5 635 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Vad behöver jag ha i min rörgrav mellan hus - garage?
Jag kommer ha jordvärmepump i mitt fristående garage. Inkommande vatten samt hydrofor är också placerade i garaget. Garaget är den högre punkten så det kommer behövas dränering, dagvatten samt avlopp från handfat i garaget från garaget via huset och bort.
Nu ska vi se om jag får med allt vi börjar från botten på rörgrav.
På sina ställen max 1.5m från botten till marknivå där jag kommer köra bil över det kanske påverkar vad som ligger var för att eliminera frysrisken?
Samt en spolbrunn till dräneringen samt dagvattnet på mitten.
Nu ska vi se om jag får med allt vi börjar från botten på rörgrav.
På sina ställen max 1.5m från botten till marknivå där jag kommer köra bil över det kanske påverkar vad som ligger var för att eliminera frysrisken?
- Material rörgrav 10cm i botten.
- Ett dräneringsrör
- Rörgrav
- 4 pipig kulvert för värme till plattan i huset samt varm och kallvatten (ingen risk för att kallvattnet blir uppvärmt av det varma. Ska man separera dessa kanske?)
- Ett tomrör samt ett rör med elkabeln till garaget.
- Rörgrav
- Avlopps rör för VA i garaget, samt ett avloppsrör för dagvatten från garaget.
- 16-32 resten för att ha något att kunna köra över.
Samt en spolbrunn till dräneringen samt dagvattnet på mitten.
Redigerat:
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej!
Du kanske vill koppla ihop brandvarnare i garaget med barndvarnarna i huset. Kunna tända och släcka lampor på garaget från huset.Kunna starta motorvärmarna i carporten från huset, telefon.
Du kanske vill koppla ihop brandvarnare i garaget med barndvarnarna i huset. Kunna tända och släcka lampor på garaget från huset.Kunna starta motorvärmarna i carporten från huset, telefon.
Fina tips. Kanske ska ta ytterligare ett tomrör så jag har gott om plats.Alexandersson_1 skrev:
En cat-6 kabel samt någon liknande som jag kan använda till bla brandvarnare vore nog inte dumt.
Om du har egen brunn kanske du måste ha rening. då kan det vara bra att dra egen vattenslang för bevattning mm. så du slipper vattna med renat vatten.
Nä, det tror jag inte.Suhagg skrev:
Runt grejerna där nere stenmjöl eller sand eller stenfri jord, ja du förstår (10-20 cm).
Sen kan du ha 0-32, 0-65. Men egentligen bör du kunna fylla med nästan vad som helst och typ 15-20 cm 0-65 högst upp (eller något annat som är hyggligt bärigt och inte blir alltför mjukt när det regnar) följt av vad du vill ha som yta.
Men som vanligt när jag uttalar mig så är det som en lekman som kan ha missförstått ett och annat.
Men 0-32 blir iaf betydligt fast och homogent när det legat och packat ihop sig ett tag, än 16-32.
edit: köra över tolkar jag som en personbil. Ska man bygga en BK1-klassad väg är det jag skriver givetvis helt otillräckligt.
Men mina åsikter baseras mycket på vad min markkille sa och hur han resonerade när vi funderade på ifall mina nergrävda saker skulle klara att han backade över med 18 ton gruslass några gånger.
Men dryga metern ner i marken, fyllt med stenmjöl runt servisen, sen återfyllt med det uppgrävda materialet (som är morän med fraktioner av allt från fin sand till fotbollsstora stenar), stått i två vintrar och därmed packats naturligt mha snölast smältvatten och regnvatten.
Slutligen la vi på ca 10cm 0-100, men det var nog inte för bärigheten så, utan bara att ytan som sådan skulle bära (samt klara lite regn utan att allt blir gegga).
Redigerat:
Det ska hålla för alltMikael_L skrev:Nä, det tror jag inte.
Runt grejerna där nere stenmjöl eller sand eller stenfri jord, ja du förstår (10-20 cm).
Sen kan du ha 0-32, 0-65. Men egentligen bör du kunna fylla med nästan vad som helst och typ 15-20 cm 0-65 högst upp (eller något annat som är hyggligt bärigt och inte blir alltför mjukt när det regnar) följt av vad du vill ha som yta.
Men som vanligt när jag uttalar mig så är det som en lekman som kan ha missförstått ett och annat.
Men 0-32 blir iaf betydligt fast och homogent när det legat och packat ihop sig ett tag, än 16-32.
edit: köra över tolkar jag som en personbil. Ska man bygga en BK1-klassad väg är det jag skriver givetvis helt otillräckligt.
Men mina åsikter baseras mycket på vad min markkille sa och hur han resonerade när vi funderade på ifall mina nergrävda saker skulle klara att han backade över med 18 ton gruslass några gånger.
Men dryga metern ner i marken, fyllt med stenmjöl runt servisen, sen återfyllt med det uppgrävda materialet (som är morän med fraktioner av allt från fin sand till fotbollsstora stenar), stått i två vintrar och därmed packats naturligt mha snölast smältvatten och regnvatten.
Slutligen la vi på ca 10cm 0-100, men det var nog inte för bärigheten så, utan bara att ytan som sådan skulle bära (samt klara lite regn utan att allt blir gegga).
