N
Nyckelmossen: Du ska ha så lite organiskt material som möjligt kvar under huset. Geotextil behöver du inte ha, eftersom du inte kommer att ha någon belastning på ditt makadam/singel. Se till att du har en fungerande dränering runt huset med. Lycka till.
2 svar · 1,2k läst
M
markus_mr2: Sättningen är orsakad av dåligt underarbete till grunden då det har gjorts en utfyllnad som har satt sig. Sen var det överdrivet och felaktigt mätt, sättningen är ca 2,5- 3 cm om man mäter exakt. Baserat på vad det är för mark och husets läge och grannbyggnader och info om när sättningen har skett så kommer iaf jag att sova lugnt. Har ju pratat med både besiktningsmän,
11 svar · 27,5k läst
Magnus Ladulås
Magnus Ladulås: Inget konstigt. Jag följde Isodräns monteringsanvisning med 2 x 100 mm. Vissa tillägg blir det förstås: Fylldjupet var ju fritt val. Valde ca 40-50 cm för att täcka sulans sida och få plats med makadam. Det blir som att dränera platta på mark. Samma princip som med källare, fast grundare. Jag har 150 mm markisolering ovanför dränrör och dagvattenrör mest beroende på att inkommade
4 svar · 6,5k läst
H
Henke30: Någon som har erfarenhet av trygghetsvakten ?
0 svar · 1,4k läst
F
funkisen: Svarar mig själv :): Ja, det är ett stort problem att grundmuren blir fuktig. Enligt leverantören av murblocken är leca-block frostbeständigt, inga som helst problem där alltså. Däremot samlas vatten i murblocken om det hela tiden fylls på med fukt inifrån kryputrymmet. Detta vatten riskerar att trycka ut putskiktet när det blir kallt ute och putsen spricker. Antar att det får bli att
3 svar · 4,5k läst
M
Matt23: Jag använde mig av Starkas byamur som jag limmade ihop med PL 400. Med rätt dränering skall det inte vara något problem, jag fyllde med makadam de innersta 30-40 cm vid muren. Finns även mattor att lägga enligt Starkas hemsida, men det är inget vi gjorde. Byggde däremot muren med cirka 10-20 mm förskjutning "inåt" så den garanterar lutar inåt. Detta är dock inget som syns för blotta
4 svar · 4,1k läst
S
spud: Ok. Då vet jag. Kul ändå när det finns jobb.
8 svar · 2,1k läst
J
jillehed: Hej Jag har en fråga som gäller dränering runt en platta på mark (morän). Plattan är uppdelad med ett etage på 17cm mitt i, dvs lägsta höjden på kantbalken på plattan skiljer sig 17cm. Utlopppunkten lägger jag 30cm under lägsta punkten (lägsta delen av plattan, dvs det låga etaget). Jag har fått lära mig att om botten på dränröret ligger på 30cm djup ska det ligga 60cm ut
0 svar · 1,2k läst
A
Avemo: Det finns klippskrevor under huset där det samlas vatten. Jag funderar på att antingen fylla dem med något eller försöka ordna avrinning på något vis. Jag antar att betong är bra att fylla med, men mer specifikt vad köper man för produkt? Det finns olika varianter av cement och betong på byggvaruhusen och betong är inte min starka sida. Om man vill skapa en ränna i berget, vad skall
0 svar · 875 läst
saturnus
saturnus: listen är styv och väggen kanske krokig. Men Ada, hade det inte varit bättre om du bifogat bild, hade förenklat för de som vill svara. Nä det är inte oviktigt, listen skall sluta tätt till grunden, annars kommer det med tiden att samlar grus, sand ,jord mellan vägg och mattan, går kanske att täta till med fogmassa (syntetisk)
1 svar · 3,4k läst
L
Ladanprojektet: OK, nu har jag just avslutat två heldagar här ute med 180 mm vinkelslip och diamantklinga från Jula. Det blev tre meter och en pumpgrop på ett av de besvärlligaste ställena. Det är vidrigt flackt så det fick bli en ränna hela vägen, från ett problemområde till pumpgropen. (4 cm höjdskillnad på tre meter.) Jag lärde mig följande så här första gången: 1) 180 mm är mindre än
15 svar · 4,4k läst
B
BigGitt: Hmm. Då kan det stämma. På fakturan står 25,7 ton! Trodde inte det väger så mycket!
3 svar · 1,4k läst
·
A
andersmc: Det finns en slags färdig port att sätta in i sin krypgrund; den kallas "krypholk", jag vet inte om det är det officiella namnet. Det är naturligtvis enklast om man bygger in den redan från början, men det är väl inte omöjligt att eftemontera den.
