Hej,

taket i källaren består av puts på stråmatta (den hålls ihop av ståltråd) och jag funderar på att byta det. Det är helt även om det syns sprickor på sina ställen. Under putslagret finns det rejäla brädor, som spikats fast på bjälklaget, med spalt på ca 2cm.

Kan jag riva putstaket och ersätta det med något annat? Vad rekommenderar ni för material och behöver det vara lufttätt så inte källarluften stiger upp till våningen ovanför?

tacksam för tips o råd :)

Redigerat:
  • Gilla
Roberth H
  • Laddar…
Någon som kan och vill svara?

Varför ska du riva och ändra så drastiskt det som fungerar ?
Ska det vara ett slags mandomsprov eller har du andra förnuftiga orsaker till så omfattande rivningsplaner?
Eller blir du bara lyckligare när du får riva det gamla och andas in kalkdamm, köra några vändor till soptippen, dammsuga kalkdammet i hela huset , städa,städa,städa, regla, skruva upp gipsskivor få ännu lägre tak, täta alla springor, spackla,slipa,spackla slipa, grunda, måla 2x för att få ett slätt gipstak i en gammal källare ? :)

Halmen finns där för att hålla putsen på plats. Putsen finns där för att hålla lufttätt mot bostaden ovan, skydda undergolvet och hålla isoleringsmaterial på plats om det är något gammalt rinnande material typ torv eller sågspån.

Laga sprickor med kalkputs och måla över med en lämplig färg ( ej plastfärg!) - fixat!
gaia

Jag förstår din invändning, Gaia, och jag har inget emot det skicket (jag valde trots allt att köpa ett gammalt och av ovarsam renovering oförstört hus), men nu luktar det från vad jag tror är sågspån när huset omvandlas till en masugn sommartid. Taket har börjat hänga och spricka, det tillhör ett gammalt garageutrymme som inte stödjer upp ovanliggande väggar... dessutom måste jag förstärka bjälklaget runt om då tegelstenarna börjat röra på sig ovanför dörröppningar och så... jag vill mura upp en stödvägg och disponera om ytan i källaren, så jag antar att putstaket måste väck... fast jag kan tänka mig att behålla delar av det om det går, men hur ersätta det jag knackat loss? Jag antar att det går att byta sågspån mot nytt ovanifrån om man lyfter på spåntgolvet...

demoex skrev:
men nu luktar det från vad jag tror är sågspån när huset omvandlas till en masugn sommartid. ...
luktar det inomhus eller i garaget?
Luktar det fuktig gammal trä? Kanske om du öppnar golvet ovanifrån så hittar du orsaken? Som exempel kan det vara att sågspån är fuktiga och håller på att torka nu? Isoleringen har sjunkit ihop och det drar kanske fuktiga vindar under din golv genom otätheter i yttre vägar? Hur som helst är det bäst att fundera över vad som kan vara orsaken till det och åtgärda den först :).

Hänger putsen ner på fuktskadad undergolv så åker nog takputsen ner om du måste byta dom brädorna, tyvärr. Annars är det ju en bra lösning som källartak. Har själv en del av samma sort som du har. Ja, vad ska man ersätta putsen med? Är källaren ej extremt fuktig så kanske en spåntat takpanel kan ersätta dom putsade brädor? Det bygger inte så mycket och håller isoleringen på plats :). Är det inte en varm källare så överdriv inte med isoleringen neråt så källarens trätak håller sej torrt och frisk med spillvärme från ovan.

Problem ovanför dörrar - det brukar sitta en förstärkning av något slagg för att hålla upp tegel ovan dörröppningen. Den har kanske rostat sönder ( armeringsjärn , balk) eller ruttnat sönder och sprängt tegelfogar och behöver bytas till nytt?
Svårt att gissa om man inte ser det :).

Kanske blir du tvungen att lära dej att putsa ? Det fick jag göra :). Men att putsa om hela taket är hopplöst och inte att tänka på för oss amatörer :). Väggarna går bra att putsa om man inte kastar som proffs men "spacklar" putsen i lugn och ro. Fogarna rensar man bara från det som sitter löst och är på väg att ramla ut och sen fyller man med murbruk lämplig för tegel.
gaia

Låter som om det är läge att låta putsen åka ner och ersätt då med gips direkt mot brädorna. Lukten måste du först utesluta att det är något som är blött och möglar. Sågspån ska inte lukta i ett gammalt hus, "lukt" tar slut med åren.

