Grund & Markarbeten
mikaelbe: Firman har varit och tittat och tycker fortfarande att det inte behövs dräneras på framsidan. Jag tror det är ca en meter till grundsulan. Jag har grävt för att kolla om det finns nån dränering men inte kommit djupare än 60 cm än. Sen är det så att det är en brunn på vardera sidan som på ena sidan är fastgjuten i en betongtrappa. Kan kanske vara så att det faktiskt inte är
hakaner: Tunn isolermatta, som används när man gjuter grunder i kallare väderlek borde även funka? -Hör med någon gjutare om han har mindre spillbitar över. Dom brukar skära till dom efter plattans form och det blir då alltid spill...
RenoveraMera: Murblocken är till för att skydda väggen för fukt. Jag gör en carport med liggande panel både på ut och insida. Panelen skall gå "förbi" murblocksraden på utsidan. Panel och spikläkt hamnar därmed på utsidan av bottenplattan. På insidan blir det ju bara en kant på ca 1 cm (150 + puts -145 regel) som jag kan dölja med den liggande panelen. Tror nog att det blir 150 murblocks bredd
moOd: [citat] Jo så, egentligen kanske jag skall lugna ner mig med beställning av flera ton sten innan jag bilat bort en bit för att se hur det ser ut under.. :rolleyes: Sannolikheten är väl stor att det redan idag finns stenkross under som jag kan återanvända.. (förhoppningsvis) Jag har nämligen ingen aning om hur det ser ut just nu, mer än att det är ett 50-talshus med oisolerad platta och
Wester: Ja då det gör den men den kan kanske tippa med fullt utsträckt arm över sidan. Kålla lyftdiagram på någon tillverkares hemsida (tex volvo)
klaskarlsson: Vilka fördelar skulle du få med den metoden ? Plintar brukar man väl lägga ett lager ovanpå (tjärpapp ) som skiljer bjälklag från betong så du borde ju inte få ngn fuktvandring från plint till bjälklag iaf ? Och för att undvika att behöva gräva så långt som frostfritt så är det ju isolering av marken, inte plinten, som gäller - dvs som du tänkte: Lägga ut cellplast omkring
Mikael_L: Även jag, med mitt relativt dåliga kunnande i området, vill påstå att det är dumt att använda stenmjölet. Betong ska såvitt jag vet vara blandat med ballast av en noggrann siktkurva för att få bra egenskaper. Dvs proportionerna mellan de olika storlekarna på ballast-materialet ska stämma.
Renée: Hittade till slut dräneringsslang 110/97 hos en grossistfirma och fick handla till billigt pris. Mycket nöjd nu när jag slipper krångla med olika skarvningar. Minigrävaren tog sig fö fram väldigt bra.
pette: 0-32 räcker absolut och för en uteplats e de överkurs om det inte e hemsk dålig mark, typ gammal sjöbotten eller så . markisolering används ej under bärlager vid plattläggning om det inte är på ett bjälklag/terass ..
nypon: Håller med martin79's mått, padda ordentligt, använd så lite stenmjöl (eller sand om du nu ska har det) så lite som möjligt. Sand har en tendens att aldrig bli hårt, använd stenmjöl och dra av på banor så blir det plant och fint. Lycka till
BigGitt: Eller en 0,15 fiskelina, lite bomull och dammsugare. När den är genom drar man en kraftigare "snörre". :D Resten kan du.
Jan-Å: Alltså när/om Du har kommunalt V/A så är det i de flesta kommuner förbjudet att dra dagvattenledningarna till vanliga avloppet. Om jag minns rätt beroende på att avloppssystemet och reningsverken inte är dimensionerade för den mängden vatten. Man har därför dagvattenledningar dragna parallellt med avloppsledningarna, dagvatten och dränering dras då till en gemensam brunn och vidare
Mats Lj: Hörbys brukskärra B35 rymmer 100liter struket mått.Det går åt att hjulet är pumpat och någorlunda plana landgångar totalvikten blir uppemot 200kg nästan fullastad med betong och att föraren har vad som krävs. Murbruk kräver 10min blandningstid i frifallsblandare.Betong blandar sig snabbare,blandaren ska vara lågvarvig så betongen ramlar ned i blandaren och inte bara åker med
Bezt: Ja det kan ju vara ett alternativ men bara om det är så att jag inte kan måla på betongen tillräckligt snabbt. Jag är helt igenom så det är jord under. När det gäller cement/betong är jag helt nollad, har aldrig hållt på med sånt mer än att ta bort det så därav noob-frågorna.
