Ska göra om badrummet med golvvärme och vill se till jag isolera så bra som möjligt mot bottenplattan.
Jag har reglar som står direkt mot plattar och vil få dit så mycket isolering som möjligt utan att riskera att det blir fuktigt
Hur ska jag göra?

Tjena, riv ut reglarna som ändå inte ska vara där nere mot betongen och gjut golvet med EPS-cement, sedan spacklar du in golvvärmen med flytspackel.

Tyresö
Precis vad jag också hade gjort. Isoleringseffekten på EPS-betong är ca hälften mot vanlig frigolit.

var kanske lite otydlig ang reglarna, det har stöd direkt mot plattan, men ligger inte dikt an.
Jag hade väl hoppats på ett svar ungefär med "lägg platonmatta mot bottenplattan och isolera sedan som vanligt"

Tyresö
Jo, platonmatta och reglar fungerar i alla rum utom i badrum - fukten under platonmattan måste ju ventileras ut och då måste golvet ligga flytande och inte tätas längs väggarna. Därför är platonmatta ingen lösning i ett badrum.

Enklast och billigast är väl att lägga frigolit direkt på plattan (5-20 cm beroende på disponibel höjd) och sedan på med, armeringsnät, golvvärmeslang och ett 6-10 cm lager snabbtorkande betong.

Tyresö
jeppeknaster skrev:
Enklast och billigast är väl att lägga frigolit direkt på plattan (5-20 cm beroende på disponibel höjd) och sedan på med, armeringsnät, golvvärmeslang och ett 6-10 cm lager snabbtorkande betong.

Det är nog inte så bra att göra så, om plattan är dåligt isolerad undertill. 70-talets byggteknik har ju redan bevisat att det då blir mögelskador mellan frigolit och betongplatta - om frigoliten ligger på den varma sidan dvs insidan om betongplattan.

Nu är jag inte riktigt med. Betong och frigolit är ju oorganiska material som inte kan mögla. Du tänker inte på konstruktionen där man gjöt in träreglar i betongen? Ett problem kan ju iofs vara att ev fukt inte tar sig ut och istället söker sig till det intilliggande träbjälklaget. Men blir det bättre att använda EPS-cement?

Tyresö
Googla på "isolerad betongplatta på 70-talet", så ser du vad jag menar. Dagens betongplattor är isolerade med frigoliten på den kalla sidan, och varför det fungerar med EPS-betong, har jag ingen förklaring till - jag har pumpat 100-tals-m3 EPS-betong till golvytor som både ska höjas och isoleras. Jag är väl insatt i vad EPS-betong är för något, men varför EPS-betong fungerar, istället för att lägga frigolit - det har jag inte en aning om. Själv sysslar jag bara med EPS-betong, när jag är inlånad av dom stora "drakarna" i betongbranschen och då utför jag bara ett jobb där någon annan har bestämt vilka material som ska användas, och just EPS-betong och ett lager flytspackel är väldigt vanligt i våtutrymme som ska tätskiktas.

Ok, det är alltså så som jag trodde att fukten stängs inne och vandrar till omkringliggande träbjälklag som börjar mögla.
Vore intressant om nån som kan detta bättre än mig kan förklara varför EPS-cement är mer lämpligt än frigolit, är det för att den är mer diffusionsöppen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.