På vår tomt har vi ett par stora ek-stubbar som står hyfsat nära stugan. Dessa vill vi ha bort och jag har två alternativ. 1. Ta dit en grävare. (När han ändå är där och gör andra jobb) 2. Ta dit en stubbfräs. Nu har jag kommit på att det kanske är dumt att köra på alternativ 1 om stubben står nära huset.. (nära är i det här fallet är cirka två meter... ) Kommer det
0 svar · 876 läst
A
Anders_Nilsson: Hej! Låt oss säga att man skall bygga en sportstuga på 12x7 meter i konventionellt utörande och med plintgrund. Normalt gräver man hål till frostfritt djup och gjuter plintarna till rätt nivå. Sedan syll och reglar osv. Jag har aldrig läst andra argument för ett visst djup än frostfritt (för att förhindra att tjälen reser stugan). Vad händer om man gräver till frostfritt djup,
0 svar · 2,5k läst
M
MBZV: Josth> Du har ingen bild på hur profilen ser ut monterad?
3 svar · 2,0k läst
C
CatarinaM: Hej, Någon som har tips på någon eller ett företag i Stockholmsområdet som kan hjälpa mig med att snabbt göra en grundkonstruktionsritning/uträkning. Jag har flyttat ett gammalt timmerhus som är 12X8,5 m i två våningar och kvalitetsansvarig anser att det sätt som grunden skulle byggas på inte kommer att hålla....en torpargrund/krypgrund med grundsulor och iso-drän/pordränskiva i
0 svar · 1,3k läst
T
tjommeost: Kan varmt rekomendera P-Schakt i Eskilstuna. Dom gjorde vår tomt, uppfart, husgrund och garagegrund. Jätte duktiga, trevliga och snabba. Vet dock inte om dom är billiga eller dyra.
1 svar · 849 läst
S
storkarp: Betvivlar att en fläkt skulle hjälpa. Drar du ner varm luft och grunden är kall så riskerar du att få riktigt fuktigt och eventuellt kondens. Eftersom du hade kallt golv tyder det på att du hade bra värmeläckage till grunden tidigare vilket är uselt ur energisynpunkt men bidrar till torrare grund. Det första du bör testa som nästan alltid hjälper är att plasta marken. det kanske
2 svar · 1,1k läst
N
Nyckelmossen: Det spelar ingen större roll vilket av materialen du väljer. Det viktigaste är att du har minst 15 cm. tjockt lager 8-16 makadam överst, under makadamen kan du välja fritt vilket material du vill använda, bara det är packningsbart, t.ex: samkross 0-40 eller osorterad sand mm.
1 svar · 1,6k läst
R
Renée: Gissar att det är fiberduk som gäller.
1 svar · 1,1k läst
O
oldeschoolvw: Mitt första inlägg här på detta lärorika forum. Jag har precis varit och kikat på ett hus byggt -77, platta på mark med uppreglade golv. Syllar samt ingjutna spikreglar i impregnerat virke. Var skeptisk mot huset redan från början pga grunden, men "tyvärr" blev både jag och min sambo väldigt förtjusta i huset, läget, tomten...ja allt utom grunden År 2001 installerades
0 svar · 1,4k läst
T
Trasselkalle: Hej. Vi har gropar utan tydliga kanter på vår garageuppfart (typ hjulspår från en baklastare som tillfälligt körde där på väg till ett annat ställe). Behöver man göra skarpa kanter (typ skära bort asfalt) för att det ska fungera med tex EZ Street Pothole Repair (dvs en typ av kallasfalt), eller räcker det med att trycka ut i groparna och jämna till? Vi är oroliga att det inte ska
0 svar · 5,5k läst
S
Stimser: Vi har funderingar på att dränera om vårt hus, vilket givetvis börjar med en inspektion av den gamla. Det gula röret som kommer upp ur marken är ju rätt uppenbart vad det är. Men vad är den bruna (ursprungligt svarta) smala plastslangen som kommer upp bredvid till för? På andra hörnet av huset kommer det upp en likdan svart smal plastslang, dock utan sällskap av en gul
0 svar · 2,8k läst
·
H
H_MiaMaria: Om en del av ett hus är grundlagt på plintar, och det där hänger vattenledningar, kan man då klä in grunden med typ lekablock. Tänkte sen man kunde putsa dessa snyggt och sen sätta in någon form av fläkt i det slutna utrymmet. Är detta möjligt eller är jag helt ute och cyklar? Huset är tidigare använt som sommarstuga men ska nu bli året-runt-hus och då känns det inte så
0 svar · 3,6k läst
T
tjommeost: Vet faktiskt inte hur det skulle se ut, men är nog ganska säker på att det blir färgskiftningar. Kan vara värt att måla över så man inte ser någon skillnad.
