Z
Zebba: Tackar för svaret. Intressant läsning
2 svar · 1,4k läst
Joel.I.A
Joel.I.A: Det är betongväggar. Det rummet som det gäller ligger innegolvet i nivå med marken, så det ligger inte djupt. Det är inte så mycket tillskjutande fukt, ingen puts har släppt från väggarna. Finns ingen hög risk för mögel under byggplasten så att säga? Det är inte dränerat mer än med originaldränering gjord med tegelrör 66. Mvh Joel.
3 svar · 1,4k läst
MathiasS
MathiasS: Öm jag kör färdigbetong på säck brukar det hamna 3-4 säckar innan det känns fullt. 13 liter per säck.
4 svar · 17,7k läst
Snailman
Snailman: Golvbrunnana är vertikala så de är nog inte så lätta att trampa ner:) Men jag funderar starkt på att lägga mattorna på lite lägre distanser och lägga golvvärmen ovanpå mattorna istället, då kan jag lägga mattorna utan brådska och sen snabbt dit med golvvärmeslinogrna innan gjutningen... ska man naja eller använda buntband när man sätter fast golvvärmeslangen i
3 svar · 3,3k läst
M
myrstack: Ev en snutt markduk mot marken under ditt lager med singel och överväg risken att ditt lager med singel ger sig iväg någonstans. Nu såg det ut att vara en grop med riktigt täta massor runt omkring så det kanske är liten risk för det. Kör du 20cm upplägg för dina reglar är det inte är någon risk att du knäcker dina lecablock pga den belastingen. Tänk på att sätta ett lager mapp
2 svar · 1,7k läst
·
I
ingemargavle: [citat] Ett tipps kanvara att kolla hur komunen själva gör när de drar ledningar under befintliga järnvägsspår. Vi var själva inne på den tanken då vi vet att man i gävle både dragit vatten och fjärrvärme under den flerspåriga järnvägen som korsar staden. Alltså de kan själva bugga under befintlig anläggning men "det går inte att bygga över". Logik är inte byrokraters styrka.
14 svar · 7,0k läst
H
Hagiz: Benders it is ;) Tack!
3 svar · 1,3k läst
pipewelder
pipewelder: Flytspackel borde funka enligt min mening. Personligen skulle jag anlita någon som är van att göra det. Kostar en del men då blir det också bra. Lycka till, och du....jättebra att du gjorde allt själv. Bara för att det är första gången behöver det inte bli dåligt ;) Lägg ut nån bild på skapelsen vettja !
2 svar · 1,8k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] Du kontrollerar detta innifrån, men åtgärdar vid behov utifrån. Med andra ord, om det är så att dina rasskydd (plattor/skivor på utsidan grundbalken) är slut behöver de bytas. -86 skulle jag gissa på mazoniteskivor, som säkert är rätt ruttna vid detta laget. Bytte på lillbrorsans hus förra året, byggt -80, och mazoniten var i dåligt skick. Det rann in vatten i ett hörn i
10 svar · 2,2k läst
P
pbengtsson: Ex Renova löser detta åt dig, de har också storsäckar. http://www.renova.se/foretag-verksamheter/karl-containrar-utrustning/
1 svar · 7,0k läst
Luddis_1
Luddis_1: Gräsmatta är väll ok, men som sagt rekomendationer är ju en rekomendation. Däremot skulle jag inte ha en rabatt närmare än angivet avstån iom ett det är ju någon du vill bevattna samnt att sådana växter gärna har rötter och kanske även vill växa emot något (klängväxter osv). Men inget är ju skrivet i sten, tänk på att det är du/ni som ska bo där och tanken e ju att ni ska
6 svar · 6,4k läst
Olmen
Olmen: Ser schysst ut :D
15 svar · 33,3k läst
·
E
esox71: Ja så kanske det är. Tänkte mest att de använt den som "fiberduk" eller nåt. Just denna delen av huset (framsidan) är dessutom under tak. Dränerade om för ett par år sedan (firma) men tog inte framsidan då. Undrade just varför det låg massa isoleringstussar runt om i trädgården efteråt men detta förklarar ju saken. På baksidan (souterräng) är det 2.7 meter djupt så där var
2 svar · 2,9k läst
·
N
norrbottenstorpet: Då beror det väl på husets storlek och andra förutsättningar (hinder, altaner, vidbyggda garage osv). Tror brorsan fick ett pris på dryga 50 papp. Då var det ett vidbyggt garage som var i vägen på en gavel, i övrigt rakt på...
3 svar · 4,6k läst
M
Mic70: Jodu. Nu är det platt som en pannkaka och bara sättsanden ska på.
5 svar · 6,6k läst
G
grävaren: Jag brukar ha singel. Det är lätt att räfsa och jämna till och är dessutom kapilärbrytande. Kanske inget krav på vibrator men absolut inget fel. Behövs inget dike, använd singeln till allt över dräneringen och fiberduken. Fiberduken är till för att skiljabort sand och få bättre dränering.
