Inte just från den tillverkaren, men principen finns hos andra fabrikat också. Dock är det dyrare än traditionella dräneringsrör.

Jo, fast å andra sidan slipper man att frakta dit singel och att skotta allt på plats.

jeppeknaster skrev:
Jo, fast å andra sidan slipper man att frakta dit singel och att skotta allt på plats.
Jo, det är sant. Tänkte skrivit det i mitt inlägg också. Men jag är lite skeptisk till att återanvända fyllet... Känns som om man ändå lägger pengarna och tiden så är det värt det extra för att få ett bra dränerande material närmast huset. Men jag har inga belägg för att det skulle vara bättre. :D

lägger du singel ända upp så kan du lika gärna strunta i isoleringen

renoverarn skrev:
lägger du singel ända upp så kan du lika gärna strunta i isoleringen
Varför då?

Har givetvis tänkt använda de gamla massorna enligt skivtillverkarnas instruktioner. Hade blivit hyfsat dyrt att fylla upp allt med singel (har ca 52 m med 2 m djup och kanske 1,5 m bredd...)

fyller man med singel så sänker man temperaturen utanför o man leder ner onödigt mö vatten

Tror vi pratar om lite olika saker nu. När jag skrev att man slipper frakta dit singel och hålla på och skotta tänkte jag närmast på den singelbädd som ska ligga under och precis över rören :)

ok då förstår jag

renoverarn skrev:
fyller man med singel så sänker man temperaturen utanför o man leder ner onödigt mö vatten
Jo det är jag med på :). Men då borde man väl istället ha ännu mer isolering ;).

Jag har för mig att jag läste någonstans (men jag hittar inte var) att om man inte kan få fall ut från huset så skall man ha singel en bit närmast husgrunden. Stämmer det?

Hej,
Jag är mycket nyfiken på denna produkt. Skulle ju spara en hel del arbete för mig som tänkte gräva upp längs en vägg för att dränera med 20cm pordrän eller motsvarande.

Det jag inte förstår bara är hur man skall lägga dränklossen när man har utstickande grundsula som på vårt hus. Sulan sticker ut en bit nedanför källarväggen (15-20 cm skulle jag tro). som är murad i betonghålsten och när man gräver upp skall man gräva snett nedåt utåt från underkant sula för att inte riskera att underminera sulan. I anvisningarna hos pordrän (samma produkt) står det att klossen skall placeras intill källarväggen och att överkant dräneringsrör skall vara i nivå med, eller lägre än, underkant sula. Detta verkar ju förutsätta att man skall grova lodrätt ner bredvid sulan för att få klossen intill.

Aldrig i livet att jag gräver 30 cm lodrätt rakt ner bredvid sulan. Huset vilar på lerjord och sulorna år sannolikt gjutna på sand.
Ett hus i området har tidigare satt sig 20-30 cm när en optimistisk firma grävde upp runt hela huset samtidigt. Jag vill gärna undvika detta om det går :-).

Någon som vet hur det fungerar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.