Kommer köra över med allt från 40tons dumper till fulllastad betongbil så ja det kommer behöva hålla för det mesta. Så länge inget blir skadat är jag nöjd. Att det sjunker lite med tiden gör inget det är ju bara att fylla på med material.
I mitt fall blir det en rörgrav i berg så att använda det rödsprängda materialet att återfylla med kanske inte är så bra?
Ja ta i alla fall inte 16-32, välj i så fall 0- 32 eller 0-65 istället då. Det packar ihop sig jättebra och blir hårt som betong med tiden. Det går rätt bra att vattenpacka det.
edit: Ja betong är väl en överdrift, det var bara en metafor.
edit: Ja betong är väl en överdrift, det var bara en metafor.
Redigerat:
Ska man se till att ha mellanrum mellan alla rör eller ska man lägga ihop allt så mycket det går?
Dräneringen blir ju helt ensam i botten men jag tänker på resten. Rörgraven är 2m bred så jag lägger så mycket det går på bredden.
Dräneringen blir ju helt ensam i botten men jag tänker på resten. Rörgraven är 2m bred så jag lägger så mycket det går på bredden.
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Jag skulle föreslå att du har så mycket mellanrumm som möjligt mellan rören. Så det blir material i mellan som bär upp lasten och inte rören.
Jag skulle inte lägga 16-32 intill rören utan ta något finare material tex 0-18 eller liknande.Det borde finnas instruktioner på vilket material på tex piplifes eller uponors hemsida
Kommer du alltid att behöva köra med dummpern över rörgraven? Om inte så kan du lägga grova "överkörningsplåtar" som hjälper till att fördela trycket.
Jag skulle inte lägga 16-32 intill rören utan ta något finare material tex 0-18 eller liknande.Det borde finnas instruktioner på vilket material på tex piplifes eller uponors hemsida
Kommer du alltid att behöva köra med dummpern över rörgraven? Om inte så kan du lägga grova "överkörningsplåtar" som hjälper till att fördela trycket.
Kommer inte alltid behöva köra tungt men under bygget kommer betongbilar och lastbilar behöver köra över min vändplan flertalet gånger. Det får hålla helt enkelt
Borde ju sjunka mest i ytan.
Ang kulvert då. 4 pipig kulvert för värme till plattan i huset samt varmvatten i samma antar jag är "bäst"?
Ang kulvert då. 4 pipig kulvert för värme till plattan i huset samt varmvatten i samma antar jag är "bäst"?
Det är viktigt att det är väl packad under rören, annars sjunker hela systemet med rör och du får bakfall på något ställe i avloppet.
Knepet är i första hand att inte gräva djupare än att det precis räcker, för inget slår mark som packat sig själv i tiotals och kanske hundratals år.
Annars kan rörgravsbotten köras över några ggr med en hyggligt stor markvibrator, det går ju bra med 450-kg, bara grävmaskinen kan lyfta ner och upp den.
Nästa steg är att se till att det är bra packat på sidan av rören, t.ex. håller ett 110 avloppsrör för nästan obegränsat med tryck om det är väl och hårt fyllt på sidorna.
Packa t.ex. med spaden, "mata ner" material genom att trycka ner bladet upprepade ggr i 45°, packa sen med skaftet på spaden, eller så fotpackar, helt enkelt stampar.
En mindre markvibrator (rundpadda) kan också köras i graven.
Runt rören ska det då vara material som inte skadar men har bra packegenskaper, stenmjöl, rörgravsgrus etc.
Har du sen mer än meter fylle ovanpå så tror jag inte dina rör löper någon risk.
Knepet är i första hand att inte gräva djupare än att det precis räcker, för inget slår mark som packat sig själv i tiotals och kanske hundratals år.
Annars kan rörgravsbotten köras över några ggr med en hyggligt stor markvibrator, det går ju bra med 450-kg, bara grävmaskinen kan lyfta ner och upp den.
Nästa steg är att se till att det är bra packat på sidan av rören, t.ex. håller ett 110 avloppsrör för nästan obegränsat med tryck om det är väl och hårt fyllt på sidorna.
Packa t.ex. med spaden, "mata ner" material genom att trycka ner bladet upprepade ggr i 45°, packa sen med skaftet på spaden, eller så fotpackar, helt enkelt stampar.
Runt rören ska det då vara material som inte skadar men har bra packegenskaper, stenmjöl, rörgravsgrus etc.
Har du sen mer än meter fylle ovanpå så tror jag inte dina rör löper någon risk.
Finfina tips. Min rörgrav är sprängd i berg så den blir stadigMikael_L skrev:Det är viktigt att det är väl packad under rören, annars sjunker hela systemet med rör och du får bakfall på något ställe i avloppet.
Kanske ännu mera noga att vibba botten i den så inget vasst berg sticker upp och ställer till det för dräneringen i botten. Kanske lika bra med 50mm isolering så man är säker att det aldrig kommer frysa då jag kommer köra över denna yta och packa på vintern.
Ang bakfall så kommer det vara ganska riskfritt då jag har på ca 30m 2m i nivåskillnad att leka med.
Redigerat:
Klicka här för att svara