Vi har ett souterängradhus som skall dräneras.
På den sidan där dräneringen skall utföras har vi (och grannarna) träaltaner.
Närmast huset är det jord/grus men någon meter ut är det berg.

Vi överväger att inte återfylla efter att vi har isolerat och lagt nya dräneringsrör.
Då vi ändå kommer ha trä trall ovan marken ser vi inget behov att fylla på med fuktig jord
och behöva göra en mer avanserad och dyr isolering utan istället använda tex Thermisol som isolering.

Nu är vi nyfikna på att höra vad ni tycker om detta förslag?

• Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Att tänka på är att jord och fyllnadsmassor även isolerar så om ni dränerar med tex både önskemålet att minska fukten samt även öka isoleringen så tappar ni denna bidragande effekten från dessa massor om ni inte fyller igen. Använder man isodrän eller pordrän får man ju delvis den upptorkande effekten genom den ökade isoleringen.

En tanke att ta med i beräkningen...

// Mats

Har just gjort detta på souterränghuset efter omdränering. Kan ju säga att sedan källarplanet kom upp ovan mark har klimatet blivit bättre inte bara i källaren utan i hela huset. Har bara återfyllt så att sulan täcks (ca 40-50 cm), mao så att det blir samma marknivå som på framsidan. 2x100 mm Isodrän runt sulan.

En annan fördel är ju som du nämner, mer isolering för samma peng då tilläggisolering ovan mark är billigare än tex Isodrän/Pordrän. Med 300 mm lättbetong som vi har i källarväggarna och 20 cm tilläggsisolering på det under trädäcket räknade jag ut u-värden för källarväggarna kring 0,12 vilket snarare ligger närmare passivhus än normala hus. Inga uppreglade väggar behövs således på insidan, bara puts och tapet.

Räknar med att kostnaden i vårt fall blir ungefär densamma som att återfylla. Den extra kostnaden för trädäcket (ca 10000 kr), tilläggsisoleringen under trädäcket (ca 5000 kr) och att frakta bort massorna (ca 5000 kr) kompenseras till stor del av mindre åtgång Isodrän (ca 10000 kr för 2x100 mm) och färre timmar för grävmaskin och dumper att återfylla (ca 10000 kr). Återfyllning hade i vårt fall blivit förhållandevis kostsamt då det var så ont om plats på ovansidan att massorna fick köras till nedsidan med dumper. En del av återfyllnaden skulle dessutom ha skett under befintlig murad altan.

En annan fördel är att det är lätt att inspektera dränering och sulans utsida. Dränering och sula når man efter 40 cm med spaden.

Dessutom kan man göra det snyggt med ett trädäck som ansluter naturligt till befintlig altan.

Fördelarna överväger stort, säger jag, i synnerhet om man kan lägga trädäcket direkt mellan berg och källarvägg.

• Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Tack för bra svar!

Magnus, om du har möjlighet att beskriva ganska detaljerat hur du gjorde och vilka fabrikat du använde till de olika delarna så vore vi mycket tacksamma.

Sedan undrar jag, vi har en lite speciel dräneringslösning där dräneringsrören går under huset från den höga sidan till den låga sidan där dräneringsrören ansluter till dagvattensystemet. Vi är ju i allra högsta grad osugna på att dräneringsröret som går under huset skulle frysa och spricka. Om vi tar bort massorna och inte fyller igen kommer ju dräneringsröret att bli lite kallare. Så vi undrar, vad tror ni, kan det finnas risk att dräneringsrören under någon period skulle kunna vara både vattenfylda och kalla på ett sådant sätt att de fryser sönder och spricker?

Mvh Johan

Inget konstigt. Jag följde Isodräns monteringsanvisning med 2 x 100 mm.

Vissa tillägg blir det förstås:

Fylldjupet var ju fritt val. Valde ca 40-50 cm för att täcka sulans sida och få plats med makadam. Det blir som att dränera platta på mark. Samma princip som med källare, fast grundare. Jag har 150 mm markisolering ovanför dränrör och dagvattenrör mest beroende på att inkommade vattenledning går under dräneringen. Markskivorna har lutning från huset och ligger utanför Isodränet och ovanför "fiberdukspåsen" som innehåller dränrör, makadam och Isodrän.

Har tur med utformningen av berget ovanför huset då regnvatten rinner/sipprar ned på i princip bara ett ställe längs bergväggen. Jag har en plan på att där såga ut en anpassad anslutning i bergväggen som passar för ett 110 markrör som sedan ansluter till dagvattensystemet. Som det ser ut, betyder det att vattentillförseln mellan berg- och husvägg under trädäck i princip kommer att upphöra helt.

Trädäcket är under uppbyggnad. Då väggarna är lättbetong vill jag ogärna punktera putsskiktet (ökad fuktrisk) och skruva däcket i väggen. Istället fixeras däcket på motsatta sidan med hål och stolpskor i berget. Närmast husväggen vilar däcket på stolpar som står på plintar placerade i makadamet utanför isodränskivorna. Ingen fysisk kontakt mellan trädäck och källarvägg därmed, utan ca 20 mm avstånd.

På källarvägg under trädäcket blir det täcklist och under denna tilläggsisolering (cellplast tror jag) utanpå putsen ned till Isodränskivorna i marknivå. Har ännu inte bestämt vad man ska ha utanpå isoleringen under trädäcket. Eftersom det aldirig syns känns det lite bortkastat med puts eller träpanel. Har funderat på någon slags board el likn. Tacksam för tips på det.

• Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.