Hej!

Skalll påbörja bilning av badrumsgolv nu under veckan och undrar hur mycket singel man behöver ha?
Rummet är ca 12 kvm totalt.. så det skulle vara intressant att veta hur många liter det gåt åt, på ett ungefär.

Såg att XL bygg säljer 250L för 200kr.. vet inte om det är OK pris, men det verkade inte så farligt.

Hmmm, lite konstig fråga ....
Antar att badrumemt ligger på bottenvåningen/källaren samt att du inte har så bra dränering under plattan just nu ? (Annars torde ju underlaget redan vara ok).

Men säg att du skall lägga iaf 10-20 cm singel på 12 kvm - då blir det ju 1,2 - 2,4 m3 - eller ca 1200-2400 liter singel (om man nu räknar i liter :S )

200 kr för 0.2 m3 singel lät iof jäkligt dyrt med tanke på att ett lastbilslass kostar lika mkt (exl frakt iof) - dvs då ca 13 ton !
Men har man svårt med att få ihop logistiken och inte behöver överskottet till annat (dränering, grusgångar etc) så kanske 250L frp är ok...

/K

Mikael_L
Levererat med lastbil får jag min sten för runt 100:-/ton dvs ca 160:- /kbm +moms.

12 kvm vill nog ha ca 1,2 m3 = 1,9 ton.

En dryg decimeter tjockt lager har jag för mig man minst skall ha
och det skall vara tvättad makadam för kapilärbrytningens skull.
Håller med föregående att det låter jäkligt dyrt jmf med att ta dit ett lass med lastbil

klaskarlsson skrev:
Hmmm, lite konstig fråga ....
Antar att badrumemt ligger på bottenvåningen/källaren samt att du inte har så bra dränering under plattan just nu ? (Annars torde ju underlaget redan vara ok).
Jo, badrummet ligger på källarplan och syftet med bilningen av plattan är för att isolera/gjuta med EPS och lägga på golvvärme.

Jag vill bygga så lite som möjligt på höjden (220 cm i takhöjd idag), så 10-20 cm låter mycket för mig. :)

Mikael_L
Tja, då kan du kanske strunta i stenen helt. Dess funktion är väl dränering och den slutar väl mer eller mindre att fungera om skiktet understiger 10cm. Rekommendationen vid nybyggnad är minst 15 cm dränerande lager.

Att du struntar i det kan ge oönskade konsekvenser, eller så klarar du dig. Brukar du köpa lotter? :)

Mikael_L skrev:
Tja, då kan du kanske strunta i stenen helt. Dess funktion är väl dränering och den slutar väl mer eller mindre att fungera om skiktet understiger 10cm. Rekommendationen vid nybyggnad är minst 15 cm dränerande lager.

Att du struntar i det kan ge oönskade konsekvenser, eller så klarar du dig. Brukar du köpa lotter? :)
Nej. Självklart skall det vara rätt utfört för att slippa problem i framtiden, så det får bli 10-15 cm om rekommendationen säger det. Jag försökte bara fiska fram vad det var fär minimumhöjd.. :)

Vad rekommenderas.. singel eller makadam, för jag antar att det är sten-storkeken som avgör vad det heter? Eller så har jag missuppfattat det?

Och en sista fundering.. vart skulle man kunna hitta detta billigast, inkl transport? Jag bor i Stockholmstrakten, så det borde finnas ett antal alternativ.

moOd skrev:
Jo, badrummet ligger på källarplan och syftet med bilningen av plattan är för att isolera/gjuta med EPS och lägga på golvvärme.

Jag vill bygga så lite som möjligt på höjden (220 cm i takhöjd idag), så 10-20 cm låter mycket för mig. :)
Men om du bilar bort plattan så gräver du väl dig ned i jorden också !??
Du skall väl inte ha kvar ett skikt av plattan !??

Så du borde kunna lägga både 10,15 20 liksom 1 meter dränering om du orkar gräva bort så mkt jord dvs, utan att höja golvet en mm . . .

/K

Jag har gjort precis det där, jag bilade bara bort plattan och lät den singel som redan låg där ligga kvar utom där vi grävde lite för att få plats med avloppet. Sen göt jag EPS direkt utan nåt mera singel, har inte haft några problem med det trots både våta somrar och en vinter med rätt mycke snö nyss.

Mikael_L
Allt är dessutom avhängigt hur det ser ut runtomkring. Fungerar inte dräneringen runt huset, eller ligger inte tillräckligt djupt osv så hjälper inget kapillärbrytande material i världen under plattan.
Å andra sidan, fungerar dräneringen ypperligt och det är öht låg fuktbelastning så klarar det sig gott helt utan makadam under.

Singel är ett ord med olika betydelse beroende på vem du pratar med.
Det kan betyda makadam av en viss storlek, men många säjer singel om rundslipad naturgrus.

Men säger du kross eller makadam i dimension 8-16 eller dimension 8-11 t.ex så är det nog svårt att missförstå.
Lägger du tunt så känns det som att 8-16 eller kanske tom 16-32 borde vara mer kapillärbrytande än mindre fraktioner. Men detta vet jag inte om det stämmer, det är bara en ryggradskänsla "att det borde vara så". Men ryggradskänslan har ju haft fel förut. ;)

Jan-Å skrev:
Jag har gjort precis det där, jag bilade bara bort plattan och lät den singel som redan låg där ligga kvar utom där vi grävde lite för att få plats med avloppet. Sen göt jag EPS direkt utan nåt mera singel, har inte haft några problem med det trots både våta somrar och en vinter med rätt mycke snö nyss.
Jo så, egentligen kanske jag skall lugna ner mig med beställning av flera ton sten innan jag bilat bort en bit för att se hur det ser ut under.. :rolleyes: Sannolikheten är väl stor att det redan idag finns stenkross under som jag kan återanvända.. (förhoppningsvis)

Jag har nämligen ingen aning om hur det ser ut just nu, mer än att det är ett 50-talshus med oisolerad platta och att marken består av lera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.