Grund & Markarbeten
Archangel_1: Tack för det, några andra som har tips, gärna på firmor på "landet" som är bra/bra pris? mvh / Angel :)
ZZTom: Hej kära forummedlemmar. En nybörjare här som förmodligen tagit sig lite vatten över huvudet. Har nydligen införskaffat mig ett fritidshus på kusten i stort behov av renovering. Byggt på torpargrund, ingen isolering. Sand sedan luftspalt ca 30 cm sedan trägolv. Inga tecken på fukt eller lukt. Mitt enda problem här är kylan. Hur gör jag för att enklast isolera golven. Måste jag
kardborren: Än så länge låter jag sprickan vara, men när andan faller på får jag försöka göra som du säger :-)
Mikael_L: Ojoj. Det där är rätt komplicerade frågor för detta forum ... :x Jag skulle tro att det bästa är att slå bort väldigt mycket av det befintliga, tyvärr. Att ha golvvärme på ej isolerad platta är vansinne, så det går ju bort. Att bygga med träbjälklag över de befintliga plattorna är inte heller någon höjdare. En krypgrund ska vara inspekterbar så det kan nog kallas
Tyresö: Fråga 1 Ja, du ska ha en 10 cm paddad 8-16krossbädd under plattan. Fråga 2 Hur som helst så måste antingen hela plattan vara förankrad på ett berg - eller så får ingen del av plattan vara förankrad med berget - gör du ett mellanting kommer plattan att knäckas rakt av vid tjällossning. Din idé verkar inte bra, du får då en massa vatten under plattan, som fryser på vintern och
Mecalac: Normalt så får man alldrig de vattenmängderna i en dränering, speciellt inte under vintern när det är kallt ute...Och grävmaskiner är väl kul :)
Anders_Nilsson: Ok, brutala men ärliga svar. Blir att spara mer i grisen till 300 mm frigolit och riktiga kantbalkselement (iofs inte så dyra). Då får man ju på köpet att Sundolitt och alla de andra har färdiga ritningar för hur man skall lägga kantbalkar och frigolit. Jag tänkte gjuta till våren/sommaren när det är plusgrader. I år överraskades jag av snön så grävaren hann inte komma och röja
i-balk: Ska bygga på en kommunal tomt i ett område där detaljplanen föreskriver att takvatten ska avledas ovan mark (mot dräneringsdike eller gata). Husgrundsdräneringen kan dock avledas direkt till dräneringsservis i gatan. Detaljplanen säger också att färdigt golv ska ligga minst 300 mm ovan angränsade gata. Gatan ligger i väster om tomten och dräneringsstråk går söder och öster om
Mats: Opps. jag läste plintgrund och itne torpargrund .... (jag har plintgrund själv och är i samma funderingar.). Med torpargrund så måste du hålla koll på fukten ja. Baserat på vad jag har läst så känns det nästan som en chansning oavsett men som du säger. Ju varmare golv ju större risk för fukt. Jag skulle nog gå på 175 alternativet och sen i värsta fall vara beredd att stötta med
gaia: [citat] Det skulle räcka att reparera bara skadade områden men det blir inte så snyggt att skära bort enbart skadat väv och behålla resten, tycker jag. Att klistra nytt väv är ej lämpligt i en källare för resultat blir lika dålig som det är idag. Gipsskivor på reglar kommer inte att hålla länge heller innan det börjar lukta. Kanske lika bra att ta bort all väv , rengöra väggar
sanne_o_hector: Nu behöver det jäntligen inte vara isolerfönster - vanligt enkeltglas som det finns nu räkker bra. Men att köpa an sådan kassett med hål kanske ändå blir billigare än att få gjort ett fönster med spröjsar. Jag skal kolla med snickaren som kommer förbi i nästa vecka, jag hitter inget själv på fönsterfirmornas hemsider.
snuttjulle: För mig är det självklart att man bör lägga de extra kronorna när man ändå har det uppgrävt. Och vill du ha info om hur det bör göras med platon så kolla in på deras sida.
