Grund & Markarbeten
coolone: Dränerade om förra året vid den här tiden. Kör ständigt en avfuktare i källaren, mest för att torka tvätten, men rätt skönt att ha den på. Nu har jag upptäckt att i tvättstugan där det finns plastmatta kvar, har mattan bubblat sig ute i kanterna, när mantrycker på det så krasar det. Kan detta vara saltutfällning som gör detta tro? Har även noterat att i trappan upp (också
Nyckelmossen: Du behöver inte ha någon fiberduk runt varken dräneringsrör eller dagvattenrör. Fiberduken är till för att skilja olika sorters material ifrån varandra t.ex. lera från singel/makadam etc. Därför lägger du singel eller makadam närmast dräneringsröret och utanpå singel/makadamlagret lägger du en fiberduk, därefter fyller du med övriga massor. Fiberduken fungerar ungefär som ett
Bödde: Vi fick problem med fuktpåväxt på trossbotten efter att jag tagit bort allt organiskt material (mest sädesslag, typ 20-40 cm djupt) från marken i krypgrunden. Troligen fungerade detta som ett isoleringsskikt, samtidigt som det band fukten - och när jag tog bort det ändrades miljön... Jag kommer lägga in 20 cm lecakulor. Dessa isolerar och kommer FÖRHOPPNINGSVIS se till att fukten inte
Sne4: S200 tål ungefär 73 kPa i långtidsbelastning och s300 c:a 110kPa. Tittar du i länken nedan så kan du bl.a. se ett belastningsdiagram för långtidstest och s150 (jfr ovanstående långtidsvärden). I klartext så innebär det att överstiger man hållfasthetsgränsen som visas i diagrammet så komprimeras eps:en rejält - som när man provar att trycka hårt med tummen i en eps-skiva.
kayakerboy: Det blir nog gjutning på tisdag faktiskt. Nej, jag gör det inte själv. Hade problem med att det var trångt i grunden - berg i dagen som stack upp väl högt på sina ställen - så vi fick kompromissa ner tjockleken på isoleringen på kanske 30 kvm, ner till 15-20 cm.
quick: Det bästa och billigaste kanske vore att börja med en trådlös temp och fuktighetsmätare för att se hur det ligger till där nere. Ligger värdet bra finns det ju ingen anledning att oroa sig. Vad hittar man bra och billiga trådlösa fukt och temp mätare? Vill dock har mer synpunkter angående Trygghetsvakten. Jag tycker dock principen verkar bra efter som man tillsätter värme precis som
Watchmen: Om man ska köra häxbrygg. Så tvål i en väldigt liten mängd. Annars finns det att köpa välsorterad bygghandel. Kolla på Grace, Basf eller Sikas hemsidor innan.
Herr Anders: Vilken grundtyp tycker forumet passar bäst om man vill ha platta på mark och fasadtegel (i två våningar)? Det jag har förstått så här långt är att L-element, en annars väldigt praktisk metod, inte har bärighet nog för fasadteglet. Då återstår några olika varianter med lecabalkar (typ albabalk). Men finns det några andra varianter? Går det t ex att mura egna kanter med lecablock
tihimas: En bekant till mig beställde ett ettochetthalvplanshus med krypgrund på slutet av åttiotalet. När huset var färdigt sågade han upp ett hål i golvet och grävde ur grunden för hand tills det blev en källarvåning. Sedan kom Reefat El Sayed och fixade så att han fick ge bort sitt hus till banken utan speciellt många kronor i ersättning. Idag arbetar han väldigt mycket och lever
tihimas: Jag har en likadan konstellation med älvsbyhus och avfuktare och fick tipset att inte ha avfuktaren inställd på maxeffekt, eftersom den då producerar så mycket vatten att det inte hinner rinna av innan det fryser.
tihimas: Jag bygger vidare på pirks och tottes ide. Behåll plintarna, de har ju uppenbarligen fungerat. Gräv ur och markisolera som pirk sa och beställ en prefabbalk från tierps betong. Du får balken i den dimension du vill ha och använder brickor för at ställa den i våg på plintarna. Om du verkligen vill använda balkskorna så beställer du prefabbalken med förgjutna hål för balkskorna som
tihimas: När jag har lagt så har jag gått på rören med en 88 graders böj utanför grunden och upp från böjen med ett pvc-rör. Det röret kan man antingen låta vädra i luften eller koppla en sug på. Vill man dölja röret kan man sätta en stormhatt på eller ett vanligt lock och gräva ner ett par centimeter i singlet. Jag vet ju inte om du skall ha drag hela tiden eller bara öppna då och
akost: Hej alla kunniga byggare! Har en fjälltomt i Jämtland som jag tänkte bygga ett fritidshus på. Tänkte mig en byggarea på ca 13x8m fördelat på två lägenheter (dvs 8x6,5m/lgh) med ett mindre loft vardera. En av planerna jag har är att sätta huset på plint och kom då att tänka på jordankare av typen profound (se bl.a http://www.synops.se/jordankartjanst~16.php). Det verkar dock finnas
Tuffelust: Tack för svaret, problemet är bara att en elledning ligger nergrävd över marken, samt att det är inte en gigantisk hage - så en å rakt igenom är nog ingen bra idé...
