Jag ska snart sätta igång med att fuktskydda grundmuren på mitt hus med krypgrund. Grundmuren utgörs av lecabalk som jag tänkte täcka med någon form av fuktspärr som t.ex platon, samt makadam utanför. Passar även på att gräva ner rör för transport av takvatten, men frågan är då om jag även bör dra dräneringsrör i marken?

Huset ligger i en lätt sluttning, c:a 3 graders lutning, men å andra sidan är underlaget sand nästan överallt, så regnvatten rinner undan ganska snabbt och vi har såvitt jag vet aldrig haft problem med att grundvattnet går upp så högt att vatten blivit stående i grunden.

Är det dumsnålt att inte lägga ner dräneringsrör eller är det bara slöseri med pengar och tid?

Mvh Jonathan

vilken problem vill du åtgärda med dränrör?
gaia

Det har rasat in en hel del sand under grundmuren i grunden med åren och den fukten är rejält fuktig på sina ställen. Dock har jag själv svårt att tro att det skulle bero på något annat än att regnvattnet tillåtits rinna ner i grunden. Dessutom har de förra ägarna haft plantering längs sydsidan där det är som mest fukt i grunden.

Jag vill egentligen bara vara säker på att jag inte missar något när jag ändå gräver upp runt huset för att lägga ner rör till takvattnet samt fyller med makadam.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.