Gjöt i höstas med hjälp av erfarna gjutare en betongplatta till fristående dubbelgarage. Använde Thermisol formelement, armeringsnät med förstärkning i balkar och tog betong av hög kvalitet från betongfirma, enligt konstens regler. Upptäckte nyligen att plattan spruckit mitt itu och tvärs igenom golvbrunnen, ung 4 m, dock ännu inte över balkarna. Jag misstänker att en orsak är ett sprängningsarbete som utfördes i närheten några veckor efter gjutningen. Underlaget är 1 till 2 m bergkross, väl packat, med 1-2 m sluttning ned från ena sidan. Jag är intresserad av tips kring juridik, vem man lämpligen vänder sig till för bedömning av sprickans allvarlighetsgrad och rådgivning kring ev åtgärder. Tack!

Stackare. Jag har inga tips men fy så trist det verkar. Hoppas att det löser sig.

Innan vi går in djupare på dina frågor skulle jag vilja veta hur underlaget packades och med vilken typ av maskin, så detaljerat som möjligt.

Bergkross 1-2 m lades direkt på sluttande skogsmark (fri från vegetation). Jag ville att schaktfirman skulle gräva före utfyllnad men de hävdade att det inte behövdes. Grävmaskin storlek stor har kört på krossen samt paddning 450 kg. Toppning med dränerande singel, avvägning, därefter paddning 250 kg. Ny finavjämning före utplacering/montering av Thermisol grundelement och gjutning. Hör av dig om du har fler frågor.

Man behöver ha 100kg padda per 10cm som ska paddas, dvs för att padda 2m behövs en padda på 2 ton. Eller så lägger man ut materialet undan för undan och paddar emellan. Det bör även vara duk under bergskrossen i ditt fall.

Det verkar inte vara något fel på gjutningen utan vara en sättning av marken som har skett.

Gjorde ni någon grund/geoteknisk undersökning innan ni byggde garaget?
Om ni har fyllt så pass mycket som upp till 2 meter så kan sättningar ske ganska långt ner jordlagren på grund av att man tillfört en stor vikt på marken.
Det är precis som injonil skriver, att du packar materialet i tunna lager, har ni gjort det? Även om man packar ordentligt kan sättningar uppstå om man fyller på dålig mark.

Har du köpt arbetet av en seriös firma så utgår jag från att du har garanti på jobbet.

Vi har fyllt 1-2m sprängsten i ett svep på vår tomt och vår mycket kunniga KA sa att vi skulle köra en 12-tons vält för att vara säkra trots att schaktbotten är berg. Med detta i åtanke så känns en 450kg padda på samma mängd med mjukare schaktbotten lite klent.

Såvitt jag vet paddades inte i fler lager. Jag ska kontakta firman som gjorde detta, men de lär inte medge några fel. Har inte träffat på många firmor genom åren som gör om arbeten av ren heder. Det kommer sannolikt därför handla om vem som orkar längst och jag känner att jag som privatperson har begränsad tid, kunskap och begränsade ekonomiska resurser. Ingen geoteknisk undersökning har gjorts men jag är tämligen säker pã att det är berg bara någon meter under skogsmarken eftersom grannen sprängt längs hela tomtgränsen bara några meter från plattan.
Det är lite sent att göra om grundarbetet eftersom garaget står på plats, det missade jag atta skriva. Sprickan upptäckte jag när byggmaterialet som förvarats på plattan började tryta. Min fråga får därför bli vad är bästa åtgärd nu? Vad bör jag kräva av firman som gjorde markarbetet, givet att de inte följt existerande normer.

Torrspickor får man alltid, är du säker på att sprickan är något att bry sig på ?

Säker är jag inte, men ett scenario kan vara att bilen drar med sig slask eller regnvatten som hamnar i sprickan och sedan fryser varpå betongen spricker alltmer. Ett annat scenario är att även balkarna ger sig och jag får problem med byggnaden. Kan sakkunniga på området se fler scenarios?

Jag förutsatte att det var en spricka pga sättningar men om det är en torrspricka så är den ytlig och det räcker med att du t ex målar golvet så är problemet ur världen, det är mest ett estetiskt problem. Torrsprickor blir inte större än vad de är en månad efter gjutningen.

Är det en spricka rakt igenom pga sättningar är det givetvis inte bra och kan orsaka de problem du beskriver. Ännu värre är att sprickan blir större och ger sättningar i byggnaden.

Har du någon bild?

F
Sprängdes det 1m från plattan som TS skriver så kan det ju mycket väl vara en orsak till problemet. Hade du nån besiktning/efterbesiktning och accelerometer på plattan vid sprängningen?

det e ganska lätt att det blir riktigt underminerat vid utläggning av sprängsten modell större, dvs finmassorna ovanför rinner ner... förmodlingen vid sprängningen då storsten rört sig... sedan brukar det ofta slarvas med paddning vid rör o dylikt...
det går inte o knacka me slägga o höra om det låter ihåligt vid sprickan jämfört med resten.

Fick problem med min internetanslutning hemma men är nu på resande fot.
Det sprängdes ca 7 m från plattan och ca 4 m djupt. Lite längre bort längs tomtgränsen har det sprängts upp till 7 m djupt. Totalt över 2000 kubikmeter vid en överslagsräkning, så man kan gissa att det vår frestande att dundra på. Jag begärde vibrationsmätare före sprängningstillfället men fick svaret av konsultfirma som utförde förbesiktning att det inte skulle behövas och att jag fick bekosta själva i så fall. Efterbesiktning har inte skett såvitt jag vet men ska dubbelkolla det. Det ska ju besiktigas inomhus också (murstock mm) så det borde jag blivit informerad om.
Slarv med paddning vid rör bedömer jag inte är orsak i det här fallet eftersom röret till brunnen går under en liten del av plattan och diagonalt mot sprickan.
Tittade på bild från gjutningstillfället och såg att man lade en stålskena på högkant ovan armeringsgaller att dra avjämnare på och den togs aldrig bort efter avslutad gjutning. Ska den inte tas bort? Den ligger precis längs/under sprickan.

F
PTA skrev:
Fick problem med min internetanslutning hemma men är nu på resande fot.
Det sprängdes ca 7 m från plattan och ca 4 m djupt. Lite längre bort längs tomtgränsen har det sprängts upp till 7 m djupt. Totalt över 2000 kubikmeter vid en överslagsräkning, så man kan gissa att det vår frestande att dundra på. Jag begärde vibrationsmätare före sprängningstillfället men fick svaret av konsultfirma som utförde förbesiktning att det inte skulle behövas och att jag fick bekosta själva i så fall. Efterbesiktning har inte skett såvitt jag vet men ska dubbelkolla det. Det ska ju besiktigas inomhus också (murstock mm) så det borde jag blivit informerad om.
Slarv med paddning vid rör bedömer jag inte är orsak i det här fallet eftersom röret till brunnen går under en liten del av plattan och diagonalt mot sprickan.
Tittade på bild från gjutningstillfället och såg att man lade en stålskena på högkant ovan armeringsgaller att dra avjämnare på och den togs aldrig bort efter avslutad gjutning. Ska den inte tas bort? Den ligger precis längs/under sprickan.
Vem var beställare av sprängningen? Det är knappast upp till konsultfirman att avgöra vem som bekostar vibrationsmätare och att innan sprängning vara tvärsäker på att det inte behövs. Ta upp sprickan med byggherren som sprängde, kan mycket väl vara dom som får laga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.