1 852 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Omslamning av källarvägg vid dränering?
I vårt sutteränghus består källarväggarna av betonghålsten. Vad jag har förstått så borde de vara slammade för att få god hållfasthet. Då antar jag att man behöver slamma om dem efter att ha tagit bort en del av kallasfalten med yxa? Alternativt kanske det inte behövs om väggarna vattenblästras, mindre avverkan i det fallet? Någon som har ett tips? Kan kanske vara ide att hyra in en blästerkille?
Jag hyrde in en firma som blästrade mina väggar. men inte med vatten... verkar ju inte så smart att pressa in vatten i väggen?!? iallafall inte då vi hade lite sprickor så blästersanden kom in på sina håll.. men då såg man var det behövdes ny puts...
Jag spolade rent våra väggar med högtryckstvätten, skrapade det som satt löst sen. Hade bara ett par mindre skador på pusten som jag lagade. Väggen behöver kunna andas bakom platonmattan men det gör inget om det sitter kvar lite asfalt här och där sa "man" till mej.
Hjälpte till med att ta bort kallasfalt en gång och då hade vi stålrondell i vinkelslipen. Funkade fint men man bör ha handskar på sig...
Angående slammandet, när jag dränerade om källaren på mitt hus som är byggt av samma material som ditt så upptäckte jag att ägaren hade bara slammat det som låg ovan mark och sparat in ett par kronor på att inte slamma det under. Gammalt hus så ingen platonmatta eller liknande fanns, inte så underligt att det var fuktigt i källaren när väggarna var "öppna"! :O
Nu är det slammat även under mark, det tar inte lång tid och är busenkelt så jag tycker du skall slamma på.
Angående slammandet, när jag dränerade om källaren på mitt hus som är byggt av samma material som ditt så upptäckte jag att ägaren hade bara slammat det som låg ovan mark och sparat in ett par kronor på att inte slamma det under. Gammalt hus så ingen platonmatta eller liknande fanns, inte så underligt att det var fuktigt i källaren när väggarna var "öppna"! :O
Nu är det slammat även under mark, det tar inte lång tid och är busenkelt så jag tycker du skall slamma på.
Klicka här för att svara