Hej!
Jag ska gjuta 8 betongplintar för en byggnad på 5,4x3,5=18,9 kvm.. Problemet är att det inte finns något vatten på tomten så det måste fraktas dit.
Undrar lite hur djupt plintarna ska ned i marken och hur mycket de ska sticka upp ovanför. Marken är bästa tänkbara sand grus morän. Vill ha lite utrymme undertill så det inte blir röta i bjälklaget. Samtidigt vill jag inte ta i för mycket eftersom tomten ligger ensligt med en 200 m skogstig där man bara kan ta sig fram med fyrhjuling. Det är alltså ett helvete att frakta grejor. (fast en underbart vacker plats som förlåter allt när man sitter och tittar ut över havet).
När man gjuter plintar ska man ju vattna efteråt, kan man göra det med havsvatten?

Plintens djup avgörs av tjäldjupet där de ska grävas ner. Själva måtten har jag dålig koll på. Däremot gjöt brorsan egna 50cm plintar till sin altan våren 2008. Altanen står i Umeå, vilket har skjutit en del över 2 vintrar. Som tur gjorde han dom justerbara med gängstång, vilket räddar honom ett par år till.
Om du bara ska ha 8 plintar skulle jag inte ödsla tid på gjuta egna. Finns ju färdiga prima plintar att köpa och skillnaden att frakta 8plintar mot säckarna betong är väl inteså stor skillnad. Min bror höll på bra mycket längre tid (typ 2 veckor) med att skruva ihop formar och gjuta plintarna än att skruva ihop själva altanen.

Om det bara är sand och grus, är det heller iget jobb med lite längre plintar. minst 700mm skulle jag då köpa.

Instämmer med föregående skribent. Men- lägg dom på en vattnat bädd cement+grus!

Fast om man läser på forumet verkar det ju vara ett motstånd mot färdiga plintar. Svårt att passa in osv. Vi kommer att bygga ett större hus på 62 kvm nästa år och borra en brunn (risk finns för bräckt vatten). Men i år vill vi bygga friggeboden så man har nånstans att vara och förvara saker. Håller på att river den gamla befintliga hästmyreangripna stugan (brrr) som står på tomten.

Fast det är ju lite brådis om man ska få klart allt under semestern. Betongen ska ju brinna osv. Har någon annan som byggt friggebod erfarenhetet av färdiga plintar? Har även funderat på lecastenar.

Egentligen borde du ju bygga friggeboden innan du river stugan, för när stugan är borta får du inte sätta upp en friggebod.

För fastigheten gäller strandskyddsdispans av riksintresse så jag har bygglov+ strandskyddsdispans för allt, inga normala byggregler inom detaljplan gäller alltså. Har varit åratal av byråkratkrångel på vägen bla skulle kommunen bygga vindrkaftverk vilket blivit stoppat av försvaret.
Varför kan inte kommunen kolla med försvaret innan de gör en vindbruksplan kan man fråga sig. Allt blev ett år försenat pga av detta. Måste riva allt för att kommunen ska staka ut byggnaderna. Befintlig byggnad ligger i vägen för den planerade.

Vi kan inte göra något innan kommunen stakat ut och då måste det gamla vara borta.

18m², det kan du ställa på betongsten. Det måste inte vara plintar.

Om du ska gjuta så är bristen på vatten det lilla problemet. Du får ju frakta flera gånger mer betong än vatten. För att inte tala om cementblandaren.

Tack för alla förslag.
Ringde i dag och kollade med Bender som tillverkar färdiga betongplintar. Enligt deras produktblad verkar ju dessa vara mest för staket och plank som är förankrade i en byggnad. Fick telenr till personen som konstruerat plintarna. Vill kolla att samma data gäller på avstånd/hållfasthet som för gjutna plintar. Ska ringa på måndag. Fast egentligen tror jag det blir lecastenar. Det gamla huset har ju klarat det i 60 år. Kan även återvinna stenar från det gamla huset. Har tagii
t till mig den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/92519-plintar-vs-lecablock.html
Ska höra med dem om det funkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.