gadeberg
gadeberg: Woods DS 12 borde väl passa bra? Annars har JUla eller Biltema lite mindre och billigare modeller
1 svar · 2,1k läst
J
jhenrikj: Sprickarmeringen gör mindre nytta ju tjockare betongskikt man får utanför densamma. I en torr inomhuskonstruktion som en platta på mark trots allt är så klarar man sig med så lite som 15mm, det normala är dock att man rekommenderar 20mm på nät. Huvudarmering (alltså armeringsjärn) brukar behöva ligga på 30mm och armeringsbyglar på 25mm.... En viktig tumregel att komma ihåg är
4 svar · 7,7k läst
A
Avemo: Det är snyggare med ett rakt hus än ett snett, men det är ju inte så att något kommer att rasa. Jag tycker att du överdriver en del. Jag har bott i ett radhus i Ålsten som var byggt på 30-talet. Det var påtagligt snett när vi flyttade in och satte sig ännu mer medan vi bodde där. (Jag var barn i huset). Det gjordes till slut en förstärkning av grunden så att det inte satte sig mer,
15 svar · 10,1k läst
MathiasS
MathiasS: Hmm...men nivån närmast huset kan ju vara som det är - inte sänka över hela. Det är längre ut du skapar dig lågpunkten?
5 svar · 1,7k läst
·
M
Mats: 200 lär räcka med marginal. Det räcker i alla fall till min villa
3 svar · 2,7k läst
P
pette: jag har tänkt likadant o slängde ner dubbla i en hörna där jag inte kunde schakta lika brett pga stor sten. har man lite över e det bara o hiva ner. slam lär sannolikt fastna mer i hörnor...... men macken dränerar ju den också....
3 svar · 4,0k läst
J
Josth: Du får nog spränga eller hugga bort en del av berget en utanför stugan och bygga ett dräneringsdike så vattnet rinner inte följer berget utan rinner åt ett annat håll sedan... Bergborr och snigeldynamit kommer man en bit med. Beror säkert på mängden vatten som kommer från tak och rinnande utmed marken/berget och i dessa sprickor om en avfuktare har kapacitet nog för detta. Försök
6 svar · 3,2k läst
prototypen
prototypen: Detta är väl förstavalet att palla upp armering http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20950.aspx Protte
5 svar · 5,0k läst
Lindhult
Lindhult: Ursäkta att jag inte svarat. Jag tror inte att jag förstår vad du menar. Jag har valt kantbalk i en sådan bredd att jag nu alltså har allt utom panelen inne på kantbalken. Dörren står alltså längst mot panelen så att jag bygger smygarna på insidan och jag kan då sätta foter direkt på dörrkarmen utan smyg. Var det svar på frågan?
5 svar · 2,3k läst
F
FredrikoKarl: Haha, nu tror jag vi går lite för långt! Limträbalkar för en spalje :). Vore iofs den stadigaste spaljen norr om sydpolen.
16 svar · 8,9k läst
M
Mats: bland andra thermisol anger att ev plast ska ligga mellan första och andra lager cellplast. Varför de vill ha den där vet jag dock inte http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf
7 svar · 15,5k läst
tihimas
tihimas: Istället för att spekulera så kan du ta en skyffel och ta reda på om det finns någon dränering där. Borde inte ligga så värst djupt.
1 svar · 2,8k läst
·
F
FieroGT: [citat] Tack för intressant information. Jag har pratat med min kvalitetsansvarige som också har jobbat på kommunen som byggnadsinspektör i 20 år. Han säger att det är min granne som måste ta hand om sitt eget dagvatten. Nu har jag tagit upp det med grannen som lovat att ordna det. Han ska både dränera och ordna en lutning från min tomt. Kanonbra!!
8 svar · 6,8k läst
A
AmatörernaiF: Hej på er! Vi har ett hus med krypgrund som vi köpte förra året. Då marken bakom huset sluttar mot huset sa besiktningsmannen att vi borde dränera då han såg början till fukt under huset. Efter att ha kikat runt lite här så är det några saker vi inte blir klokare på: 1. Hur djupt ska man börja lägga slangen? 2. På något ställe står det att den ska läggas 3 m ifrån, varför
0 svar · 1,4k läst
J
johancarlen: Ska till att förlänga våra källarväggar. Och tänkte blanda 1 del cement 2 del gjutsand 1 3/4 sten Kollade runt lite för att hitta lite insperation och hittade James och Lottas sida http://www.james-lotta.se/utgravn_kallare.htm Men de blandar med 1 del cement 3del gjutsand och 1 del sten Spelar detta någon roll. tacksam för svar.
0 svar · 1,6k läst
D
Davva74: Efter en del funderande har vi valt en annan tomt utan rör och med bra markförhållanden. Markförhållandena får väga tyngre än väderstrecken av soljuset på tomten !
