2 131 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
fuktspärr på betongolv med murad sockel.
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
hej!
har börjat bygga ut huset och har nu kommit så långt att jag skall börja med golvet.
jag har alltså gjutit en platta på 2x4 meter.( inget jätteutbygge jag vet).
sen har jag murat upp en sockel med lecasten, ej putsad i nuläget. stenen är 19x19x59.
då det va så mycket berg under o för o spara utrymme uppåt så har jag inte isolerat plattan alls.
min tanke va att göra följande. lägga "platon" matta i botten (köpt på byggmax), regla ovanpå med stående 45x70 med cc 60, lägga ner 70 mm cellplast emellan, och sedan på med golvspån.
jag funderar bara på hur jag skall göra i kanterna? det är ju en kortsida o en långsida som blir yttervägg, dvs en på 4 meter o en på 2 meter.
skall jag bara sluta med platonmattan i ytterkant, då måste väl fukten från plattan gå rätt upp i ytterväggen? ett alternativ är ju att gå ner med fuktspärren från väggen (åldersbeständig plast) och lägga den en bit under platonmattan, men då går ju fukten som kommer från lecastenen/sockeln upp i ytterväggen istället?
nån som vet bättre...??:wow:
mvh Andreas
har börjat bygga ut huset och har nu kommit så långt att jag skall börja med golvet.
jag har alltså gjutit en platta på 2x4 meter.( inget jätteutbygge jag vet).
sen har jag murat upp en sockel med lecasten, ej putsad i nuläget. stenen är 19x19x59.
då det va så mycket berg under o för o spara utrymme uppåt så har jag inte isolerat plattan alls.
min tanke va att göra följande. lägga "platon" matta i botten (köpt på byggmax), regla ovanpå med stående 45x70 med cc 60, lägga ner 70 mm cellplast emellan, och sedan på med golvspån.
jag funderar bara på hur jag skall göra i kanterna? det är ju en kortsida o en långsida som blir yttervägg, dvs en på 4 meter o en på 2 meter.
skall jag bara sluta med platonmattan i ytterkant, då måste väl fukten från plattan gå rätt upp i ytterväggen? ett alternativ är ju att gå ner med fuktspärren från väggen (åldersbeständig plast) och lägga den en bit under platonmattan, men då går ju fukten som kommer från lecastenen/sockeln upp i ytterväggen istället?
nån som vet bättre...??:wow:
mvh Andreas
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
hmm..jo de förklarar ju ett o annat...men den fukten som kommer ifrån lecan då? eftersom de inte finns någon fuktspärr mellan leca o plattan. så kommer ju lecan suga åt sig fukten ifrån plattan och sedan kommer den att gå upp i ytterväggen, jag har ju visserligen lagt en fuktspärr (tjälpapp) mellan leca o syll. och de kommer ju komma plast ner till syllkanten. har tittat på lite olika sidor men de finns ingen som visar riktigt hur man gör när man har en leca sockel först. tacksam för fler svar! mvh
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
njaaa..de känns rätt konstigt..jag måste ju upp ca 8-9 cm ifrån plattan. känns som att de kommer bli lite väl mjukt o svajigt med bara platon o cellplast...hade ju tänkt o lägga reglar på cc 60 o sen golvspån. så de kommer i samma nivå som mitt gamla köksgolv, det är ju byggt med bjälklag och har ju också golvspån. känns vettigast. men jag antar att jag behöver nån form av uppvik.
http://www.villavarm.se/golv-9.asp
Kör med platon, 70mm cellplast s200, 16-18 mm golvspån, övergolv. Så kommer jag att göra men jag kör endast med 50mm spårad cellplast med golvvärmeslingor.
Kör med platon, 70mm cellplast s200, 16-18 mm golvspån, övergolv. Så kommer jag att göra men jag kör endast med 50mm spårad cellplast med golvvärmeslingor.
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
ja de får bli så...bara funderar på hur jag skall göra med uppviken?. kan ju inte gå ända upp till lecakanten då kommer ju fukten gå upp i väggen istället...
Klicka här för att svara