Mitt första inlägg här på detta lärorika forum.
Jag har precis varit och kikat på ett hus byggt -77, platta på mark med uppreglade golv. Syllar samt ingjutna spikreglar i impregnerat virke.
Var skeptisk mot huset redan från början pga grunden, men "tyvärr" blev både jag och min sambo väldigt förtjusta i huset, läget, tomten...ja allt utom grunden
År 2001 installerades undertrycksventilation av Anticimex pga kemisk doft, efter detta har doften försvunnit från boendemiljön, varken jag, min sambo eller besiktningsmannen har känt någon doft när vi var där.
Enligt besiktningsprotokollet ser det ut såhär:
Mätprobe placerad mot betongplattan, RF=63% vid 15,5 grader
Fuktkvot i provbit av distansklots=10,5%
Ytterväggssyll är behandlad med cuprinol,fuktkvot 13,5%
Är ju inte så pigg på att varken riva ut hela bottenvåningen och installera typ Nivell golv, och byta alla syllar på en gång. Min tanke är ju att bit för bit byta ut syllarna, rum för rum över en längre tid, då försvinner ju iaf luktkällorna bitvis. Sedan kan man ju överväga ett nytt golvsystem också, men det får isåfall bli på mycket längre sikt.
Tycker ni jag ska glömma huset och gå vidare, eller succesivt renovera det och bli av med det impregnerade virket ?
Anledningen att jag skriver här är att jag anser det vara svårt att hitta helt oberoende personer att rådfråga, som inte vill sälja nånting till mig eller försöka klanka ner på konkurenternas system.
Mycket tacksam för svar