V
Valsta: Hej! Vi håller på att riva ut torpargrunden i vår undervåning för att fylla upp, isolera och gjuta en platta. Billigaste fyllnadsmassan för oss är marmorkrosss från den lokala gruvan. Frågan är om risken ökar för svampangrepp? Vi ska isolera med 30 cm frigolit som väl är kapilärbrytande!? Finns det nån som vet något om detta i den här outgrundliga källan av vishet?:D
0 svar · 1,4k läst
V
Vrille: Hej alla. Skall så småningom bygga ett mindre fritidshus med permanentstandard. Storleksmässigt lämpligt för två pers och på sikt har vi - om livet vill - för avsikt att flytta dit permanent. Bygga skall vi göra på semester och ledig tid och byggplatsen ligger 50 mil från vår bostad. Det medför att bygget kommer att pågå över lång tid, flera år innan allt är klart även
0 svar · 1,3k läst
M
Magnus_Andersson: Hej, Jag är mycket nyfiken på denna produkt. Skulle ju spara en hel del arbete för mig som tänkte gräva upp längs en vägg för att dränera med 20cm pordrän eller motsvarande. Det jag inte förstår bara är hur man skall lägga dränklossen när man har utstickande grundsula som på vårt hus. Sulan sticker ut en bit nedanför källarväggen (15-20 cm skulle jag tro). som är murad i
12 svar · 3,4k läst
R
R Göran: Hålet är klart! Det visade sig att stenarna inte var fogade vertikalt. Därmed gick det ganska bra att efter att ha få upp ett hål nedtill, att kila loss sten för sten med en borrhammare modell större och ett antal kilar. Tack för alla tips
6 svar · 1,1k läst
B
BigGitt: Själv tycker jag en LLVP ä bäst i fuktiga utrymmen. Sommartid avfuktar den effektivt. Kan köras som kyla eller avfuktning. Vintertid kan den ge värme. Och det viktiigaste. Den förbrukar mindre energi än den producerar. I alla drift! Dessutom rensar den luften. Det var den bästa pryllen jag skaffade!
16 svar · 41,5k läst
Pompe1997
Pompe1997: Tack för svar Jag antar att det blir till att prova mej fram. Men jag vill nog ha det helt tätt ändå det känns bättre.
2 svar · 5,9k läst
A
addo: [citat] Fuktindikationen i det här fallet var vid en okulär överlåtelsebesiktning så det är inte taget via något provhål eller liknande utan han använde väl en enkel fuktmätare och näsan. Tack för tipset ang att kolla upp markförhållanden och byggnadsritningar. Ska ringa imorgon och kolla.
13 svar · 4,8k läst
M
mdtl2010: Hej! Skall dränera krypgrund på ett Älsbyhus-76.Gräver 200mm under kantbalk på ena kortsidan samt en långsida. Nu till min fråga. Hur länge vågar jag ha utgrävt innan igenfyllning?Finns det någon risk för sättningar på kantbalkarna? Det kommer vara utgrävt typ 7-10dagar.Pga tidsbrist. Förmodlingen står kantbalkarna på betong plintar,har ej kollat upp detta. Hur djupt i så fall.
0 svar · 1,4k läst
tihimas
tihimas: Sorry, jag menade förstås i sthlm där mårs bor
5 svar · 7,5k läst
H
hydra: Skall bygga ett timmerhus modell "sörby gård", utifrån en förlaga som bl a Riksantikvarieämbetet satte upp i början av nittiotalet och som idag tillverkas av t ex Ollas.se. Kan någon tipsa mig om duktig arkitekt och kvalitetsansvarig för ett sådant bygge i Stockholmstrakten (bygger förhoppningsvis på Färingsö)? många tack på förhand!
0 svar · 1,0k läst
demoex
demoex: [citat] Säg att jag skulle tömma utrymmet där, kan jag använda annat material för isolering i bjälklaget i ett så gammalt hus? kan det vara bra att byta till ickeorganiskt material och slippa ev mögel? Jag mätte en bjälke på ett ställe, där man hade grejat med avloppsrören i köket, 23cm (blir väl ca 9tum) så är det fullt med spån så blir det en del på de 50-60 m2 jag tänker
22 svar · 9,7k läst
F
fsn: Det finns iallafall 600mm höga kantelement. Men med så hög kant så hade jag grävt ner ett I-elemet istället, fyllt invändigt och format kantbalken med lös EPS S300 eller nåt sånt.
6 svar · 4,2k läst
·
A
a_elias: [citat] I Uppland...jag har bara mätt luftfuktighet förra sommaren och denna. Dock vara förra sommaren väldigt fuktig och denna väldigt torr, faktorer som gör att det är svårt att isolera verkan av en enskild åtgärd. Förra sommaren (då utan TV) hade vi mycket kondens på murarna och RF på 98%. Efter installation i våras så jobbade TV inte alls i maj, juni och halvfart då och då i
12 svar · 4,4k läst
G
gnuda: Hej Har ett gammalt hus från 1929 som jag renoverat totalt. Förut hade huset källare och förra ägaren hade lagt dränering runt huset. Dock gissar jag på att han gjort det dåligt och att den inte ligger spec djupt. Nu är det så att jag har fyllt hela källaren med tvättad mackadam och sen gjutit en ny platta över detta, och även isolerat med cellplast. Denna platta ligger nu ca 1
0 svar · 1,4k läst
F
Fixar_Krille: Att där låg plast och inte vindpapp var ju underligt och fel men annars var det väl helt normalt.