PH2: Jag håller inte riktigt med ArneTW. Jag har aldrig varit med om att ett antal plintar rört sig på samma sätt utan i regel så är det tvärtom. Minsta lilla lutning på marken eller svackor eller olika jordmån gör att plintarna skjuter upp i olika takt. Det enda som går att helt lita på är berg i dagen eller något som är lika extremt torrt. Det är inte för att det var kassa snickare
BorasBen: hur blandar man om man vill ha frostbeständig betong??? någon som vet???
Sne4: Jaha för två dagar sedan så hade jag inga planer på en gäststuga på tomten, nu så kommer jag troligen att köpa ett hus av grannen och lyfta över tomtgränsen. Så nu måste jag bestämma för vilken sorts grund, göra själv/leja osv. Plats: Östergötland, marktyp sand/grus och lite småsten (gammalt grustag 100m från platsen) - vad nu den marktypen heter på finare språk? Tacksam
magnusss: Ringde Miljöförvaltningen. Fick svaret att det kan bero på olika faktorer. 1.När man gräver runt om i området så kan det mycket väl bli förändringar. (Vet att de har grävt för fjärrvärme i området). 2.Kan bero på att någon av kommunens vattenledningar har gått sönder. Skall ringa Trafikkontoret och se vad de tror. Fortsättning följer..
Totte_S: En stilla fundering bara, har du räknat på kostnaden för flytspackel jämfört med betong? Har fått för mig att det handlar om avsevärt stora skillnader. Annars sök lite på forumet, tror det skrivits rätt mycket om att gjuta igen torpargrunder, då företrädesvis med betong..
Calendula: Det var nog det jag kommit fram till med. Hörde någonstans att det finns dräneringsrör av bambu... någon som vet något om detta. Är det vettigare att ha sk gamla ler rör än dessa i plast med de små hålen som blir tilltäppta efter en viss tid ändå??
Mikael_L: Och vill man få klarhet ska man ev undvika den här tråden :) http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/86657-makadam-anvaends-till-raels.html
Mike N: Jag har kört med en liknande lösning i snart två år dvs jag plastade marken i grunden och pluggade igen ventilerna samt satte ner 2 st DS15 som avfuktar 2 sektioner var av grundens 4 sektioner. Fuktigheten varierar nu mellan 48-53% över hela året. Hur står det till med dräneringen runt din grund. Har du hög fuktbelastning på utsidan av grunden där du får fuktgenomslag? Orkar din
Abbedabbe: Hmmm, kanske skulle låta sig göras. Då skulle man dessutom kunna "fördjupa själva grundmuren så att man kan gräva ut så att det blir plats för makadam etc... Ingen dum idé alls!
kamfab: Bygga från grunden Skulle vilja ha för och nackdelar på vad jag tänkt mig på ett nybygga av ett en enfamiljhus. Vill bygga ett hus med an gjuten platta med golvvärme,färdiga betongelement utvändigt och betongelement i samtliga våtutrymmen samt kök, resten av mellanväggar i trä utom där det erfordras bärande vägg med tanke på att vi vill ha betongbjälklag på övre våningen. Vad
magnusss: glöm ej att räkna med ROT. På arbetskostnaden kan du använda dig av ROT avdraget vilket du inte kan på materialkostnaden. [ QUOTE=jimkva;816347]Tack för svaren! Det är entreprenören som har föreslagit att använda dräneringsklossen - han menar att det blir väsentligt billigare om han använder denna (det går tydligen snabbare att lägga denna än dränemringsrör med grus runt om).
anra: Skulle gissa på att du måste fixa till dräneringen. Du kan ju kolla så att dagvatten rören inte bara går ner i mark och vatten inte leds bort, men då borde du ha vatten i krypen var gång det regnat (eller snön smälter).
Bergling: Det beror ju på många olika faktorer. Hur mycket behöver sprängas bort? Hur mycket behöver man annars fylla upp? Kan sprängstenen användas på tomten eller behöver den fraktas bort? Vad kan du få för pris på fyllnadsmaterial? Finns det befintligt bygglov som stipulerar en viss nivå på marken? Finns övrig bebyggelse som kan skadas av sprängning? Finns säkert ännu fler frågor som
tihimas: Då lär du inte få bakfall i alla fall.