1 svar · 1,5k läst
novi
novi: Hej Jag har en krypgrund i tre sektioner. Det är två bärande väggar som går ner i marken och fungerar som avdelare. Jag behöver ta mig in i krypgrunden (går inte i dag) och istället för tre hål utifrån skulle jag vilja göra ett och istället ta hål i väggarna i krypgrunden. Hålen ska max vara 60x60 cm troligen mindre. men ändå så pass att man kan krypa igenom dom. Frågan är
0 svar · 1,3k läst
S
slåikull: Öppnade just detta forum för att söka svar på nästan samma fråga:). Dock är det lite skillnad. Har ett hus som står på huggen stenfot, där jag slängt ut en gammal platta, ojämn och sprucken lagd på naturstenar. Har grävt ur all sten plus en del jord. Det ligger på en torrkulle av sandmjäla. Vill: Lägga en ny platta som bara ska bära upp ett nytt innergolv. Önskar veta? - Hur
1 svar · 2,1k läst
L
Lybbe: Tack, Det fungerade bra. Lär dock se till att ha koll på vädret inför nästa gjutning. :)
2 svar · 3,1k läst
M
Mats: Finns ju betong för undervattensgjutning så det ska nog gå. Dock vet jag inte om man kan blanda den själv eller det är betongstation som gäller Alternativet är ju större grop och en pump men det var ju lite opraktiskt i ditt fall som jag förstår det
1 svar · 2,9k läst
J
jpettersson: Jag vill poängtera att det är fylle, inte fylla, som är gratis! Annars så blir jag ruinerad;) MVH jpettersson
2 svar · 1,2k läst
J
jonka90: Det har rasat in en hel del sand under grundmuren i grunden med åren och den fukten är rejält fuktig på sina ställen. Dock har jag själv svårt att tro att det skulle bero på något annat än att regnvattnet tillåtits rinna ner i grunden. Dessutom har de förra ägarna haft plantering längs sydsidan där det är som mest fukt i grunden. Jag vill egentligen bara vara säker på att jag
2 svar · 1,1k läst
H
Historyx: jo det är väll det enda möjliga kanske, hur långt ifrån ska man gräva ner stenkistan ? och vilket djup
2 svar · 2,2k läst
H
hakaner: * Skydd 50cm ovan sulan (alt.klacken beroende på typ av mur) * Bygg upp ett fall om du har en klack som sticker ur utanför muren * Som jag förstått går det bra med penslade produkter & att membran-produkter sparar tid... http://www.isola.se/products/basement_construction/platon_xtra_grunnmur
1 svar · 6,4k läst
thojak
thojak: Ja, man kanske ska göra det men rent praktiskt så är det inte så enkelt om det ska tåla regn, blåst(på Orust på västkusten) och snö. Enplanshus ger en stor platta och stora ytor vilket ger delade presenningar och läckage. Frågan är om det är värt det. Jag tänker på att det behöver göras ordentligt om det ska göras och jag kommer ändå ha någon slags beläggning på plattorna
4 svar · 5,1k läst
C
Costanza: Lutar nog ändå mest åt Mitsubishin för min del, men ska väl höra lite i butik också och se vad de kan lura i en. :) Har också en fråga om priser. Är detta en typ av vara som brukar reas ut exempelvis efter sommaren (då ju "högsäsongen" är över för just källaravfuktare) eller om det är konstantpris som gäller? Jag tippar väl på det senare, men skulle inte gilla att se ett
2 svar · 3,1k läst
loffes
loffes: Hmm plattor kanske inte är så dumt. Tack för alla svar
14 svar · 3,2k läst
A
andreas5514: ja de får bli så...bara funderar på hur jag skall göra med uppviken?. kan ju inte gå ända upp till lecakanten då kommer ju fukten gå upp i väggen istället...
6 svar · 2,1k läst
J
Jan-Å: Kommer fukten åt bärlinorna då? Jag har valt vanligt virke i vårt kallförråd, sitter panel på utsidan så bärlinan utsätts inte för direkt fukt, ser ingen anledning till att använda tryckt virke då vare sej prismässigt eller miljömässigt är ju tryckt nåt bra.
2 svar · 7,5k läst
Suhagg
Suhagg: Efter dag 1 har jag lärt mig några saker. Man murar inte leca på en väldigt ojämn yta om man inte är väldigt duktig eller har gott om tid eller redan står med några pallar lecablock hemma redan.. Man gjuter en syll och murar på den, eller gjuter hela muren direkt, eller så gjuter man pelare istället. I mitt fall skulle jag ha köpt grova papprör, borrat ner armering i berget och
13 svar · 11,3k läst
J
Jan-Å: Vi bytte inkommande vatten och avloppet när vi ändå grävde upp, har bara platon också men isolering kanske gör nytta? 3 m räckte inte alls för oss, vi har källare och marken är blålera så hela tomten var en hög med massor innan det var klart.
6 svar · 1,6k läst
B
BigGitt: Muffar är det gott om. Jag skulle tveka med att minska diam på röret. Tag lite fin betong och laga. Om du kan! Det behöver inte vara 100% tätt. Har du det behövet kan du lägga på lite plast som fäster mot betong. Plastic Padding? Övergångsmuff köper du hos VVS handlaren.
4 svar · 7,4k läst
·
I
byggare henke: markskiver känns lite över kurs då. gör du bra mark arbete så får du fall ut
5 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.