Hej.
Det här är katastrof!!!
Vi har ett hus byggt 1920 som vi nu byggt ut med ca 60 kvm på torpargrund. Under gamla delen av huset är allt torrt och fint men nu efter bara 2 år var i ner i nya grunden och det är JÄTTE fuktigt och luktar lite jordkällare. På vissa ställen var det redan grönt mögel på asfaboardskivorna och på backen fanns ca 6st vita håriga "mögelbollar"
Vad har vi gjort för fel och vad ska vi göra åt det???
Det sitter 7 ventiler på nya delen så det borde ju räcka, eller är det t.om för många?, har läst om att det blir kondens när det kommer in för mycket varm "sommarluft"
Vi grävde ur backen och gjöt grunden på en bädd med grus. Först grovt makadam sen 0-18 grus. kan det vara det som drar åt sig/ binder fukt???
Har vi grävt ut för dåligt så att det blev en del jord kvar? ..men kan det bli så fuktigt av det??
MYCKET tacksam för svar.
Mvh Maria

Jag har inga svar men kan ställa några frågor :)

• Är det ordentligt dränerat runt nya grunden?
  • La ni plast innan ni gjöt grunden ?
  • Är det mycket "fuktig aktivitet" typ bad, kök i nya delen (Jag tänker fuktig luft som tränger ner genom bjälklaget och kondenserar)
  • Finns mycket organsikt mtrl där nere? T ex förvara ved, virke etc där är inte bra ;)
Ja sju ventiler låter mycket iaf på sommarn som sagt. Stängbara ventiler är bra.

Hoppas ni får ordning på detta!
/David

Hej David!
Dräneringen är nog bra.
vi la ingen plast innan vi gjöt.
Inget mtrl där och ingen "fuktig aktivitet"
Asfaboardskivorna har börjat "bågna" av fukten, riktigt illa :(
Har fått råd att lägga plast på backen nu, försöka byta ut skivorna som det blivit mögel på, stänga nån ventil och ställa ner en avfuktare en tid.

Hej, låter som bra råd, lycka till!

Har du markfukt så lägg plast som du är inne på. Rent generellt så är nog ventilationsluftburen fukt vanligare. Testa att stänga samtliga ventiler, åtminstone under vår och försommar. Håll koll ett tag med hygrometer så ser du vilka åtgärder som ger effekt.

funkisen skrev:
Har du markfukt så lägg plast som du är inne på. Rent generellt så är nog ventilationsluftburen fukt vanligare. Testa att stänga samtliga ventiler, åtminstone under vår och försommar. Håll koll ett tag med hygrometer så ser du vilka åtgärder som ger effekt.

stänga ventilerna på vår och försommar?

är inte de det dummaste man kan göra i denna situation? luften torkar ju upp fukten som bäst under våren så vore ju inte så smart att stänga inne fukten i källaren då. det måste ju vara bättre att stänga luckorna nångång efter midsommar för att inte släppa in den blöta och fuktiga sommarluften, som sedan avkylls där nere och lämnar kvar en massa fukt?

nu vet jag ju inte vars du bor, men det bästa vore ju att öppna ventilerna så fort som möjligt på vinter/vår kanten och ha de öppna tills den torra vinter och vårluften börjar försvinna och den blöta sommarluften tar över vid midsommar ungefär. även kanske ha öppet ventilationen en stund till, men absolut ha de stängda när röten börjar?

sedan investera i en bra avfuktningsmaskin, inte bara torrbollar!

Ja plast och sedan lite grus på detta blir bra. Borsta bort möglet och skruva 20-30mm:s frigolit under asfaboarden så är du hemma.

Det låter som du har den "vanliga" krypgrundproblematiken. Läs på mer här --> http://www.lfs-web.se/krypgrund.htm innan ni gör något i onödan.

Själv så har jag plomberat alla ventiler, har ångspärr över hela markytan, samt cellplastisolering på grundmurarna. Slutligen så har jag installerat en HomeDry från Munters.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.