11 273 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Lära sig mura leca, till helgen!!!
Stötte på ett rötägg till hantverkare och nu står jag med en ogjord grund jag inte själv har tid att göra. 
Men skam den som ger sig :x
Var kan jag läsa om lite grundläggande murartips? Gärna bilder när någon annan murar det säger mycket mer än text.
Var börjar jag? Hur får jag en ojämn yta till att bli jämn, vilka verktyg?
Utgångsläget är sluttande rensopat berg. Stugan som ska stå där är 5mx10m.
På ena långsidan blir det 1 rad sten. På motsvarande långsida kommer det krävas 7varv sten för att få det i nivå. Kortsidorna ser ganska lika ut.
Ytan på berget är rensopad. Tanken är att borra i armering i berget där det sluttar mycket en klick murbruk och sedan ställa sten på det. Hur börjar man? Murar jag hörnen först? Hackar man till undersidan på sten med en gammal yxa så de ligger helt i våg från första varvet? Tigersågar?
Hittade lite guider här
http://www.finja.se/Page____1001.aspx?PageID=13&MID=1
HJÄLP!
Men skam den som ger sig :x
Var kan jag läsa om lite grundläggande murartips? Gärna bilder när någon annan murar det säger mycket mer än text.
Var börjar jag? Hur får jag en ojämn yta till att bli jämn, vilka verktyg?
Utgångsläget är sluttande rensopat berg. Stugan som ska stå där är 5mx10m.
På ena långsidan blir det 1 rad sten. På motsvarande långsida kommer det krävas 7varv sten för att få det i nivå. Kortsidorna ser ganska lika ut.
Ytan på berget är rensopad. Tanken är att borra i armering i berget där det sluttar mycket en klick murbruk och sedan ställa sten på det. Hur börjar man? Murar jag hörnen först? Hackar man till undersidan på sten med en gammal yxa så de ligger helt i våg från första varvet? Tigersågar?
Hittade lite guider här
http://www.finja.se/Page____1001.aspx?PageID=13&MID=1
HJÄLP!
Redigerat:
Hmm....jag föreslår att man gjuter en sockel att ställa stenen på. Då blir allt rakt och fint.....
Jag har sett ett bygge där man lät stenen följa marken och sedan gjorde man en gjutning på toppen för att få det i våg. Det gick visst det med, men det såg lite annorlunda ut.....
Jag har sett ett bygge där man lät stenen följa marken och sedan gjorde man en gjutning på toppen för att få det i våg. Det gick visst det med, men det såg lite annorlunda ut.....
Om jag inte minns fel så är det väl rostfri armering som gäller när man borrar ner den i berget.
Det här kommer gå kanon med alla fina tips 
Gjuta sockel skulle vara ett alternativ om jag vill vara riktigt noga och hade gott om tid. Nu måste det vara klart helst efter helgen. Det är en gammal gäststuga som ska stå på denna grund inget nybyggt hus. Det får bli så bra det kan bli med de förutsättningar jag har.
Jag kommer lägga tillbaka jord emot leca stenen när stugan som ska stå på grunden är på plats så armeringen ner i berget tror jag är hängslen och svångrem samt att få stenen att ligga still när jag murar.
Gjuta sockel skulle vara ett alternativ om jag vill vara riktigt noga och hade gott om tid. Nu måste det vara klart helst efter helgen. Det är en gammal gäststuga som ska stå på denna grund inget nybyggt hus. Det får bli så bra det kan bli med de förutsättningar jag har.
Jag kommer lägga tillbaka jord emot leca stenen när stugan som ska stå på grunden är på plats så armeringen ner i berget tror jag är hängslen och svångrem samt att få stenen att ligga still när jag murar.
www.weber.se/media/22/pdf/leca/vaggar/murverk_arbetsanv.pdf
Jag tillverkade en egen murlåda när jag byggde källarväggen. Är inte säker på att riktiga murare använder en sådan normalt, men för oss som har svårt att lägga på lagom mycket murbruk är det en bra ide. Efter lite kalibrering av hålen funkade den perfekt.
Jag tillverkade en egen murlåda när jag byggde källarväggen. Är inte säker på att riktiga murare använder en sådan normalt, men för oss som har svårt att lägga på lagom mycket murbruk är det en bra ide. Efter lite kalibrering av hålen funkade den perfekt.
Det låter omanligt med en murlåda. Man ska bara slaska på en slev murbruk men en lätt snärt i handleden så ska det vara perfekt direktMathiasS skrev:www.weber.se/media/22/pdf/leca/vaggar/murverk_arbetsanv.pdf
Plintar istället kanske? Lättare med nivåskillnaderna. Går ju alltid att mura igen mellan plintarna för bara ett estetiskt utseende i efterhand.
Kan ju vara svårt att fästa järn mellan berg och lecablock. Lecablocken är ju inte riktigt gjorda för att ta upp sådan kraft på en punkt och hur är det med värme utvidgning mellan metall och lecablock?
Kan ju vara svårt att fästa järn mellan berg och lecablock. Lecablocken är ju inte riktigt gjorda för att ta upp sådan kraft på en punkt och hur är det med värme utvidgning mellan metall och lecablock?
Redigerat:
Det är ju ingen enorm vikt. 6-7ton kanske.cem77 skrev:Plintar istället kanske? Lättare med nivåskillnaderna. Går ju alltid att mura igen mellan plintarna för bara ett estetiskt utseende i efterhand.
Men skulle det inte krävas en del pelare ändå, så det nästan slutar med nästan en mur ändå?
Det är ju ifs lättare att justera nivån på ett annat sätt.Nu har jag pallarna med leca står hemma redo att mura så jag är på point of no return redan
Efter dag 1 har jag lärt mig några saker. Man murar inte leca på en väldigt ojämn yta om man inte är väldigt duktig eller har gott om tid eller redan står med några pallar lecablock hemma redan..
Man gjuter en syll och murar på den, eller gjuter hela muren direkt, eller så gjuter man pelare istället.
I mitt fall skulle jag ha köpt grova papprör, borrat ner armering i berget och gjutit i dessa. Då hade jag redan varit klar.
Nu har jag minst 1.5 dags jobb kvar.
Man gjuter en syll och murar på den, eller gjuter hela muren direkt, eller så gjuter man pelare istället.
I mitt fall skulle jag ha köpt grova papprör, borrat ner armering i berget och gjutit i dessa. Då hade jag redan varit klar.
Nu har jag minst 1.5 dags jobb kvar.
Klicka här för att svara