Grund & Markarbeten
jivanoff: Nu har jag lyckats få upp fläkten! Lite meck blev det och jag funderar fortfarande på hur jag ska få dragit åt de sista 2 skruvarna bättre... men upp är den!
BigGitt: Lukten kommer oftast från microbakteriell påväxt. Den brukar inte ge problem i det tryckta virket. Men näsan tycker inte om det. Inte hälsan heller. Du kan torka och vänta.. I värsta fallet får du montera fläkten. Den fungerar mycket bra som mekanisk frånluftventilation. Och golvet blir varmare med. Jag köpte min från Alig. Hela satsen.
Magnus_Andersson: Om du kör dubbla lager så kan du strunta i asfalt och lägga dit en plastfolie i stället. Folien skall ligga mellan de två lagren över sulan och gå upp några cm på väggen. Se isodräns monteringsanvisning. I teorin så skall då även sulan kunna andas. Jag gör på det viset i alla fall. Det blir ju inte enligt pordräns anvisning, men pordrän och isodrän är ju samma grej. Skönt att
Prosit: Välkommen till gemenskapen, Mell! :-) Jag har funderat på att ha ett kylaggregat frö att stabilisera temperaturen i kallförrådet, det varierar i nuläget mellan +5 och +17 under året. Det kommer att bli lite mer stabilt när jag isolerar det och ger en tillbyggnad till huset, men ett kylagg kanske är allt jag behöver då. Tack tipsen!
Magnus Ladulås: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/151504-taeta-grund-som-star-pa-berg.html
MatsGBG: Hej Gaia, Nä några 100 grader varmt lär det inte vara, har känt på våtluftsröret och det känns inte varmt över huvudtaget. Har även känt på luften utanför huset och den kändes då inte varm. Jag misstänker också att värmeelementet har lagt av, särskilt med min sänkta elförbrukning (och jag som gladde mig åt att vi hade sänkt den....). Som sagt borde den inte ange att
andr-eri: Har tagit del av de trådar jag hittade om stenkistor, men det löser inte mitt problem... Vi har en befinliga stenkista från 1986 när huset byggdes. Nu står vi i begrepp att bygga en liten pool framför huset (3 x 4 m) och stenkistan ligger i vägen! Hade stenkistan inte legat i vägen hade problemet varit lätt, bara att flytta inspektionsbrunnar, rör mm och återansluta hela klabbet till
BigGitt: Kontakta Anticimex. Undertrycksventilation. Kan ordnas for ca 7000 + eget arbete.
haavard: [citat] Du kan elda på stenarna och hinka på med kallvatten efteråt så att de spricker. ;)
nypon: Skiljer väldigt mycket i prisklass och de som använder det säger även att skillnaden är stor, så initialt får du nog vad du betalar för med vissa reservationer så klart. Nästa alternativ är gjutasfalt för sprickor och liknande, men har ju en helt annan struktur är vanlig- och kallasfalt. Personligen gillar jag inte kallasfalt och tycker det är värdelöst, men så håller jag ju på
nypon: Går alldeles utmärkt att använda, enda problemet är om det är för mycket organiskt material i , då växer ju orgräs upp lättare. Men lägg det i botten så är det inga problem, sen 5-10 cm med nytt grusmaterial på toppen. Helgardera med geotextil i mellan (känns dock som overkill i detta fall) Lycka till!
ace011: tack för tipsen. Ja dom ligger under trossbotten. jag har tänkte i de banorna men det är alltid bra med en (eller flera) synpunkter. Ska börja med att bara bevaka läget, men vill ha en ide om hur jag skulle kunna göra.
mikaelbe: Kan vara för tjockt, ja. Kanske du kan använda fraktioner från 0 till 10 eller liknande, dvs blandat singel och mer fint material. Då bör det sätta sig bättre. Kanske du kan blanda in fint material efteråt. Fast du vill kanske ha ren singel överst? Obs, att jag inte är expert på sånt här, andra kan ha bättre råd.
nypon: Paddan rör sig inte på jorden eftersom den är för mjuk. Ska du packa och få det hårt på denna korta tid är det grus/bergmaterial som gäller. Jord packar sig i många år och det finns ingen billig metod att lösa det på. Ett annat alternativ är ju en stockmatta om du kan få tag på det. Borde räcka gått o väl då du inte grävt så brett, förutsatt att den orörda marken
hakerod: Så får det bli. Gött!