Protte

@Gaia: Jag hade det på känn att jag inte kommer att kunna laga större partier av putstaket, hur trevligt det än är. Det lutar åt att jag blir tvungen att riva bit för bit med början vid dörröppningen så får jag bedöma hur stor yta det blir.
Det lilla jag knackat loss visar friska brädor så jag antar att jag slipper röra dem. Ovanför en sorts spärr av tjärpapp tror jag att det är samt sparsamt med spån.
@Prototypen: ja, det kan inte uteslutas att det är fukten i spånet som avger lukt. Dessutom har vi det skitiga garagegolvet, som jag nog blir tvungen att typ oljesanera, om det finns nåt man kan använda. En och annan brunn att fylla igen eller byta mot en modernare, men så småningom packar de ingjutna gjutrören ihop och då kanske blir jag tvungen att dra om avloppet... ja det blir då det...
En del fukt blir det ju i en källare av den typen, men just den delen ligger rellativt grunt (suterängplan) och lämpar sig att inreda, om jag isodränerar runt kåken. Pelletsförbränningen torkar säkert upp en del, men på sommaren blir det mer fukt så jag har installerat 2 fläktar, som blåser ut.

Redigerat:
demoex skrev:
Det lilla jag knackat loss visar friska brädor så jag antar att jag slipper röra dem. Ovanför en sorts spärr av tjärpapp tror jag att det är samt sparsamt med spån.
Är brädorna friska ( behövs inte bytas ut) och det mesta av putsen sitter fast så skulle jag ändå försöka att laga taket med kalkputs. Tro mej , att laga 30x30cm yta här och där är ingenting emot att riva det hela. Det sitter oftast för bra där det sitter och kommer det ner så dammar det otrooooooligt mycket :). Halmen ställer också till för det finns många spikar i :).
Börja med att lufta och fylla på sågspån. Pudra spån med kalk ( samma kalk som du ska putsa med) så mös trivs ej i spånet - gammal recept :)
gaia

Tack för värdefulla tips, Gaia /Protte... Jag gör inga ingrepp i onödan om man säger så. Säg, om jag skulle ersätta en mindre remsa "halmmatta", var köper man den? Jag är säker att Byggmax INTE har det :D

halmmattor är utgångna, tror jag :). Nuförtiden finns det något som heter putsnät :). Är det mindre ytor så kan man prova utan: slamma först så att ytan blir skrovlig och när den härdat och sitter skapligt så putsar man tunt i omgångar och håller tummarna att det stannar kvar på plats :). Rensa inte det gamla för bra så kanske fastnar putsen ovanpå gamla rester som har bra fäste. På större ska man nog ha nät. Köp en säck kalkputs och prova dej fram, vet jag :). Roligt när man lyckas.....
gaia

Gamla garaget (numera gästrum) i källarväningen på min suterängvilla hade precis samma takkonstruktion.
Här har förra ägaren knackat ner all puts/vass/nätmatta och ersatt med moelvens vita takskivor som han fäst direkt i råsponten.
Ser mycket snyggt ut.

• Gilla
Knuteva
  • Laddar…
Jag har samma tak i min källare. I ett rum tyckte jag putsen hängde för jäkligt och dessutom spruckit en hel del. Så jag glesade istället upp med vanlig 28/70 och gipsade :p
I och med att jag skruvade i bjälklaget så fick jag ju ett plattare tak igen också när läkten pressade upp det putstak som sackade lite. Plus att jag fick gömt en massa ny el :)

Rev vårt sådan tak i ett utrymme i källaren där det skall bli badrum, det var ca 7 kvm. Det är inget jättekul jobb, framförallt inte när isoleringen i bjälklagen är sand, för om putsen som man river dammar så är det inget mot 90 år gammal sand, fuktkvoten måste tamejtusan vara negativ på det. Jag river inget mer om det inte är absolut nödvändigt.

Skall du riva så är det bara att försegla rummet inifrån, kör med glasögon och riktigt halvmask. Sen kan man välja att försegla sig själv i sån där målardräkt. Eller göra som jag (eftersom jag ändå misstänkte att damm och sand skulle läcka innaför kläderna), köra ett par avrivna jeans, foppatofflor och inget mer, sen kan man gå ut och spola av sig i trådgården när man är klar.

Danne, menar du att putstaket är kvar och sedan glespanel/ gipsskivor på det? Förutom besväret och dammet, finns det fler fördelar alt nackdelar med att göra så?

MMR skrev:
. Eller göra som jag (eftersom jag ändå misstänkte att damm och sand skulle läcka innaför kläderna), köra ett par avrivna jeans, foppatofflor och inget mer, sen kan man gå ut och spola av sig i trådgården när man är klar.
d^_^b hehe, inte värre än en omgång beachvolleyboll... Jag tar din varning på allvar, MMR... inte riva i onödan, fast konteinern jag ställde utanför är så rymlig så...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.