M
På väg att beställa stenkross som bärlager till mitt sommarprojekt. Nämligen att lägga 35kvm marksten. Har tänkt att ha 20cm 0-16 stenkross samt 3-5cm 0-4 stenmjöl.
Hur många m3 går det åt? Har jag räknat tokigt om jag beställer 7m3 stenkross samt 1,5m3 stenmjöl?

Stenkrossen blir bra, men ta 2 kbm stenmjöl för säkerhets skull.

Mikael_L
Kolla gärna också vad körningen kostar resp vad materialet kostar.

Det senaste stenmjölet jag beställde gick på ca 35:-/ton så jag tog fullt lass ca 15 ton, för körningen kostade mer än stenmjölet. Sen fyller jag helt enkelt någonstans med överblivet stenmjöl.
Hur man gör beror alltså på om man har någon avsättning för mer material någonstans.

Mikael_L skrev:
Kolla gärna också vad körningen kostar resp vad materialet kostar.

Det senaste stenmjölet jag beställde gick på ca 35:-/ton så jag tog fullt lass ca 15 ton, för körningen kostade mer än stenmjölet. Sen fyller jag helt enkelt någonstans med överblivet stenmjöl.
Hur man gör beror alltså på om man har någon avsättning för mer material någonstans.
jag som jobbar med mark o anläggning o köper in grus till mina arbeten skulle gärna veta var man köper stenmjöl för 35kr ton med moms?

Mikael_L
gb79 skrev:
jag som jobbar med mark o anläggning o köper in grus till mina arbeten skulle gärna veta var man köper stenmjöl för 35kr ton med moms?
Jag var tvungen att kolla fakturan, 29:- / ton + moms var det.

Var han tog det ifrån är jag inte riktigt 100% på, men Hargshamn vill jag minnas det var.

Hej alla,

Detta är ju tyvärr inget svar, tvärtom, men jag hittar inte hur jag ställer en fråga, men jag sällar mig till den skara som behöver omvandla ex kubik makadam till ton makadam. Nu har jag läst riktigt gamla inlägg här. Stämmer det något så när att 1,55 ton motsvarar 1 kubik??? Och, vad UNGEFÄR kostar det idag? Inläggen som jag läste är fr 2003 :x. Jag bor i Vallda, Kungsbackatrakten och vad jag vet är närmsta grustäkt i Fjärås - dryga 2 mil härifrån.

Mikael_L
Stenprodukter (krossprodukter) ligger ofta i pris på ungefär 80:- 130:- / ton + moms.
Det är ett mellan tummen och pekfingerpris.
Och jag har ju inte så stor koll egentligen, framförallt på andra platser i landet, så andra får gärna fylla i.

Men frakten tillkommer ju. Nu ser jag att jag fick ge ett enhetspris på 41:-/ton + moms i frakt, det var ca 3 mil bort.

1,55 ton/m3 kan säkert stämma någorlunda. Även här har jag lite halvkoll bara, men någonstans i området 1,3 - 1,7 ton / kubikmeter ligger det rätt säkert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.