A
Alexej: Bygga med öppen torpargrund. Söker nu billigaste alternativ istället för asfaboard till blindbotten. Hörde att det gå att använda hönsnät och vindpapp och sedan isoleringen på. Någon som vet om det funkar? Stämmer det? Asfaboard: bra mot möss men rutna gärna?
0 svar · 1,7k läst
D
Danne031: En sådan värmepump väger ju inte särskilt mycket så 5-10cm platta räcker gott och väl.
1 svar · 6,6k läst
M
Mats: dessutom fäster ribborna på banden rätt hyffsat så som sagt. inga svängar på plattorna.
9 svar · 5,0k läst
H
HaMi09: Ja, vi är nog rätt stekta. Men killen som gjorde det bedyrar att det inte finns något organiskt material där nere och det är även han som grävt ur grunden och bytt bjälklag -05. Har man då inget ansvar för att det är bra gjort?
5 svar · 2,2k läst
R
Royen: Tack för svaret! Huset ligger i en liten sluttning, inte mycket men det är från den östra sidan det sluttar. Där på söder sidan ligger en stor möbelfirma och bakom denna kommer gamla E6an. E6an ligger på en lägre nivå än vårat hus, så därifrån kan det inte komma mycket vatten. Känns det som i alla fall. Runt möbelfriman är det grus/asfalt och jag har aldrig märkt att
2 svar · 2,3k läst
·
ByggaNytt
ByggaNytt: Om du menar avstånd i höjd mellan gräsmatta och underkant panel är det bra med runt 30 cm, lite beroende på snödjup och övriga klimatförhållanden. De flesta hus har dock mindre avstånd än så... Marken skall också luta från huset så att inte vatten kan rinna in till huset!
1 svar · 2,9k läst
B
byggankan: Ja jag är verkligen glad att jag inte anlitade det företaget som angav att varje extra ton skulle kosta 450 kr. De har ansträngt sig för att hitta så billigt som möjligt och vi betalar det pris de får +12%. till fakturan så kommer de också att bifoga fraktsedlar så att vi kan kontrollera uppgifterna.
16 svar · 4,8k läst
P
Prosit: Vi kommer att riva ett äldre hus för att bygga ett nytt på samma plats, dock kommer det bya att blir lite större och ny grund alltså gjutas (isolerad platta på mark). För att slippa forsla bort fasadteglet och betongtakpannorna och istället få dit stenkross eller vad man nu vill ha som fyllnadsmaterial under grunden, är det lämpligt att lägga tegel och pannor i botten, isolering
0 svar · 4,0k läst
M
Mattias2: Hej, Vi köpte ett 30-tals hus med exakt samma problematik (också ett dödsbo). Horisontala sprickor är generellt allvarligare än lodräta, och ju längre desto sämre. Sprickor som inte är raka är i regel inte bärighetspåverkande utan mest kosmetiska. Vi har en megaspricka horisontell i källaren på c:a 3 meter, den beror på, som MathiasS skriver, marktrycket utifrån och väggen har
3 svar · 10,0k läst
ByggareNick
ByggareNick: Jo men de skriver i minsta laget skall de vara 45*170. Undrar bara om man vill ligga på gränsen? Jag är inte så iaf. De är ju inga pengar.
12 svar · 8,3k läst
N
Nicole: Våra plintar står på frostfritt djup, ca 1,50 under mark. Vi har ingen markisolering runt plintarna. Ska man lägga nån åldersbeständig plast på marken? Minimumhöjd mellan mark o bjälklag?
0 svar · 1,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Om du tänkte foga en liten sträng i någon vinkel eller i en skarv så tror jag inte diffusionstätheten är något egentligt problem. Däremot kanske en fog inte sitter tillräckligt långtidsstabilt. Men jag vet egentligen inte, jag heller.
3 svar · 1,5k läst
shieldfire
shieldfire: OK, ska prova. Tack =)
3 svar · 1,7k läst
·
shieldfire
3 svar · 1,7k läst
·
P
pette: beror helt på hur mycket som är grävt, uppfyllt... ramp , hur hög , hur lång ? normlt använder man L-stöd som motstöd..men det beror helt på nivåskillnad.... o edu osäker om det kommer sätta sig är det kanske inte supersmart tt göra nåt avancerat för att höja satta l-stöd e bökigt...Kanske en provisorisk träramp? Men e det en vnlig enplnskåk utan storhöjdändring på tomt
2 svar · 1,6k läst
R
rokka: butyltejp. Ta en titt på denna monteringsanvisning: http://portal.t-emballage.se/public/get2.aspx?file=58ISCEVLLQP6
1 svar · 3,1k läst
M
Mats: Direkt på utan fuktskydd emmellan är ajabaja. Lägger du plat emellan så kan det fungera men det är klassat som riskkonstruktion (rätt gjort funkar det dock, mitt föräldrahem plus 24 hus till i det området är sådanna 0 fuktproblem). Bäst är att lägga en fukttätt och ventilerande matta i botten och sen isolering. Finns system från bland annat platon för detta
1 svar · 1,5k läst
I
injonil: Jag håller på att mura upp en källare med 25cm lättklinker/leca. Jag hade tänkt lägga även översta lagret med vanlig leca och på detta en 45x220 syll. Det blir även en 45x220 stående kantbjälke som golvbjälklag fästs i. Duger detta för en 1,5-plansvilla? Vissa kör u-block överst med betong och armering vilket givetvis fördelar trycket bättre och kräver mindre av
0 svar · 18,8k läst
A
Alko: Hej, vi har ett ca 100 år gammalt uthus (16m2) som är gediget byggt med brädväggar, liggande panel, och som står på en grundmur/sockel som sticker upp ca 25 cm från marknivån på utsidan. Sockeln är gjuten med kalkbruk och natursten i mindre dimension. Inne i huset är det i princip jordgolv. Det är alltså inte fråga om någon riktig torpargrund, finns ingen ventilering, inget
0 svar · 1,8k läst
·
I
ingemar_o: vad kommer drändiket ifrån ? samt vart slutar det ?
