Håller på med ett garagebygge. Skall utöka ett litet enbilsgarage till dubbelgarage.
Tveksam om jag bör fixera nya plattan i den gamla - vad säger ni?
Den gamla plattan/garaget byggdes 1988 på utfylld mark - mycket makadam.
Den nya ytan har rensats på matjord varvid makadam (blandad delvis med en del jord/sand) kom fram. (stabilt!?) Fiberduk (kanske onödigt) och sen ett lager 10-15 cm 0-32. paddat. Sen 10cm 8-16 , padda , cellplast.
Har fått råd om att fixera de båda plattorna med armeringsjärn enl fig. Tänkte borra i gamla plattan och fästa järnen med kemiskt ankare (typ Sika's).
Fick dock senast ett råd om att låta plattorna ligga utan(!) förbindelse, så att de kan flyta.
Voten hade jag planerat till 30cm bred men såg nu på termisols sida att 20cm räcker för garage. -kanske räcker ändå.
Tveksam om jag bör fixera nya plattan i den gamla - vad säger ni?
Den gamla plattan/garaget byggdes 1988 på utfylld mark - mycket makadam.
Den nya ytan har rensats på matjord varvid makadam (blandad delvis med en del jord/sand) kom fram. (stabilt!?) Fiberduk (kanske onödigt) och sen ett lager 10-15 cm 0-32. paddat. Sen 10cm 8-16 , padda , cellplast.
Har fått råd om att fixera de båda plattorna med armeringsjärn enl fig. Tänkte borra i gamla plattan och fästa järnen med kemiskt ankare (typ Sika's).
Fick dock senast ett råd om att låta plattorna ligga utan(!) förbindelse, så att de kan flyta.
Voten hade jag planerat till 30cm bred men såg nu på termisols sida att 20cm räcker för garage. -kanske räcker ändå.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag skruvade fast plattjärnsbitar med fransk och plastplugg i min "skarvning".
Försök att få ihop plattorna för det är inte skoj med en glipa i garagegolvet.
Protte
Försök att få ihop plattorna för det är inte skoj med en glipa i garagegolvet.
Protte
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Ok tack Protte!
Låter som jag skall gå vidare med min ursprungliga plan: Att borra in armeringsjärn i gamla plattan och fixera med kemankare. Dessa får sedan sticka ut någon halvmeter minst(!) i nya plattan. Kanske en varje halvmeter eller så.
Detta rådet har jag fått från folk "i branschen" tidigare.
Det lustiga är att min byggnadsinspektör, som handlade mitt bygglov, föreslog att de skulle "flyta" dvs låta plattorna bara ligga löst bredvid varandra. Därav min tveksamhet/frågeställning..
Låter som jag skall gå vidare med min ursprungliga plan: Att borra in armeringsjärn i gamla plattan och fixera med kemankare. Dessa får sedan sticka ut någon halvmeter minst(!) i nya plattan. Kanske en varje halvmeter eller så.
Detta rådet har jag fått från folk "i branschen" tidigare.
Det lustiga är att min byggnadsinspektör, som handlade mitt bygglov, föreslog att de skulle "flyta" dvs låta plattorna bara ligga löst bredvid varandra. Därav min tveksamhet/frågeställning..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden