Hej
Jag skall gjuta några plintar. Jag har ingen sand hemma men en kubik stendamm efter att jag borrat brunn. Går det att ersätta sanden med stendamm?

absolut! bara du har bra fraktion, små partiklar i stenmjölet så det binder...

Din betong blir svagare om du tar samma mängd cement som annars.
Så svaret är i princip NEJ.

varför skulle det bli svagare?? jag har blandat stenmjöl, eller kross med cement o fått hur bra resultat som helst på betongen....anledningen att man blandar me sand är väl att det är billigare

pette skrev:
varför skulle det bli svagare?? jag har blandat stenmjöl, eller kross med cement o fått hur bra resultat som helst på betongen....anledningen att man blandar me sand är väl att det är billigare
Riktigt så lätt är det tyvärr inte. Jag antar att du inte hållfasthetsprovat betongen, utan den verkade bara OK?

De små partiklarna med en enormt mycket större yta än natursand kräver mer cement för att få det rätt. Det forskas och provas en del med stenmjöl i betongbranschen, men har du krav på din gjutning ska du följa receptet och inte blanda med annat än vad som står.

Stenmjöl är i stort sett en restprodukt på de flesta krossar.

ok ,sand e rundare så mer cement behövs till stenmjöl ?,e lite chockad har inte hört detta förut, men som sagt jag har gjutit 0-16+ cement hur många ggr som helst och utan att kubtesta kan jag säga att betongen blivit riktigt hård, är i och för sig rätt "feg" när jag handblandar så det blir nog alltid snarare 1 +2, istället för 1+3...googlade på de där låter som en hel vetenskap med olika bergarter, vissa funkar som sand vissa inte...

Hakar på här:

jag har 3m3 stenmjöl över och behöver gjuta en liten platta för en uteplats (10m2 o 5cm tjock).
Tänkt lägga armeringsnät.

Funkar en 1: 2,5 blandning om jag använder stenmjöl eller måste jag även slänga i 3 delar 8/16 kross som jag har liggande as well? Blir ju en ruskig mängd cement annars....

Ställer du några krav på resultatet är det väl ingen jättekostnad att köpa rätt stenmaterial istället? 8/16 låter grovt i så tunn gjutning, och stenmjölet är som sagt ingen fraktion som jag sett rekommenderas alls i betong. Använd du stenmjölet som alla andra, i rörgravar och ev under stenläggningar.

Mikael_L
Även jag, med mitt relativt dåliga kunnande i området, vill påstå att det är dumt att använda stenmjölet.
Betong ska såvitt jag vet vara blandat med ballast av en noggrann siktkurva för att få bra egenskaper.
Dvs proportionerna mellan de olika storlekarna på ballast-materialet ska stämma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.