Hej alla.
Skall så småningom bygga ett mindre fritidshus med permanentstandard. Storleksmässigt lämpligt för två pers och på sikt har vi - om livet vill - för avsikt att flytta dit permanent. Bygga skall vi göra på semester och ledig tid och byggplatsen ligger 50 mil från vår bostad. Det medför att bygget kommer att pågå över lång tid, flera år innan allt är klart även invändigt. Det jag funderar över är hur det eventuellt bör påverka mitt val av grund? Krypgrund eller platta, det är frågan och mer specifikt: Kan man lämna en platta över vintern för att sedan påbörja resning påföljande år? Ja det borde man väl, men vilka åtgärder bör vi vidtaga på förhand och hur pass skyddad behöver plattan vara under vintern? Har ingen känsla alls för detta vad gäller platta på mark. Krypgrund borde ju inte vara några problem, men i fallet platta verkar ju isoleringstjockleken under plattan bestämmas med beaktande av värmeförluster nedåt från ett uppvärmt hus vilket påverkar tjäldjupet. Står plattan utan hus en vinter så kanske man måste beakta detta? Gör man det vid kallgaragebyggen t.ex.? Sådana här funderingar har jag.
Huset vi har ritat fungerar bra med båda typer av grunder. Kåken skall stå i vnorrland. Alla funderingar mottages tacksamt!