Hejsan,
Skall snart börja schakta inför husgrunden och vill få lite feedback kring dräneringen och dagvattnet. Det verkar ju finnas en hel del åsikter om vad man borde göra med dagvattnet så jag tänkte leda ut både dräneringsröret och dagvattenledningen ut i ett dike som ligger på tomten. Kika på den bifogade skissen.

Skulle en sådan lösning vara acceptabel eller är det helt uppåt väggarna?

• skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om diket fungerar som det ska borde det vara en ok lösning. Jag drog vårt till kommunalt avlopp så jag vet inte hur man gör när man inte har nåt sånt men det viktiga är ju att man får bort vattnet från huset/grunden.

Diket verkar fylla sitt syfte :) Har läst att man inte skall dra ut dagvattenledningen till avloppet?
Kom på en till sak, skall dagvattenrören ligga bredvid och på samma nivå som dräneringsröret?

Alltså när/om Du har kommunalt V/A så är det i de flesta kommuner förbjudet att dra dagvattenledningarna till vanliga avloppet. Om jag minns rätt beroende på att avloppssystemet och reningsverken inte är dimensionerade för den mängden vatten.
Man har därför dagvattenledningar dragna parallellt med avloppsledningarna, dagvatten och dränering dras då till en gemensam brunn och vidare ut i dagvattenledningen.

Men Du verkar inte ha kommunalt V/A så då är det ut i diket som gäller, i princip kan Du dra dränering och dagvatten separat ända ut i diket men det är enklare att Du går ihop i en brunn intill huset först så behöver Du bara en ledning ut till diket.

Jag la först dräneringen och drog sen dagvattnet högre upp men jag har källare så dräneringen ligger väldigt djupt, finns ingen anledning att lägga dagvatten så djupt så det la jag bara med "lagom" lutning från stuprören och ner till brunnen.
Har Du en kåk utan källare så kommer dränering och dagvatten i princip att ligga på samma djup så jag skulle lägga dom bredvid varann för att inte göra det krångligare än det är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.