Grund & Markarbeten
5.2 racing: Kolla på www.maskinisten.net. Skicka ut en fråga snabbt så kanske du får svar.
flovv: [citat] hmm, det där med dike kan du ha rätt i. Nja, vi vill ju inte direkt äga grejerna ändå, så finns ju ingen fördel med att "grejerna är våra". Jag funderar mer på att vi ändrar nått på tomten. /Stefan
Janneman: Gogglade och hittade ett pdf en bit ner, villaägarna, vet inte om det var det du syftade på men det skall nog funka. Jättetack för hjälpen.
shadowfire: Hej! Ny på forumet och ny som "byggare", men har googlat och sökt utan att få riktigt svar på mina tankar. Jag har precis köpt ett hus som har fuktlukt invändigt. Säljaren har anlitat Anticimex som har bland annat lagt makadam, fuktspärr/plast samt installerat avfuktare i krypgrunden för 2 år sedan, men lukten kvarstår. Det jag har fått till mig är att det antagligen är
Peter_K: Inte kul att gräva när det är fullt med vatten. Försök pumpa bort det annars kommer du få ett helv... att få ner din dräneringsbrunn. http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/141790-draenerar-om-i-paskhelgen.html
Janneman: Då antar jag att klass 2 är högre och bättre. Klass 1 duk skall dom använda hos mig verkar det som. Skall man be dom använda en bättre kanske?
axxa: Har erfarenhet av just ditt fall. Jag har precis sprängt på tomten och annonserade ut sprängmassorna på Blocket, gratis mot avhämtning. Jag hade turen att hitta en kille som behövde 700 kbm berg! Jag kollade med Ballast som är det företag med stenkross som ligger närmast (Haninge) hur mycket betalt jag kunde få och det rörde sig om 12 kr/ton vilket ger att jag skulle gå back ca 500 kr
Pucco: Det är bara att lägga på plasten. I marken kommer det alltid att vara ungefär 100% relativ luftfuktighet i luften mellan stenar och gruskorn. Är luften ovanför plasten kallare än singlet så får man kondens och det ser blött ut och är luften varmare så ser det torrt ut.
Mats: Det sjunker bara lite lite, Stenen komprimeras ju inte alls utan det handlar mer om att få en slätar yta så någon, några få cm beroende på hur högt du fyller. Beror lite på hur djupt rören ligger men ligger de en dm under gruset så skulle jag padda utan att vara rädd
Ahlbom: Men det är perfekt! hoppas ösningen går bra idag också!
maria karlsson: tack! då stänger jag dörren till den toan som är i källare;)
Ahlbom: Inte bara fukt utan vattenpölar låter riktigt illa, något måste vara fel. Utökad besiktning är ett måste, har förra ägarna inte uppmärksammat detta undrar man?
muskifjordi: Ok, man målar armeringjärnet där man kommer åt alltså? Och putsar sen över om man vill?
zingo: Jo, jag kan tänka mig att det kommer mycket lite vatten, men så länge det kommer mer än vad som dunstar bort från dammen så räcker det ju. Frågan är på vilket djup jag ska lägga rören för att få bäst effekt.
Bohhaa: Om du torkar med en trasa och vattenhink så försvinner det, alltså är det salt eller?
Ahlbom: Jag skulle inte fylla grunden med leca eller liknande, kommer du behöva ändra något i framtiden så är grunden "fylld". Bättre att se till att du har en ordentlig inspektionlucka, dra ner el när du redan har golven uppe och kan röra dig fritt. När jag lade om golven hemma satte jag upp lampor nere i grunden och satte dit ett 220 uttag, skojar du det har räddat mig många gånger! plus
ingemar_o: hur gammal är boden ? vet du varför det lutar ? du kan köpa ett slangvattenpass å kolla höjderna med, ett ställe å hitta det på http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134491990 finns även på flera ställen. jag vet inte vad en sådan bod kan väga men du ska väl inte lyfta hela med en domkraft, jag hade nog testat med en 5 tons du kan ju palla upp boden med grövre reglar
chabby: Ja det är det fixa till det idag så nu är det nog fint! Tackar för informationen!
tallmilan: Absolut, anledningen till att många väljer 25mm är att kopplingarna är så vanliga att de är billigare eller samma pris. Slangen skiljer heller inte så mycket i pris, normalt bara några kronor metern, dock så blir ju kopplingarna lite större ...
amatörsmurf: Expanderbult kan vara ett alternativ. Borra hål i berget. Slå ner bulten och vips sitter den fast när du drar åt muttern. Vete fan hur det går till, men jag tror det är elektroniskt. Finns på Biltema till vettiga priser. M10x75 kostar 109:- för 25 st.
Magnus_Andersson: Låt bli det jobbiga bruket och köp en säck med bra bruk i stället. :P Putsbruk finns på 25 kg säck och kostar ca 60:- om du köper i "märkesbutiken". Blandas bara med vatten så är det klart :D Stoppa i en kloss med cellplast som är lika stor som ventilen och peta in bruk ovanpå. När det härdat så är det lätt att hugga bort cellplasten och stoppa dit din ventil. Klart!
FredrikR: Hade en hjulgrävare som rev vårat gamla stengarage ink grund. Garaget var inte så spec. stort, men på dryga 2h låg allt i prydliga högar. :)
prototypen: Betongplinten suger upp vatten, råsponten kommer att murkna, borde varit plast eller papp mellan. Går ju sätta en byggvinkel på utsida plint upp mot ramen om man är rädd att huset ska lyfta. Men kolla att det inte är förankrat med en "syllringsspik" ett fjädrande slitsat rör som man bara slår ner i ett hål, syns inte så mycket efteråt. Protte
sevilla: Okej, sluttningshus verkar dyrare med andra ord! Inte mkt att göra åt för vår del tyvärr =(
Malindahl: Hej! Helt ny medlem, men har varit inne och läst i en del forum för att få tips, väldigt bra att detta finns! Jag och min sambo har letat hus ett tag och sett att i ett stort antal av de hus vi tittat på är det stora sättningsskador i grunden. Jag har förstått att beroende på vad det är för hus (trä el tegel) och beroende på vad det är för grund och om det finns källare så är
lelle64: Jag har problem med ett källar golv, har dränerat runt huset problemet är att jag har berg tätt intill en vägg av huset. hur gör jag för att inte få vatten i källaren.hur kan jag täta på insidan kan jag lägga ny betong på insidan. och i så fall hur.
Jan-Å: Dränering gör alltid nytta, har man lite tur så tar det hand om allt vatten i marken under ditt hus blir som att sänka vattenytan ungefär. Men man kan aldrig riktigt veta hur och var vattnet tar vägen, markförhållanden kan göra att det kommer upp vatten mitt under huset ändå. Jag vet inte hur noga det är med att få bort alla färg, normalt skrapar man bort det som sitter löst men
jivanoff: Nu har jag lyckats få upp fläkten! Lite meck blev det och jag funderar fortfarande på hur jag ska få dragit åt de sista 2 skruvarna bättre... men upp är den!