3 svar · 1,9k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Finfina tips. Min rörgrav är sprängd i berg så den blir stadig :) Kanske ännu mera noga att vibba botten i den så inget vasst berg sticker upp och ställer till det för dräneringen i botten. Kanske lika bra med 50mm isolering så man är säker att det aldrig kommer frysa då jag kommer köra över denna yta och packa på vintern. Ang bakfall så kommer det vara ganska riskfritt
12 svar · 5,6k läst
N
norrbottenstorpet: Det blev både EPS och XPS, man tager vad man haver, eller vad man får tag i på bygghandeln just då. Har isolerat i ett upp och nedvänt U runt mitt avsloppsrör samt extra ovanpå. [citat] Bor i Unbyn mellan Boden och Luleå. Det är ju bara under infarten som det fanns tjäle kvar. Marken är stenig, blockig rent av, moränlikande med siltinblandning.
8 svar · 7,2k läst
J
Jan-L: I så fall använder du en spygatt, dvs en golvbrunn utan vattenlås. där blir det inget vatten stående och den kan därför inte frysa sönder. http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1623
1 svar · 1,3k läst
C
Cribgra: Skall köpa ett Skanskahus. Var upp och kollade för ett tag sedan och då såg jag att de hade gjutit voterna men inte plattan. Sen tog det säkert en vecka eller något innan de gjöt färdigt hela plattan. Är det några problem att göra på detta sättet? Alltså att inte gör hela gjutningen på en gång? Såg också att det var några sprickor i den färdiga plattan, gör det något? Ska
0 svar · 1,3k läst
C
cissi73: Vi har ett förråd som sitter ihop med vår carport. Väggarna i förrådet är isolerade men inte innertaket och golvet består just nu bara av singel. Vi skulle vilja isolera innetaket och golvet på något sätt men vet inte vad som blir bäst när det gäller golvet. Vill helst slippa gjuta eftersom det rör sig om ca. 12m2. Är det någon som har några bra idéer så tar vi tacksamt emot
0 svar · 1,3k läst
F
femitolv: Hej, kaske inte aktuellt i detta fall, men i Sverige verkar man allmänt inte ta till rättsliga åtgärder om något blivit fel. I Tyskland skulle man anlita en advokat och stämma byggfirman för att ej ha uppfyllt kontrakt (om man nu är säker på rättsläget) Lars
9 svar · 14,1k läst
·
K
Klassekarlsson: Jag har letat en leverantör för material till min husgrund och varit i kontakt med många som säljer detta. Har fått in många offerter och efter gått igenom dessa så ringde jag och diskuterade vissa detaljer som jag ville ändra mm. När jag var färdig så var valet inte svårt och efter att beställt, fått materialet och nu även gjort klart min grund så måste jag bara ge så mycket
0 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Stenprodukter (krossprodukter) ligger ofta i pris på ungefär 80:- 130:- / ton + moms. Det är ett mellan tummen och pekfingerpris. Och jag har ju inte så stor koll egentligen, framförallt på andra platser i landet, så andra får gärna fylla i. Men frakten tillkommer ju. Nu ser jag att jag fick ge ett enhetspris på 41:-/ton + moms i frakt, det var ca 3 mil bort. 1,55 ton/m3 kan säkert
6 svar · 7,1k läst
S
Sweekvall: Hej! jag tänkte bygga en låg mur, med två stenar på varandra, gäller det även här att gräva ut ca 30cm och använda bärglagergrus, sättsand i grunden innan man börjar med muren, eller det räcker att gräva ut och börja med första stenen lite under markytan? Tacksam för svar.
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.