1 svar · 1,5k läst
S
skosulan: Vi har nu testat att lägga ut plast på golvet efter att vi torkat upp golvet med en fläkt. Tanken var att se var det blir fuktigt. Plasten har vi haft på golvet i ca en halv vecka. Det har inte blivit någon direkt fukt under plasten. Vi kan kanske ana att golvet blivit något lite mörkare längs med en yttervägg. Huset ligger mitt på en backe. Grannens tomt, som ligger högre upp än vår
6 svar · 7,9k läst
Bödde
Bödde: De erfarenheter jag från otaliga anticimexbesök i olika ärenden rörande vår grund är att allt de du funderar kring är omöjligt att exakt svara på i förväg. Idag verkar det vara ok säger du, men om du ändrar förutsättningarna på något sätt KAN det innebära ett försämrat klimat, men det BEHÖVER inte innebära någonting. Svaret får du i efterhand, tyvärr...
1 svar · 1,7k läst
C
Camilla Lillan: Hejsan, Vi gjorde i vintras en fuktmätning i väggarna i vår källare. Då visade det sig att källaren/dräneringen var ok, förutom i ett hörn där fukthalterna var lite högre. Just i det hörnet finns ett trädgårdsförråd intill huset. Dräneringen gjordes om för ca 20 år sen, med platonmatta, förutom under trädgårdsförrådet där den gjordes om för ca 8 år sen med
0 svar · 2,2k läst
A
anaitis: 1500 - 2000 kr/lpm
2 svar · 3,3k läst
Magnus Ladulås
Magnus Ladulås: Har haft samma problem fast i lite större omfattning. Jag gjorde en research och kom fram till att det saknas byggnormer för hur man löser detta. Så man får tänka till själv :S samt t ex anlita detta eminenta forum d^_^b. Några kommentarer på dina frågor 1-4. 1. På vårt hus hade tidigare ägare gjutit hålkäl i betong mellan berg och grundmur. Detta var inte tätt. Så min erfarenhet
1 svar · 16,9k läst
·
J
Janneman: Tackar för infon.
8 svar · 4,8k läst
H
Hvdv: Ja brunnen är en djupborrad historia och vattnet som kommer upp är iskallt. Allt skall ju göras om, förhoppningsvis inom en snar framtid, då förre ägaren tyckte det va en bra idé att ställa själva pumpen på ett par träplankor, samt att hydroforen är cirkus 40år gammal och upphängningen är klart amatörmässig då rören är knutna i spikar uppe i taket. Men det funkar åtminstone
4 svar · 5,8k läst
·
A
andersmc: Om du bara jämför själva bottenplattan mellan rektangulär och vinkelformad, så är skillnaden marginell. Det går åt fler kantelement för en given yta och du får ett hörn till att mäta in, men det är inget märkvärdigt. Det är till exempel mycket större skillnad när du kommer till taket.
7 svar · 3,3k läst
F
fsn: [citat] Vem var beställare av sprängningen? Det är knappast upp till konsultfirman att avgöra vem som bekostar vibrationsmätare och att innan sprängning vara tvärsäker på att det inte behövs. Ta upp sprickan med byggherren som sprängde, kan mycket väl vara dom som får laga.
14 svar · 2,9k läst
P
Peter_K: Brunnar utomhus brukar inte vara kopplade till avloppet. Vår brunn vid garagedfarten gick till de gamla dräneringsrören i tegel och är nu ersatt med en ränna som går direkt till dränbrunnen med pump.
1 svar · 4,4k läst
tihimas
tihimas: Om du är orolig att det skall blandas så kan du gräva ur en bit av madadamet och ersätta med samma singel som du använder på gången.
4 svar · 3,7k läst
gadeberg
gadeberg: Grundvattnet är väldigt högt nu om man kollar i vattenbrunnen. Bra att allt är i sin ordning
3 svar · 1,1k läst
S
snart_klar: Gräv. Att täta på insidan gör inte din vägg torrare. Kanske lite jobb, men jag tror du blir gladare i längden.
1 svar · 938 läst
prototypen
prototypen: Betong härdar på 27 dagar. Det är hårt före 27 dagar och blir ännu hårdare efter 27 dagar. Protte
1 svar · 4,0k läst
B
Berga_100: Ok tack Protte! Låter som jag skall gå vidare med min ursprungliga plan: Att borra in armeringsjärn i gamla plattan och fixera med kemankare. Dessa får sedan sticka ut någon halvmeter minst(!) i nya plattan. Kanske en varje halvmeter eller så. Detta rådet har jag fått från folk "i branschen" tidigare. Det lustiga är att min byggnadsinspektör, som handlade mitt bygglov, föreslog att de
4 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.