OK, nu har jag just avslutat två heldagar här ute med 180 mm vinkelslip och diamantklinga från Jula. Det blev tre meter och en pumpgrop på ett av de besvärlligaste ställena. Det är vidrigt flackt så det fick bli en ränna hela vägen, från ett problemområde till pumpgropen. (4 cm höjdskillnad på tre meter.) Jag lärde mig följande så här första gången:
1) 180 mm är mindre än 230 mm. (Svårt att få till ett tillräckligt djup med en så smal ränna som möjligt.
2) Skyddsglasögonen immar igen på några sekunder. Man frestas hela tiden att ta av dem.
3) Det är bättre att såga långa snitt i berget innan man knackar loss dem. (I början småhattade jag efter varje lite bit, vilket innebar ett onödigt efterarbete.)
4) Man måste knacka loss stenen allteftersom, så att man har solitt berg att ta spjärn mot med mejseln. Om man sågar upp flera parallella rännor innan man mejslar blir det pannkaka av alltihop.
5) Även om man använder grovdammsugare och vatten så dammar det nåt si in i h-ete! Varje arbetstimme svarar mot en "saneringstimme" efteråt.
Allt sammantaget är jag rätt nöjd med hur det blev, men det var rätt eländigt ergonomiskt och på andra sätt att jobba inomhus.