3 svar · 1,5k läst
T
tjommeost: Har för mig att dom inte får ligga för nära "kanten" heller då det finns risk för rostangrepp. Tror att det var 60mm.
1 svar · 1,1k läst
R
Rille_G: Jag har två stycken stödmurar uppmurade med betonghålsten. När murarna gjordes och jag sedan skulle återfylla mot murarna gjorde jag misstaget att inte täta dem med kallasfalt eller platonmatta eller liknande.q(;^;)p Då det fuktar igenom när det regnar mycket var jag orolig för att putsen skulle frysa sönder på vintern och jag fick då tipset av en mycket säker bygghandlare att först
0 svar · 1,4k läst
demoex
demoex: Jag har mest misstankar än så länge och golv, som börjat svikta över dörröppningar/ källarfönster. Bilder visar nog inte så mycket, men knackar jag så låter det ihåligt på kanske 60% av all gammal väggyta. Det finns lite tafatta lagningar, som tur är bara enstaka med cementblandning, men annars är väggen i härligt originalskick :rolleyes: Och jag är ingen typ som köper ett
4 svar · 3,2k läst
tihimas
tihimas: Dona upp med en kärring och sätt tillfällig ersättningsplint. Gör om felaktig plint. Vid behov, upprepa på andra plintar.
1 svar · 2,6k läst
tihimas
tihimas: Sättsanden kommer att regna bort. Kolla på 2-4 eller 4-8 flis, hur du tycker att det ser ut. Det materialet fyller tomrummet mellan stenarna, ser rent och snyggt ut och kommer, eftersom det är mångkantigt, låsa fast bättre och på så vis bättre mostså erosion. Under duken behöver du inte göra något speciellt. Rafsa bara till din handschaktade yta så att den blir hyfsat plan. Ett
2 svar · 1,9k läst
tihimas
tihimas: den brukar kallas för aco-drainränna
2 svar · 6,3k läst
·
S
Slugge: Gräv försiktigt, är det riktigt gjort ska det komma en förvarning eller ligga i rör. Skulle olyckan inträffa vet du ju var de ligger till nästa gång och är en skarv riktigt utförd kommer den hålla hela din livstid och ett bra tag till. Värmekrymp, gjutharts, tejp och gelskarvar är vanligast.
11 svar · 5,2k läst
tihimas
tihimas: Man säger till grävmaskinisten att leta efter en vattenslang. Då slevar han inte bara järnet, utan gräver försiktigt. Sedan gräver man ner slangen till frostfritt under den nya ytan. Fråga om lov först.
1 svar · 2,2k läst
B
babak: Hej, Har just sprängt på tomten och måste bli av med stenarna. Är det någon som behöver stenar norr om Stockholm eller kan tipsa om ett billigt sätt att forsla bort?:S //Babak
0 svar · 1,1k läst
ciia
ciia: Så, här kommer sista uppdateringen. Dräneringen funngerar som den ska. Fuktskadorna som sitter på väggen är gamla och har torkat. Vi har haft en kille som har kollat fukthalten i väggarna med en sån där kontaktmätare. Endast fukt i golvet och sen runt 7 cm upp på väggen. Övriga ställen på väggen visade ingenting alls. Och hela källaren kollades och det visade bara bra. Inga
32 svar · 10,3k läst
K
Kurtivan: Det finns personer som kan hitta vattenledningen med slagruta. Själv trodde jag inte på detta förrän en 9-årig dotter till en sådan person visade hur det går till. Hon visade mig precis vart vår vattenledning kommer över tomten, helt otroligt.
4 svar · 2,6k läst
M
muskifjordi: Bygger ett fritidshus som står på plintar på berg i dagen. Efter tips från VVS:aren funderar vi på att förlägga VV-beredaren mm, i en lecablockskub om ca 1 kvm under huset stående på berget och murad upp emot blindbotten. Slår mig att det kanske kan bli fukt inne i kuben och att det då kommer upp i blindbotten/bjälklaget? Främst sommartid, risk för kondens. Underlaget är helt i
0 svar · 9,5k läst
·
B
byggankan: Vi har vårt duschrum i ytterhörn. Nu vet vi ju var väggarna ska vara så vi drog upp rören i en av innerväggarna och sedan så får det bli synliga rör på insidan. Ni kanske kan dra upp rören med lite säkerhetsavstånd i rummet bredvid och sedan dra rören rätt igenom innerväggen när den väl kommer upp. Om det är garage och gäststuga så kanse det inte gör så mycket om det är en
17 svar · 21,0k läst
P
Prosit: Hmm, har läst lite i Hemgrens "Bygga grund" nu och blev lite konfunderad över om det är en bra idé öht att bygga på den gamla grunden. Huset - som det är nu - lär läcka en hel del värme ner i plattan, som i sin tur ser till att det inte blir så mycket tjäle under plattan (om det nu är jord där, tror iofs att det är berg). Om jag gör en isolerad platta ovanpå den gamla så kommer
4 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.