816 läst ·
2 svar
816 läst
2 svar
Murblocksrad på bottenplatta dimension?
Skall ha 145 regelstomme och funderar på att sätta murblocksraden med 15x19x59 så att kanten blir 19 hög och 15 tjock så man slipper kant på insidan. Bottenplattan är gjuten med L element. Vad jag kan se är det ca 5 cm från ytterkanten till betongen i bottenplattan. Det blir alltså ca 10 cm av 15 som kan ta belastning. Fungerar det att göra på detta sätt?
Vad är syftet med lecakanten?
Är det att få upp syll och virke för att skydda mot ev. fukt?
Jag gjorde så att jag även satte osb och gips ovanpå lecastenarna, därför gjorde jag en "hylla" på 25mm från regelvirket och lecastenarnas innerkant.
Sen vill du kanske ha någon träpanel och spikläkt på utsidan?
Adderar man ihop allt så kanske det är ett bättre val med 19x19x59 block, de isolerar ju även lite bättre.
Är det att få upp syll och virke för att skydda mot ev. fukt?
Jag gjorde så att jag även satte osb och gips ovanpå lecastenarna, därför gjorde jag en "hylla" på 25mm från regelvirket och lecastenarnas innerkant.
Sen vill du kanske ha någon träpanel och spikläkt på utsidan?
Adderar man ihop allt så kanske det är ett bättre val med 19x19x59 block, de isolerar ju även lite bättre.
Murblocken är till för att skydda väggen för fukt.
Jag gör en carport med liggande panel både på ut och insida. Panelen skall gå "förbi" murblocksraden på utsidan. Panel och spikläkt hamnar därmed på utsidan av bottenplattan. På insidan blir det ju bara en kant på ca 1 cm (150 + puts -145 regel) som jag kan dölja med den liggande panelen.
Tror nog att det blir 150 murblocks bredd ändå. Kan man ställa en 145 vägg direkt på plattan så borde de hålla även med murblocket emellan.
Jag gör en carport med liggande panel både på ut och insida. Panelen skall gå "förbi" murblocksraden på utsidan. Panel och spikläkt hamnar därmed på utsidan av bottenplattan. På insidan blir det ju bara en kant på ca 1 cm (150 + puts -145 regel) som jag kan dölja med den liggande panelen.
Tror nog att det blir 150 murblocks bredd ändå. Kan man ställa en 145 vägg direkt på plattan så borde de hålla även med murblocket emellan.
Klicka här för att svara