10 svar · 7,2k läst
·
B
Beppo: Deroende på vilken sorts altan ni har tänkt er så är det ju en rätt så billig historia. Min altan på ca 40kvm kostade max 10 000. Så är det inget annat ni vill göra så kan ni ju bygga en altan. Är det ett uterum ni har tänkt er så skulle jag nog hålla igen och dränera först. Men som sagt. Det kan vara så att ni inte behöver dränera på många år. Med den kunskap man besitter
4 svar · 4,6k läst
D
Doldskada: Även jag är en hemmapulare som har en källare som liknar din stuga - några cm betong pågjutet över vanlig mark snabbt och hafsigt men jag tror inte du hittar någon riktig platta huset står på. Tror inte du kommer få problem med att dränera om den är med det du tagit bort då det är gjort efteråt, däremot bör du kanske inte gräva ut den medans du har schackt öppna på utsidan om
4 svar · 2,8k läst
·
dadid
dadid: Erfarenhetsmässigt vill jag avråda från ovanliggande isolering på en betongplatta direkt mot mark. Det är sant att varken cellplasten i sig eller betongen är mögelbenägna, men organiskt material i skiktet dem emellan är svårt att helt undvika. Om man väljer denna lösning måste städning ske toknoga och gärna avbränning med öppen låga. Mekaniskt ventilerade lösningar är klart
15 svar · 49,2k läst
Ugglan
Ugglan: Va skönt! Långtidsmätningar med dosor under vintern är bra komplement för att se totala radonvärdena.
9 svar · 14,1k läst
·
V
vandame: Hej. Har ett garage med betongplatta byggt ca -60 som jag har lite fuktbekymmer med. Tex om jag flyttar något som stått en längre tid så syns tydliga rosor på golvet som även känns fuktig. Var på utsidan och inspekterade med spaden ikväll och sulan låg endast på ca 5-10cm djup, och marken under garaget värkar ha satt sig så det var en luftspalt på ca 5cm på alla ställen jag
0 svar · 2,8k läst
·
ByggareNick
ByggareNick: Alla tar det inte så bra som du. Önskar folk gjorde det. :)
14 svar · 10,7k läst
S
storkarp: cheetah. Tro mig jag har googlat massor men inte fått svar på just denna fråga. slänga på ett antal cellplastskivor ovan plasten. Bra, dåligt eller bara meningslöst?
2 svar · 1,5k läst
B
b8q: Tanken är ju att dräneringsrören ligger LÄGRE än husgrunden (eller vad man nu ska dränera), så att när grundvattennivån stiger så kommer den bara upp till rören, därefter rinner det bort i rören. Tänk dig helt enkelt att marken under rören kan bli mättad med vatten, rören bestämmer hur högt upp grundvattennivån kan gå som mest.
2 svar · 16,4k läst
J
jivanoff: Hej! Jag håller på med mitt projekt "Renovera Gillestuga". Det är säkert många som gjort liknande projekt. En av orsakerna till renoveringen är att gillestugan som ligger i källaren har ett golv som legat på ett betonggolv med ingjutna träreglar. Ingjutna så tillvida att dom ligger helt nere i betongen men synliga. Dessa har givetvis sugit fukt och dragit upp i resten av golvet därav
0 svar · 4,6k läst
M
Mats: Betong lär det bli för att det ska hålla ja och visst är det görbart. Däremot har jag ingen som helst anning om kostnaderna
1 svar · 3,5k läst
M
Mats: Ta du 300 jag skulle inte snåla på en 200 i varje fall. Kommunala vattenbolaget grävde bort mina cementrör och ersatte med en 200. Nästa vår vart det insjö. Fick bråka en hel del innan de körde ut en ny trumma åt mig. Gräjobbet betalade jag för till slut. Därmed kan jag från egen erfarenhet säga att en 300 tar undan betydligt bättre
1 svar · 2,5k läst
M
Mats: en riktig spygatt vorde ju snyggt. dvs en golvbrunn utan vattenlås. Då får du ju nått att göra fall på golvet mot men vill du göra det enklare så tex en 32 mm pem slang eller så. vanlig vattenslang är för mig sån där gardenapryl man har på gräsmattan och jag tror inte på den och betong i kombo.
7 svar · 2,1k läst
R
robbanson: Hej alla, Vi har ett hus från 1950 där halva källaren inte är utgrävd. Vi har funderinga på att gräva ut den och göra badrum + biorum/allrum eller något annat kul. Takhöjden där inne idag är 210 cm om man mäter från läppen som väggen ligger på. Skulle gärna vilja ha ca 230 i takhöjd och vattenburen golvvärme. Vad tror ni om att bila bort den överskjutande läppen på 40 cm
0 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.