Jag ska bygga ut huset inklusive källare. Plattan är gjuten och nästa moment är att mura upp källarväggar.

Min tanke är att inte mura fast källarväggarna mot den befintliga källaren. Dels lär en sådan fog inte hålla särskilt bra ändå och dels är det bra om utbyggnaden kan röra lite på sig utan att påverka befintliga huset.

Men, de nya källarväggarna måste ju hållas på plats på något sätt så jag tänkte att jag borrar och låter armeringsjärnen till nya källarväggarna gå in en bit i de gamla intilliggande källarväggarna.

Vad tror ni om det? Det blir som att jag dubbar fast källarväggarna mot den gamla källaren...

Bump!

Vore jättesnällt om någon med lite erfarenhet kunde kommentera!

Själv tänker jag (när jag väl ska bygga ut om några år) låta nya källaren få fyra nya väggar, alltså även en vägg parallellt med befintlig källare, med med en fog däremellan för rörelser. Visst, det blir en tjock dörröppning mellan gamla och nya källaren, men det känns oerhört mycket lättare sedan att fortsätta "uppåt" med bjälklag etc.

Tanken har slagit mig! Nu har jag dock valt att inte göra så och det är nog lite sent att ändra nu...

Är det bara en massa frimurare på denna avdelning, eller???

Jag gjorde en utbyggnad förra året som har en vägg delvis under mark.
Denna vägg murade jag upp av leca och armeringsjärnen jag använde borrade jag in 5-10cm i den gamla källarväggen.
Rätt eller fel vet jag inte men det ser fortfarande bra ut och det måste ju je ökad styrka mot marktryck utifrån.

I 4:e inlägget finns en bild på hur min mur ser ut:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/139006-utbyggnad-i-mariestad.html

Redigerat:
injonil skrev:
Jag ska bygga ut huset inklusive källare. Plattan är gjuten och nästa moment är att mura upp källarväggar.

Min tanke är att inte mura fast källarväggarna mot den befintliga källaren. Dels lär en sådan fog inte hålla särskilt bra ändå och dels är det bra om utbyggnaden kan röra lite på sig utan att påverka befintliga huset.

Men, de nya källarväggarna måste ju hållas på plats på något sätt så jag tänkte att jag borrar och låter armeringsjärnen till nya källarväggarna gå in en bit i de gamla intilliggande källarväggarna.

Vad tror ni om det? Det blir som att jag dubbar fast källarväggarna mot den gamla källaren...
Att dubba är helt OK.
Men ungefär lika bra som att mura fast mot existerande vägg.
Dock betydligt enklare att dubba.

Tack för input! Får hjälp av min styvfar som jobbat som plattsättare hela livet. Han anser att det även ska muras mot befintliga källaren. Är det inte bättre att ha en rörelsefog?

injonil skrev:
Tack för input! Får hjälp av min styvfar som jobbat som plattsättare hela livet. Han anser att det även ska muras mot befintliga källaren. Är det inte bättre att ha en rörelsefog?
Med rörelsefog så ska du inte dubba.
Då måste du se till på annat sätt att muren blir stabil.
Detta kan man fixa med tex kontrefor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.