Tyresö: Bygg en ram av reglar 45 x 95 eller 45 x 145, så har du din gjutform - blanda inte för lös betong, så behöver du inte täta formen - lägg bara på några tunga stenar på ramen, direkt på golvet. Blanda och häll i betongen och när formen är full, då petar du ner en 4 - 6 mm armeringsmatta. Är det inomhuskonstruktion, så kan du ta vilken betong som helst. Är det en
lindin: Tack Magnus, en mycket givande diskussion! Jag återkommer när vi byggt vidare så får du se hur vi löser det. Byggstart efter nyår, jag lovade sambon lite julfrid :)
Magnus Ladulås: Nedan en färsk forskarrapport från IVL och Lunds Universitet med experiment på en rad metoder att få bort mögel, allt från uttorkning, fungicidbehandlingar, ozon, ånga och mer drastiska (och desperata?) metoder som att bränna ihjäl mögelskiten med öppen eld. Ingen av metoderna lyckades helt och man drar därför slutsatsen att det enda helt säkra är att byta ut det påväxta
fsn: [citat] Jag är helt och fullt medveten om vad det beror på. Jag har byggt på sprängsten och även ganska högt. Dräneringen ligger där för att den skall göra det. Jag har ändå ca 80% RH i källarn vid 14 grader av nån anledning....?m Får se hur det blir efter att jag har kört med avfuktare i ett par veckor, jag putsade väggarna invändigt för en vecka sen, borde vara ett par hundra
Tyresö: Ska du göra varmgarage, då tar du ut en höjd som ska vara färdig betongyta - därefter gräver du ur 40 cm som du fyller med: markduk - 10 cm 8-16 kross - 20 cm frigolit - 10 cm betong. Gräv samtidigt en dräneringskanal, som är 15 - 20 cm djupare Betongen armerar du med 10 mm armeringsmatta (på 50 mm markdistanser) med 20 cm överlapp åt alla håll. Naja fast en 12 mm armeringsslinga
Tyresö: Ja, det är helt rätt tänkt. Markarbete ska göras när det är plusgrader, annars skenar priset iväg. Synd på grannens växthus....Några 4 mm-glas kan väl inte vara så dyra.
Josth: Absolut max 17% i träet. Mögel och rötsvampsporer kommer annars som ett brev på posten om på sommarhalvåret. Även om det är under 17% träet kan det växa bra på ytan har jag sett då RF i krypgrundsluften är över 75%. Sen hur mycket skada det gör beror också på konstruktion/material. Ytterst lämpligt med någon form av avfuktare och regelbunden mätning av temp, RF och fuktkvot.
h_g_j: Hej! Har letat lite här på forumet, men inte hittat några tokbra svar för det här projektet så jag provar med en egen tråd. Vi har kommit på den ljusa iden att ta den här underbara, varma årstiden i akt till att byta uppvärmning, från el till ved... Problemet är att vi ska in med en panna och ack tankar (Nibe Vedex 3300, 2x500l tankar) i huset, där det endast stått en liten elpanna
Janet_Johan: Man kan köpa ett 400 mm avloppsrör som man borrar hål för dräneringen. Ca 60 cm från botten borrar du 3 rader med hål, med 10 cm mellanrum. Kan nog funka med den du länka till.
FruSusan: Vi har precis besiktigat ett suterränghus med en sk EW-grund huset är 16,2m långt & 7.6m brett. Luftfuktigheten låg på 79.6% gränsvärdet där är 75%, fuktkvoten låg på 18.7% gränsen där är 17%. Är det ens idé att köpa huset om vi kan få pruta kostnaden för att åtgärda detta? Kan det bli bra eller är det kört? Någon som vet mellan tummen & pekfingret vad det kan komma att
Göran.W: I källaren sätter ni en avfuktare. Stuprörens vatten leder ni bort så långt det går. Något jag rekomenderar att prova är att lägga jord och då gärna ler jord 3-4dm upp på väggen och låta det sen slutta utåt så det kommer ner till mark nivå någon meter från huset. Så sen gräs på jorden. Jag hade samma problem som ni med den skillnaden att det rann in vatten vid regn. Efter
Tyresö: Nej, med tanke på att det är så mycket grävjobb och materialåtgång som utfyllnad, så tycker jag att det är ett rimligt pris. Dom plattorna som kostar under 2.000 kr/m2, är på minst 250 m2 eller ännu större och dessutom med mindre markarbete. Avlopp och vatten är en väldigt liten del av totalkostnaden för en färdig platta. Priset du har fått är ungefär ett medelpris - varken
Carla: Ja det låter ju som ni har precis samma erfarenheter som jag, då är det nog grundvattennivån iallafall då, stiger den alltid höst/vintertid ?
Anna_H: Undrar bara vad svärfar hade för motiv till att rita om utan att rådgöra med er? Det är ju en sak att han har yrkeskompetens som säger ett och annat, men han måste ju förklara för er vad han tänker? Känns som om det är läge att reda ut ert föhållande innn kostnaderna drar iväg.
zombieboy: vid kontrollmätning är det nog faktiskt bara runt 4 kvm
Gulthus: Man kan för säkerhets skull kolla att det inte blir alltför fuktigt ute vid kanterna där plasten möter grunden så att grunden tar stryk. Litet mellanrum mellan plast och grund är inte fel.
Grillen: Jag har i dagsläget inte hunnit kolla upp några priser. Men ska du ner dit så får du gärna kolla pris på samma eller liknande material och skriva här så man har något att jämnföra med :)