shorty: tja! har platta på mark med ingjutningsreglar med fukt i. allt är utrivet och klart=) nu ska jag bara behandla plattan med boracol 20. mitt hus är 100kvm hur ska ja göra för att de ska vara "nyttigast" för mig? på flaska står det att bara yrkesmän får spruta boracol med en speciel spruta, vad är de för annan lösning för mig? jag har köpt en typ tygoverall som man kan måla i och
niklasc77: Nu har jag bestämt mig för att testa tekniken med en finsats golvbruk men undrar följande: Finns det någon fördel med att gjuta upp den återstående (icke påbörjade) delen till färdig nivå och sedan bara lägga golvbruk på den misslyckade delen? Visserligen får jag en synlig skarv, men det gör inte så mycket. Finns det andra nackdelar med den metoden? Eller är det bättre att göra
Dalbotant: Hjälpte till med att ta bort kallasfalt en gång och då hade vi stålrondell i vinkelslipen. Funkade fint men man bör ha handskar på sig... Angående slammandet, när jag dränerade om källaren på mitt hus som är byggt av samma material som ditt så upptäckte jag att ägaren hade bara slammat det som låg ovan mark och sparat in ett par kronor på att inte slamma det under. Gammalt hus
BigGitt: Gör en egen gjutning. Makadam i betong. Sopa rent den ner 10-15 mm. Det blir som rivjärn. Barfota kommer ingen att klara av... Hjulen kommer inte att spinna!
Alpha: Passar på att fråga en liknande fråga.. Tänkte ta upp ett nytt ventilationshål i grunden till ett äldre hus med torpargrund av sten + puts, får man knacka bort puts tills man hittar nån lämplig sten att ev. knacka bort eller hur går man tillväga?
sommartorp: Har upptäckt till min förfäran att hela golvet i hallen på sommartorpet (från 1800-talet) är ruttet. När jag bryter upp golvet upptäcker jag att det gamla trägolvet ligger istort sett direkt på marken. När jag frågar min pappa säger han att man byggde så förr. Vad gör man? Gräver ur och fyller med grus?
Raceman: En stor värmefläkt med inbyggd avfuktare skulle jag rekomendera. Den kan behöva gå ett par veckor för att det ska torka ut helt.
minim: Tack snälla för hjälpen! Nu får jag och sambon sätta oss ned och räkna lite.
Edvard88: Hej har tänkt att lägga sten ut med entren, skulle gärna vilja ha lite tips på detta ? Hur skall underlaget läggas för att slippa att stenen åker ner på vissa ställen? Berätta gärna steg för steg hur man skall gå till vägar.. Trevlig Midsommar! Mvh Eddie;)
andersmc: [citat] Helt tätt behöver det inte vara. Man får passa till röret så noga det går. Är det väldigt stora glipor kan man lägga på lite betong utikring röret och låta det bränna först.
Consensus: Det låter som du har den "vanliga" krypgrundproblematiken. Läs på mer här --> http://www.lfs-web.se/krypgrund.htm innan ni gör något i onödan. Själv så har jag plomberat alla ventiler, har ångspärr över hela markytan, samt cellplastisolering på grundmurarna. Slutligen så har jag installerat en HomeDry från Munters.
-Baloo-: :( Sitter i ett taskigt läge. Har köpt nytt hus, och säljt mitt trodde jag tills det Anticimex upptäkte fukt i betongplattan. Bor i en enplanare från 70-talet. Så här är konstruktionen ut nu: Betongplatta/plastfolie/reglar (ej ingjutna)/spånskivegolv/väggar på spånskivegolvet (ingen bärande vägg). Fukt under plasten 81% och ovanför 71%. Samt att det luktade i dom stora hålen som
byggare henke: kollade på htc500, hos fabrikör. beroende på verktyg på maskin. så kan man avverka upp till 10mm
Anders_Nilsson: Hej! Tittar på en tomt till fritidhus. Området ligger rätt högt ovanför en liten sjö, men tyvärr ligger just den här tomten i en lokal sänka, resultatet är en vattensjuk mark med vatten i dagen på sina håll. Det finns inga uppenbara riktingar med fall från tomten utan den här delen är rätt platt. Området består i princip av ett kalhygge som gjordes om till fritidsområde på
jtkarlsson: Grävde ned plintarna ca 80 cm. Är ganska säker på att marken inte är tjälfarlig. Direkt under gräset finns grovkorning jord/sand blandat med sten. Har tänkt lägg markduk och ovanpå det 8-16 makadam och tralldäck. Är det verkligen nödvändigt att skala bort gräset innan man lägger markduk? Kan inte riktigt se varför det skulle bli bättre. Mvh jtkarlsson
holmertz: Putsen har släppt på sina ställen under markninvån på en källarvägg sedan slutet på 40-talet. Det finns två längstgående sprickor där man kan peta in en mejsel ca 3-4 cm. Vi har skrapat rent från puts så att den gamla betongen är frilagd. Andra delen av väggen reparerades för två år sedan genom att skrapa bort all puts, behandla med Maxit betonprimer och sedan putsa med rent