Grund & Markarbeten
prototypen: jag har fått ett "recept" på väg av "någon" på vägverket. Gräva bort ytlagret (matjord, mossa och annat organiskt) Fiberduk 30 cm (minst) förstärkning krossat 0-70 eller 0-100 10 cm bärlager 0-32 5 cm slitlager 0-18 Detta recept ska hålla för lastbilstransporter (till mitt företag) några gånger per vecka. Sedan ska det finnas diken eller på annat sätt leda bort vatten. (0-XX) är
regent8: Hej, om vi skall sänka vårt (redan uppgrävda) källargolv med enbart 10 cm behöver vi då förlänga ytterväggarna lika mycket (för att slippa ev sättningar)? Om så måste det vara gjutet under hela väggena tjocklek, eller går det med mindre, typ 5-10 cm tjockled? Sedan undrar jag hur tjockt IPS behöver gjutas för att få fullgod isolering om det sedan ovanpå skall läggas flytspclel
Tyresö: Bilmaskin använder jag alltid när jag ska gräva i någon hårt packad mark - då blir grävandet inte alls jobbigt, jo det är alltid jobbigt att gräva, men det är väldigt mycket enklare - man får åtminstone ingen ångest för att ta tag i grävandet. Är det sandmark (enkelt att gräva i), då kan du slappna av och göra som jag skrev i mitt tidigare inlägg: "I ditt fall skulle jag
benox: Hm, jag antar att luften kommer in genom en sockel i någon annan del av rummet. Det är ju ventilerade socklar längs alla väggar så det kanske sugs in nån annanstans, kyls av längs med betongplattan och kommer upp igen vid en annan sockel. Det är inte överallt man känner draget heller.
andi_j: Någon som känner till ett bra beräkningssätt/tabell för att kunna räkna på isoleca hållf?
byggare henke: murbruk ska man ej ha i betongen murbruk= inte samma sak som betongen
b8q: Ja, jag hade nog bara gjutit på en bit till för att få rören stadiga. Knacka bort lös betong, rugga upp ytan, kanske prima och borra i ett par dubb om man vill vara riktigt noga med att den nya gjutningen sitter ihop med det gamla fundamentet.
Stringfellow Hawke: [citat] Nej, det blir ändå ingen boarea eftersom det är en källare, biarea har väl inget 2,30-krav?
largab: Varför isolera mera ? Det läcker väldigt lite värme ur en källare. Det viktiga är att det är bra dränerat runt om så det inte står vatten mot plattan. Om singlet är torrt och rent så isolerar det tillräckligt under plattan. Den mesta värmen läcker ut närmast marknivån men det är ingen större yta som är exponerad. Sedan har du ju platon på väggar så där är inget problem
basseman: Reglarna var i bra skick. Den invändiga isoleringen byttes ut mot ny och den kortades samtidigt så att den bara täckte den övre delen av väggen. Samtidigt som väggen åtgärdades på insidan så dränerades huset om och isolerades med pordrän/isodrän. Jag är osäker på om det fanns någon ångspärr men jag antar att det fanns en.
Newholland: Hej! Vi har ett gammalt timmrat torp från 1890 som är tillbyggt i olika etapper med inredd vind. Golven på markplan är mycket kalla och det drar kring golvlisterna. Vi planerar nu att höja taket för att få ståhöjd på övervåningen och tilläggsisolera hela stugan, men innan dess vill vi försökra oss om att grunden är tillräckligt stabil. Grunden idag utgörs av olika stora stenar
öringen: Då är väl alternativet att riva upp golven och byta ut isoleringen i trossbottnarna(antagligen ligger det spån nu) mot nyare effektivare isolering...
CHolden: Så här ser golvet ut. med blixten på med kameran eller med stark lampa blir färskillnaden mindre som på dessa bilder så kanske det är ngt av en synvilla. blåste även med varmluftspistol ganksa länge på ett och samma ställe och ingenting hände med färgen. PÅ bilden med klinker ser nu hur det är i intilliggande tvättstuga.
