Hej.
Jag är ny här på forumet.
Vi är nära ett radhusköp.
Vid besiktningen (beställd av säljare) upptäcktes fukt.
"
Entréplan / Allmänt
Vid kontroll av konstruktionen uppmättes
höga fuktvärden och mikrobiell lukt
upplevdes.
Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den
relativa fuktigheten (RF) i den omgivande
luften är över 75 % vilket i furuvirke
motsvarar en fuktkvot (FK) på 17 %.
Fuktkvoten 23,1 %. "
Säljaren/mäklaren har fått ett offert för sanering:
"Det gamla parkett golvet rivs, 22mm spånskiva rivs, 70/100 mm minneralull rivs, uppreglad trästomme återanvänds om det ikke fines fuktskada/bytt till nytt uppklossning på takpapp etableras.
Nytt golv ek golv matlackad 3stav på 22 mm spånskiva.
Ekgolv till ett pris på 400kr pr m2 ink moms.
Nytt golv i wc/typ samme.
Nytt golv i tvättrum/typ samme.
Tot pris ink ROT avdrag 107500kr"

Huset är från 1973.
Min fråga är löser detta mitt problem? Vad skall jag mer tänka på?
På måmdag får jag besked om vi får huset.
Vi sänker pris motsvarande kostnad för arbete.

Både jag och nej... Är det bra golven som ligger uppreglad?

Man la oftast reglar (syllar )för ytter och inner väggar direkt på plattan uttan funkt spärr.

Om det är fukt problem i golvet är det säkert det i väggarna med... då hjälper det inte att bara byta golven. Då måste man även byta ut och sedan fukt skydda syllarna. Ska man dra ut golven tycker jag att man bytar ut syllarna.

Ibland är syllarna av tryckimpregnerat trä dessa klarar sig från röta men! de luktar väldigt illa när det har kommit i kontakt med fukt och slutar inte lukta... Då kan man välja att ventilera ut lukten.
Man reglar då upp ett tätt golv som ansluts till fläktar som med undertryck suger ner luft vid golv listerna och sedan under golvet och till slut ut ur huset. Man håller då fukten i schack och lukter åker ut! finns olika system från t.e.x Nivell system, Jape, Platon system (från isola)
Men det kommer bli dyrare än att bara regla upp golvet...

En annan fråga är om man har gjort något åt dräneringen? Det hjälper om det är välgjort . Men! man blir inte av med problemet mark-fukten kan man inte trolla bort med dränering

Jag hade inte gett mig för 5öre om det finns fukt ska / måste det åtgärdas.
Och jag hade dragit av den kostnaden på köpesumman annars hade jag letat efter ett annat hus.

Hur som tänk om det inte blir bra och ni måste riva upp golven igen m.m ni kan inte sälja då kommer ni att stå för kostnaden igen...

Ta hjälp från bygg firmor som jobbat med syll byten m.m och fråga om kostnader m.m
lita aldrig på en mäklare! han vill bara få objektet ur värden så han kan segla iväg till banken.

Sök sök sök läs läs läs och få dig en uppfattning om problemet.

Lycka till

Redigerat:
Hej.
Vad kostar syll sanäring per meter, ca pris?
Det inte så mycket yttervägg, huset är i mitten, ca 20m.
Kan man räkna Nivell system 1500 per kvm, tot pris?
Om man räknar bort wc och tvätrum då har jag ca 53 kvm.

Vet nån en bra byggfirma i Götebrgtrakten som kan golv, fukt, syll?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.