Vi är lite intresserade av ett hus som har några stora problem, bland annat är ena väggen i källaren täckt av mögel. Tyvärr ligger väggen väldigt knepigt till så nu undrar jag vad en dränering skulle kunna tänkas kosta, om det ens är möjligt?
Lägger in en länk till en liten bild av källaren: http://www.pici.se/p/YziPFuBKQ/
Det ligger alltså en smal asfalterad väg på andra sidan av huset.Det är mot vägen som den skadade väggen ligger.

vi kommer naturligtvis ta in en expert om vi bestämmer oss för att köpa. Men snälla, kom gärna med lite råd.:)

Är det ens värt att ta in en expert? Ser det "dyrt" ut?
Någon som kan säga något om källaren?
Hade ni själv köpt huset om ni verkligen gillade det?

tacksam för alla råd

Möjligt är det så klart. Utgår från att vägen utanför är allmän.

För en "normal" villa, i den mån man nu kan generalisera, så ligger dräneringspriset på 2000 kr/löpmeten. Nu skulle jag tro att du hamnar högre eftersom det ser ut som källaren är ganska hög. Till det kommer att du behöver återställa vägen, räkna med en 500 kr /kvm plus moms (du behöver nog gräva 2 meter brett minst) och diverse etableringskostnader på ett antal (10+) tusen kronor,

Ett annat alternativ är att undersöka om du kan åtgärda fukten inifrån genom att dränera väggen invändigt och sätta upp en ny innervägg och se till att du har bra luftväxling i utrymmet mellan väggarna.

Gillar ni i första hand läget, i andra hand huset och kan acceptera kostnaden så köp.

mexitegel skrev:
Möjligt är det så klart. Utgår från att vägen utanför är allmän.

För en "normal" villa, i den mån man nu kan generalisera, så ligger dräneringspriset på 2000 kr/löpmeten. Nu skulle jag tro att du hamnar högre eftersom det ser ut som källaren är ganska hög. Till det kommer att du behöver återställa vägen, räkna med en 500 kr /kvm plus moms (du behöver nog gräva 2 meter brett minst) och diverse etableringskostnader på ett antal (10+) tusen kronor,

Ett annat alternativ är att undersöka om du kan åtgärda fukten inifrån genom att dränera väggen invändigt och sätta upp en ny innervägg och se till att du har bra luftväxling i utrymmet mellan väggarna.

Gillar ni i första hand läget, i andra hand huset och kan acceptera kostnaden så köp.
Tusen tack för svaret!d^_^b

En fråga till, om vägen är allmän, får man riva upp den tillfälligt om vi nu måste pga dräneringen?

Ja, läget kunde inte vara bättre,huset jättefint, priset beror lite på då...vi får räkna på det.

Såg att jag var lite otydlig. Alla priserna är exkl. moms. Du får sannolikt riva upp vägen tillfälligt men du måste så klart kontrollera med väghållaren (trafikverket, kommunen eller enskild) om vad som gäller. Räkna med att få betala en del för ett eventuellt tillstånd. Det kan krävas att du upprättar en sk. trafikanordningsplan som en del av din ansökan (den beskriver hur du tänkt att trafiken ska köra när du håller på).

Såg att du är från stockholm, mina priser är inte stockholmspriser så du får nog kompensera upp dem en del....

Tack snälla för hjälpen!

Nu får jag och sambon sätta oss ned och räkna lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.