Jag tänkte gjuta en platta i vår ganska "höga" krypgrund, detta för att det skall gå att använda utrymmet till att ha bergvärmepumpen där samt förvaring av cyklar, gräsklippare mm.
Underlaget är 10-30 cm 16-32 makadam som ligger direkt på berggrunden.

Fundering 1: är det en bra ide att lägga ett lager cellplast på makadamen. Tänkte mest som ångspärr, men även lite som isolering.

Fundering 2: Behöver man verkligen göra plattan 10 cm tjock om man bara skall gå på den samt parkera lite cyklar etc? Underlaget är ju tämligen fast.

Plattan blir ca 3.5 x 5.5 meter

Mvh Henrik
 
Öppnade just detta forum för att söka svar på nästan samma fråga:).

Dock är det lite skillnad. Har ett hus som står på huggen stenfot, där jag slängt ut en gammal platta, ojämn och sprucken lagd på naturstenar. Har grävt ur all sten plus en del jord. Det ligger på en torrkulle av sandmjäla.

Vill:
Lägga en ny platta som bara ska bära upp ett nytt innergolv.

Önskar veta?
- Hur mycket makadam behövs, höjd?
-Isolering?
- Hur tjock betongplatta och med vilken armering?
- Hur ska man lägga an mot stenfoten? ( tänker på bryta köldbryggor, hårdbetong mot natursten.)

Ytan är 3.7 x ca 8 m.

M.V.H

Erik:)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.