Bjarven: Hej, har en nygjuten trappa som blev klar innan sommaren. Tyvärr var ingen professionell betongare inblandad utan på vissa ställen är det bakfall och stillastående vatten efter nederbörd. Nu vill jag gjuta på eller flyta av för att skapa riktigt fall på dessa plan. Hur och vilka produkter ska jag använda? Primer och betongspackel? Tacksam för tips. mvh/ Bjarven
nmy: Jag hoppas nu på mottot att man sällan är ensam om ett problem. Därför vänder jag mig nu till det bästa forumet av dem alla. Problemet: Jag ska montera en ny ytterdörr i vårt stenhus (betong) och antar att hålen för karmskruvar borras enligt någon standard. Den nya dörren är inte levererad så jag kan inte jämföra gammal karm med ny. Se detta inlägg som förberedande åtgärder.
flymax: Jag kan utesluta att det är fjärrvärmen som läcker in. Nu har jag öppnat alla fönster i källaren på vädringshake och det känns redan torrare. När hösten kommer stänger jag och kör med endast avfuktaren för att testa. Annars får jag borra i frisklufventiler men det är inte så kul i 60 cm stenvägg+10 cm isolering+ ny puts. Det intressanta är att det satt plast på de flesta
jayemtee: Magnus_Andersson: Vi får dock inte ansluta dagvattnet till det kommunala vattennätet. jhenrikj: Det som ingår i priset är arbetet, maskineriet och materialet - dock har jag inte fått någon spec på hur mycket sakerna kostar var för sig, förutom "dagvatten kostar 400kr/meter + stenkista". b8q: Vi kommer att bo i ett nybyggt villaområde med grannar bakom och brevid, där marken är platt.
Gorson: Gick fin fint. tog några timmar. Köpte en 2000 W värme/bygg-fläkt på biltema och torkade det hela.
hencand: Hej! Vi skall snart anlägga en ny mur längs gatan ca 60-80 cm vid den högsta änden och ca 20-40 cm i den¨lägsta änden då gatan sluttar neråt vid vårt hus. Muren skall byggas med benders murblock. Jag funderar på om man skall lägga ner dräneringsrör som kan leda bort markfukt och även regn om det kommer ett skyfall. Närmast muren kommer vi att anlägga en rabatt och sedan blir det
smarcus: Hej! Ska ta över en sommarstuga där en krypgrund har gjutits igen på följande vis.Underifrån sett. Tvättad makadam 50mm markskiva Armerad betong Ovanpå betongen plastfolie Ovanpå plastfolien frigolit Och därefter trägolv Syllen ligger i nivå med frigoliten (inramar den) och skyddas av papp på insidan mot frigoliten. Gjutningen gjordes för länge sedan. Jag har nu av en besiktningsman
mdtl2010: Tack för tipsen! Fyllde upp men mak.som stöd.Tar itu med problemmet sommarn-11.Liknande ditt tips.Ryktet säger att liknande plattor är stabila,går attlyfta med små medel Ingen oro längre.........
Zunken: Hej! Har grävt och skall nu till att gjuta en klack och lägga dränering. Huset är från 1948 och saknade helt dränering. Berget går in i källaren "berg i dager" och på insidan är det gjutet en vägg. Men utsidan är som ni ser en stenmur, Detta har som ni förstår skapat en del problem och en hel del vatten har kommit in i källaren. Var också murat en mur i vinkel ut från huset mot
gaia: Hörnan var kanske mer smutsig än blött? Dammet sätter sej lättast på dom kallaste väggar och det är alltid lägst temp i hörn. gaia
BigGitt: Själv hade jag satsat på plintar. Det hade blivit biligare och enklare. Dagens material tillåter detta utan att man riskerar fukt i byggnaden.
Glericus: Tjena! Söker lite tips och råd och att gjuta igen ett källarfönster. Det var nämligen så att jag hittade ett igenbommat fönster som var fyllt med betong i karmen halvvägs under marken. Så jag tänkte ta och plocka bort karmen och fixa det "på riktigt" denna gång, men behöver lite hjälp på traven. Hur skulle ni gå till väga för att fixa det? Någon enkel lösning borde det väll
svartöra: Det ger nog inget annat problem än att delarna är vassa och kan skära sönder plasten när man kryper över den. Men det ser ni ju vilka delar ni behöver plocka bort...
Nyckelmossen: Du ska ha så lite organiskt material som möjligt kvar under huset. Geotextil behöver du inte ha, eftersom du inte kommer att ha någon belastning på ditt makadam/singel. Se till att du har en fungerande dränering runt huset med. Lycka till.