Fredrik Å: Hej Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt hus men vi har ett klassiiskt blåbetonghus från 1967. Vi har pratat med olika firmor hur vi skulle få ner radonhalten.Vi fick bud på allt från att vi skulle riva halva kåken till vissa andra firmor som föreslog betydligt enklare och billigare lösningar. Vi gick på det billigaste alternativet och provade med det iom att det ändå behövdes
Fredrik Å: Hej Vi håller som bäst på med planeringen inför sommarens aktiviteter. Förra året dränerades huset om och källartrappan togs bort i samband med det detta för att få dit isodränskivor runt hela huset.Trappan är tänkt att byggas på samma ställe som den gamla (se bild).Sedan bilden togs har det tillkommit en betongplatta framför dörren med en dagvattenbrunn i. Min plan är att
Fredrik Å: Hej Vi dränerade om förra året vid den här tiden. När våren kom var det bara att konstatera att marken satt sig med närmare 70cm på sina stället.Då hade ändå grävmaskinisten kört med skopa och band för att försöka packa materialet. Frusna massor blir mindre när dom tinar... Vi hyrde en "mini dumper" av Cramo för att fylla på. Ett tips är att inte köra iväg det "som blir
teknoir: Ahh, ett snabbt svar! Tack! :) Jag har tänkt dra ventilationsrören i isoleringen i plattan. Plattan borde ju då bara påverkas där genomföringar görs dvs på ganska få ställen. Mvh, Anders
grävaren: Vindan är skruvad i pallen, för att inte följa med. Annars inga tricks.
ramini: Så, någon som har bilder på lite snygga lösningar på plint, gärna svenska hus?
seliass: Det är inte säkert att du behöver bygglov för dina murar. Jag mailade en beskrivning till stadsplaneraren och efter en snabbskiss som jag kompletterade med så fick jag ett svar efter ett par timmar. Med beskrivningen av tomten och skissen så kan de snabbt säga om du behöver bygglov eller ej. Väl investerad tid!
c-boy: ja det där med att de flesta verkar vara skojare känner jag igen.fick senast i veckan detta som svar "det kommer kosta 85 000:-, om du tycker det verkar intressant kan jag ge dig en ordentlig offert. har du hittat några som gör det billigare så är de oseriösa". hade jag tid skulle jag göra det själv också.
Mecalac: Hej Jag rekommenderar uppgrävning, sätta Pordränskivor. Fördelen med Pordrän är att man flyttar ut daggpunkten. dvs fukter går åt det håll som isoleringen sitter åt. Kolla även vart dagvattnet tar vägen (stuprören), 7 gånger av 10 så är det boven när man gräver upp runt äldre hus.
Mats: frågan är vad de menar med makadam. Det begreppet är ett av de mer missbrukade och kan betyda nästan vad som helst
mercedes 123: Har själv 2 gamla fönster som är inåtgående o ett nytt med isolerglas utåtgående och det fönstret har jag mest fukt på fast det är 22 grader och en fuktighet som pendlar mellan 34 - 45. Så det beror nog mycket på ventilationsflödet och att det utåtgående sitter lite längre ut än det inåtgående för mig. Samt högre värme för dig. En fråga till - Trojlee vilket sorts fönster
andi_j: Hej Tänkre bygga ut mitt hus med källare och har inte riktigt bestämt mig vilken lösning jag skall ha på fuktspärr (platon eller dränerande skiva) den "gamla" delen har idag platon med 100mm cellplast. Min fråga är helt sonika om man kan "blanda" lösningarna och ha dränerande skiva på den nya delen och platon på den gamla, hur gör man i sådana fall i skarvarna?
sågad: Hej! Vi har platta på mark med flytande golv och tryckt syll. Huset är byggt 1979 och utan fuktskydd under syllen. Jag har nu fått det dystra beskedet :S från Anticimex att syll i mellan- och ytterväggen hade en hög fuktkvot och det luktade också mögel nere vid syllen och även lite under spånskivan. Det luktar dock ingenting alls i huset trots att skadan antagligen har funnits ganska