4 svar · 1,3k läst
G
gaia: boven till problem var med stor sanolikhet den moderna isoleringen + plastmattan som stängde fukten inne. Har haft ett rum i källaren där reglar låg i askan+slagg+ sand och trägolv låg på oventilerat undergrund. En gång i tiden har man täckt plankor med plastmatta och trämaterial ruttnade under denna täta mattan .... mest längst väggarna. Nu har vi gjutit golv ( utan isolering) och
2 svar · 6,3k läst
·
S
Sälltorp: Det blir dräneringsrör i kanterna på vägen då den ligger lägst på vår tomt med sluttning mot dess håll. Rören blir omslutna med singel närmast o sedan omsvept av duk. Imorgon kommer grävaren o börjar ...äntligen får vi en riktig uppfart :) :) mvh Jari o Marina
2 svar · 3,1k läst
N
Nyckelmossen: Är inte huset grundlagt på pålar så är det ingen fara.
3 svar · 2,8k läst
P
pette: knivigt läge, maskinister alltså... du ska nog ha bärlager annars lär det röra sig .munksten 42x42 cm, finns det? munksten för mej e mycket mindre. Iallafall, Det kan funka lägga plattorna i 0-16 o strunta helt i 0-8 men det e lite mer pilligt o svårare å få till. det funkar tex ingetvidare att först dra av på rören sedan vibbra o sedan dra av igen, då stenarna är för stora o det
3 svar · 3,1k läst
N
Nyckelmossen: Använd vanliga armeringsjärn, det finns ingen anledning att lägga pengar på rostfritt eller galvat. Borra ett hål i berget (ca. 10 mm. större än armeringsjärnet) blanda till en sluring (cement och vatten) och häll i hålet, stoppa i armeringen och låt brinna något dygn. Komplettera med mer armering om det behövs och ställ dit formen och gjut resten. Lycka till :)
4 svar · 5,9k läst
G
Gestur2: Har fått denna fantastiska offert, att de bara orkar försöka! Tomten är redan grovavjämnad, och allt berg bortsprängt av säljaren av tomten. Tomten ska höjas upp ca 1/2 meter, men detta är inte med i denna offert(Tar det sedan när huset är klart=) Det är ca 17 meter grav för V/A. Sitter nu och väntar på mer seriösa offerter. Huset är 130m2 inkl. garage. Huset är på
0 svar · 3,5k läst
L
Lasse B: Tänkte gjuta stolpar vid infarten till tomten. Det finns ingen risk för påkörning på p-platsen ligger utanför tomten. Enda belastningen kommer att bli en liten lykta på toppen el kommer från nedgrävt rör. Tänkte gjuta i 200mm papprör men för tat få en lite snyggare yta tänkte jag lägga in korrigerad plast så för jag ett mönster som en rommers kollon. Tycker det verkar vara
0 svar · 1,2k läst
E
ertol: Tack Mats, det var skönt att höra. Har hittat en del trådar om dränering utan markduk och känenr mig lite lugnare. Jo, massorna ska vara bra, och det finns spolbrunn på högsta punkten. Rören från både takavvattning och dränering mynnar i en nyinsatt brunn (där det rinner på bra trots att det inte regnat på länge) som dock inte har nåt sandfång. Mvh
2 svar · 2,3k läst
S
Sommarvinter: Vi kommer att ha förberedelse för murspis, starkare platta på detta stället och tilluft. Detta för att kaminens naturliga plats i huset vore i mitten av plattan. Vi kommer dock inte att köpa någon spis och inte heller skorsten nu, men det är helt omöjligt att få tilluft annat än från ytterväggen efter det att plattan är gjuten(enl. husföretaget).
1 svar · 1,1k läst
F
FRS05: Är på gång att bjuda på en fastighet men jag har lite frågor utifrån besiktningsprotokollet, från säljarens besiktning. Jag tar upp lite punkter som det står om källaren. Rent allmänt om källaren står det att färg och puts släpper från underlaget på väggar. Färgsläpp på golvet. Källarytterväggen är lokalt missfärgad. Träreglar finns i ett utrymme där hydrofor finns,
0 svar · 836 läst
B
brandemannen: Hej igen! Vi har bara undersökt utrymmet i gamla bastun och rummet bredvid som varit duschrum. Innan de satte på panel och kakel i duschen tycks de ha putsat på ca 7-10cm. Den delen är solid och fin. Däremot är grunden "utanför" mycket porös. Med ett stämjärn kan man skrapa ur nästan som sand/jord. Utanpå är grunden täckt med någon form av betonplattor som är ok i skick men/och
3 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.