Hej

Vi har ett hus på betongplatta med dränering runtom. Nu ska vi längs ena sidan göra en singelgång ända in till huset.

Frågan är vad jag ska ha under singeln.
Ska jag använda vanligt bärlager eller måste jag använda tvättad makadam/dräneringssten för ordentligt genomsläpp av vatten ner till dräneringen?
Hur funkar det att lägga singel på tvättad makadam?

Tacksam för svar.

Det är väl inget självändamål att det skall rinna ner ytvatten i dräneringen. Jag tror att ni behöver lägga markduk över makadamen för att inte singel eller bärlager skall rinna ner och blanda sig. Sedan skulle jag köra bärlager och se till att få ordentligt fall från husväggen så att vatten rinner bort i stället för ner, sedan markduk och singel överst.
Jag är ingen expert på markarbete, så ta mitt tips med en nypa salt.
Jag tror i alla fall att det är bra att undvika onödigt ytvatten som drar med sig massa smuts ner i dräneringsrören.

Lycka till!

Singlet/ makadamet som ligger runt dräneringsröret kan gå ända upp till ytan, en konstruktion som jag föredrar.

Om du har en hårdgjord yta som går mot väggen så skall det vara fall från väggen.

Du kan blanda singel och makadam. Du behöver inte täcka makadam med duk för att lägga singel på.

Vill du göra en hårdgjord yta ovanpå singel så är kan du dela av med duk för att fraktionerna inte skall blandas, däremot minskar möjligheten för vattengenomsläpp.

Det är bra att ha singel närmast huset om man har träpanel, eftersom det minskar vattenstänk som går in under panelen.

Hej
Jag har funderat på båda svaren men inte bestämt mig än. Lägger man singel direkt på makadamen så är jag rädd för att det blandar sig efter ett tag, när man krattar singeln jämt etc.

En bit av gången kommer gå mellan huset och förrådet så nått vidare fall från huset kommer det inte bli där.

Om du är orolig att det skall blandas så kan du gräva ur en bit av madadamet och ersätta med samma singel som du använder på gången.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.